Meer weten? Neem contact op.

Google Analytics 4: waarom eigenlijk niet?

Google Analytics 4: waarom eigenlijk niet?
Kees van Egdom
Kees van Egdom
- 4 min lezen

Als ik één ding heb geleerd in mijn prille carrière als online marketeer is het dat verandering de enige constante is. Consumenten zijn steeds op zoek naar nieuwe en meer persoonlijke digitale ervaringen, terwijl nieuwe wetgeving het verzamelen van data van consumenten lastiger maakt. 

Tools die data verzamelen moeten constant evolueren en marketeers moeten dus constant naar seminars, workshops en trainingen om de nieuwe versie van het programma, dat ze al jaren gebruiken, te leren kennen. Google Analytics is zo’n tool die constant evolueert, maar de laatste update zorgt voor een hoop verwarring. Door middel van deze kleine uitleg hoop ik wat verwarring bij je weg te halen en je juist enthousiast te maken over de toekomst van de tool. Google Analytics 4: waarom eigenlijk niet? 

Data

Sinds het begin der tijden is data koning. Toen mensen nog in grotten leefden moest er data verzameld worden om te overleven. Welke planten kun je wel eten? Welke dieren moet je niet met een knuppel achteraan gaan? Die data werd doorgegeven door generaties en zo kon de mens gedijen. Echter, dieren evolueren en misschien zijn sommige mensen allergisch voor een plant die anderen prima kunnen eten. Data, zo blijkt, moet dus ook evolueren. Er moest geschreven worden en zo ontstond de letterkunde. Er moest geteld worden, dus werden er cijfers in het leven geroepen. Data en de manier om data te verzamelen bleef evolueren totdat, na miljoenen jaren, in 2005 de troefkaart van iedere online marketeer in het leven werd geroepen: Google Analytics (GA).

Één, twee, drie… vier?

Al jarenlang is Google Analytics de meest vertrouwde web analytics tool, gebruikt om website-activiteit bij te houden. Net zoals mensen en data, evolueert ook deze tool. In 2011 kondigde Google de eerste grote update aan. Deze tweede versie van GA kreeg geen officiële naam.

Het duurde maar een jaar voordat Google in 2012 een tweede update en dus een derde versie van GA lanceerde. Deze derde versie heet Universal Analytics (UA) en wordt op dit moment het meest gebruikt, terwijl de opvolger van UA al in oktober 2020 is gelanceerd. De vierde versie is de grootste update die Google ooit heeft uitgevoerd voor het programma en heet simpelweg Google Analytics 4 (GA4). Ondanks dat GA4 al bijna twee jaar uit is, houden marketeers nog steeds vast aan de vertrouwde Universal Analytics. 

Dat gaat veranderen, want in 2023 stopt Google met het ondersteunen van UA en verplicht het alle gebruikers over te schakelen naar GA4. Dat vergt wat aanpassingsvermogen, want aan de oppervlakte lijkt er weinig veranderd aan het programma, maar onder de motorkap werkt GA4 heel anders dan zijn voorganger.  

Het einde van een sessie

Universal Analytics heeft als uitgangspunt een data model dat sessies bijhoudt. Kom je op een website? Dan start er een sessie. Hoeveel pagina’s je ook bekijkt, hoeveel spullen je ook in je winkelmandje stopt zonder er ooit weer naar te kijken. Het blijft allemaal één sessie. Dit was vooral handig vanwege third-party cookies die je, zelfs als je de website verliet, nog konden volgen. Nu third-party cookies (verplicht) verdwijnen moet Google zich aanpassen.

Google Analytics 4 gebruikt daarom een gebeurtenis (event) gebaseerd data model dat iedere actie registreert als een nieuwe gebeurtenis en op slimme manieren deze data bundelt en met de hulp van machine learning uitbreidt. Gebeurtenissen bieden inzichten in wat er gebeurt op de website op basis van de naam en de parameters die worden meegestuurd. Deze manier van meten ligt veel meer in lijn met de standaard wijze van web analytics. Zo zal GA4 op den duur dus betere en meer persoonlijke data kunnen leveren.

De nieuwe interface van GA4 lijkt echter wel een stuk kaler. Van de 150 beschikbare rapporten in Universal Analytics zijn er nog maar 30 over, maar die geven volgens Google wel een beter inzicht in de customer journey. Daar zit volgens mij een stukje onwelwillendheid van marketeers om over te schakelen naar de nieuwe versie. Het lijkt alsof je minder informatie tot je beschikking hebt en dus minder data, maar het tegenovergestelde is waar.

Dus wat nu?

Google zweert bij deze vierde versie van Analytics. Het vergt misschien wat tijd om zelf rapporten aan te maken en google tag manager in te richten, maar door over te schakelen naar Google Analytics 4 ben je voorbereid op een cookieloze wereld. Door middel van machine learning zal GA4 data zo goed mogelijk proberen aan te vullen. Hetzelfde geldt voor de privacy van de gebruikers. Toekomstbestendig dus. 

Het is aan te raden om zo snel mogelijk over te schakelen naar GA4. Dat betekent dat je voorlopig nog best even je oude vertrouwde Universal Analytics kunt gebruiken, maar gebruik GA4 ernaast zodat je bekend kan worden met alle nieuwe functies. Zo ben je voorbereid als je in 2023 niet meer bij je “oude” data kan.

Heb je hulp nodig bij Google Analytics 4 of wil je dat wij eens kijken naar jouw Google campagnes? Bij Endeavour Heroes huur je een SEA specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komen werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?