Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

Kan adverteren op Google Shopping gratis? Vanaf nu wel!

Google Shopping - Endeavour Heroes
Talitha Berger
dec 04, 2020
- 4 min lezen

De VS ging ons in april al voor, maar het is vanaf nu ook in Nederland mogelijk om gratis je producten te vertonen in de Google Shopping resultaten. Dit wordt ook wel Google Shopping Organic genoemd. Het is het nieuwe wapen van Google om de strijd aan te gaan met e-commerce reus Amazon. In deze blog vertellen we hoe óók jij hier de vruchten van kan plukken.

Dit lees je in deze blog

  • Google Shopping gratis vs betaald
  • Hoe begin je?
  • Optimaliseren is key
  • Profiteer van gratis resultaten

Google Shopping gratis vs betaald

De meeste mensen zullen ondertussen wel bekend zijn met het concept van Google Shopping. Kort gezegd is het een productvergelijker van Google, waar iedere e-commerce partij zijn producten op kan zetten. Al ruim acht jaar kunnen zij dit doen via betaalde advertenties, maar sinds oktober 2020 is het nu ook mogelijk om gratis tussen de Google Shopping resultaten te staan. Dit biedt voor veel partijen nieuwe kansen! 

Laten we eerst kijken naar de verschillen tussen gratis en betaalde versie. Belangrijk om te weten, is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen twee typen Google Shopping resultaten. Je hebt de Google Shopping resultaten als resultaat tussen een ‘normale’ zoekopdracht (ook wel SERP genoemd) en de resultaten die je krijgt als je zoekt in het Google Shopping tabblad. Bekijk hieronder de twee verschillende plaatsingen.

Tot dusver is het alleen mogelijk om organische resultaten te krijgen bij het shopping tabblad en dus niet op de SERP. Er gaan geruchten dat dit in de toekomst wellicht nog gaat veranderen, maar zoals bij alle nieuwe functies van Google weet je nooit precies hoe en wanneer.

Hoe begin je?

Ben je al actief met betaalde advertenties op Google Shopping? Dan is het beginnen met de gratis variant een fluitje van een cent. Het enige wat je hoeft te doen in je Google Merchant account is het aanvinken van ‘platforms van Google’ of ‘Surfaces across Google’ bij programma’s beheren in het navigatiemenu.

Heb je nou helemaal geen ervaring met Google Shopping? Dan moet je eerst een aantal stappen volgen om te beginnen:

  1. Maak een Google Merchant Center account. Hier upload je uiteindelijk je product- en bedrijfsinformatie. 
  2. Voeg een product feed toe. Je product feed is een database waar al je producten in staan. Er zijn verschillende tools op de markt die je hiermee kunnen helpen. 
  3. Voeg zoveel mogelijk structured data toe aan je product feed toe. Hoe beter zaken als omschrijving, productnaam, prijs en andere productspecifieke omschrijvingen zijn toegevoegd, hoe makkelijker het is om gevonden te worden.
  4. Vink ‘platforms van google’ aan. Dit kan in het Merchant Center bij programma’s beheren.
  5. UTM codes toevoegen. Vergeet dit niet zodat je kunt meten wat de gratis Google shopping resultaten doen.

Optimaliseren is key

Net zoals bij de normale zoekresultaten op Google is het niet bekend wat voor rangschikking factoren worden gebruikt voor de organische resultaten van Google Shopping. De kans is groot dat deze hetzelfde zijn als die van de betaalde resultaten. Hier ligt de nadruk vooral op een de duidelijke omschrijving, een titel die aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker en zoveel mogelijk informatie over je product. Hoe beter je dit allemaal regelt, hoe betere resultaten je zult behalen. Een aanrader is om voor dit proces een data management tool te gebruiken, op deze manier kan je het automatiseren en dit scheelt veel handwerk. 

Ook het visuele aspect in Google Shopping is belangrijk. Mensen zijn nou eenmaal visueel ingesteld en in tegenstelling tot Google Search, kan je hier goed gebruik van maken. Zorg ervoor dat je foto’s van hoge kwaliteit gebruikt en experimenteert met verschillende beelden. Op deze manier kan je uiteindelijk de best presterende afbeelding gebruiken voor je shopping advertenties.

Leun tot slot niet alleen maar op je productfeed. Hoewel het de belangrijkste bron is van informatie, haalt Google nog steeds productinformatie van je website om de shopping resultaten te verrijken. Daarnaast hecht Google veel waarde aan snelle en goed bereikbare landingspagina’s.

Profiteer van de gratis resultaten

Of je nou al actief bent op Google Shopping of er over nadenkt om ermee te beginnen, profiteer er zo snel mogelijk van! Google Shopping-advertenties hebben hogere conversieratio’s dan normale tekstadvertenties en dragen bij aan het generen van nieuwe leads. Nu de gratis resultaten zijn toegevoegd is de drempel nog lager geworden om te beginnen.

Conclusie

Kortom, voor bedrijven is het essentieel om ook onderdeel te zijn van de gratis Shopping pagina van Google. Na het aanmaken van een Google Merchant account kun je gemakkelijk producten toevoegen aan je feed. Door hier zoveel mogelijk secured data aan toe te voegen, wordt je product sneller gevonden. Houd je producten na het plaatsen goed is de gaten en optimaliseer waar nodig.

Wil jij ook betere resultaten behalen?

Hulp nodig bij het inzetten van gratis Google Shopping advertenties of op zoek naar versterking op je marketing afdeling? Bij Endeavour Heroes huur je al een SEA specialist in tegen een aantrekkelijk tarief. Neem vrijblijvend contact op!

 

Ook interessant?