Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

‘Marketing doe je niet in je eentje, ik geloof echt in een team’

Interview content marketeer Esther
Esther Havinga
jul 14, 2022
- 4 min lezen
Tags

Wie zijn de heroes? Wat doen ze bij hun opdrachtgevers? En wat voeren ze uit in hun vrije tijd? Elke maand zetten we een of meer heroes in the picture en vragen we ze het hemd van het lijf. Vandaag is de beurt aan contentmarketeer Esther. 

Hoi Esther! Vertel eens iets over jezelf?

Dat vind ik altijd zo’n lastige vraag. Wat wil je precies weten? Ik kan uren vertellen over mijn kat Harry Puzzle of over mijn oude konijnen en hoe ze mijn huis kapot hebben gemaakt. Maar waarschijnlijk moet ik wat vertellen dat iets te maken heeft met marketing en wat en waarom ik dit werk nu doe. 

Laten we het daarom daar voor nu maar over hebben. Als 20-jarige kwam ik vanuit Leeuwarden naar Amsterdam toe om een carrière te beginnen als designer. Al na een half jaar kwam ik erachter dat mijn creativiteit niet in mijn handen zit maar in mijn hoofd. Ik zeg altijd: “Ik ben creatief qua geest”. Ik ben van richting geswitcht en overgestapt naar Branding, waar ik erg in ben gegroeid en waar ik een passie voor ondernemen door heb ontwikkeld. 

Zo heb ik tijdens mijn minor Ondernemerschap samen met mijn vriend, die al 6 jaar lang zijn eigen Kimchi bedrijf heeft, een nieuw product op de markt gezet. We hebben de allereerste Kimchi Saus van Nederland geproduceerd! Van het maken van het recept tot de branding, van sales tot social media; alles doen we zelf. Momenteel verkopen we ons product aan onder andere Crisp, Gorilla’s en Hello Fresh. 

Een grote ergernis van mij tijdens mijn opleiding was dat we voornamelijk conceptueel denken, hoe mooi en groots dat ook is, daar kun je geen resultaten aan vasthangen. En zonder resultaten kun je wel weer een mooie campagne bedenken maar wie zegt dat je je doelgroep bereikt, dat je de aankopen vergroot, dat je de awareness van je bedrijf vergroot? Heeft de campagne wel gewerkt? 

Daarom ben ik, nu inmiddels als 25-jarige, bij Endeavour Heroes terechtgekomen. Hier kan ik mijn ‘traditionele marketingkennis’ verbreden met aspecten uit online marketing. 

Waar kunnen we jou 's nachts voor wakker maken?

Ik ben gek op Pizza Tonno van Ristorante. Diepvries pizza, ja. Ik kan dat de hele dag door eten!

Zou je Heroes aanraden aan andere online marketeers en waarom?

Ja, zeker! Online marketing heeft verschillende facetten en vaak richt je je op een aantal onderdelen zoals e-mailmarketing, SEO of social media. Bij Endeavour Heroes krijg je te maken met verschillende opdrachtgevers, dus ook verschillende online marketing onderdelen. 

Bij welke opdrachtgever werk je?

Momenteel werk ik voor Nétive VMS en tot eind juli voor Uitgeverij Zwijsen. 

Wat is er leuk aan werken bij deze opdrachtgevers?

De afwisseling tussen beide opdrachten. Bij de een heb ik echt een rol waar collega’s veel van willen leren. Daar worden dan ook vaak strategiesessies met mij ingepland. Ik kan daar echt iets betekenen en het bedrijf laten groeien. Bij de ander staat online marketing nog in de kinderschoenen en moet ik wat meer vechten voor een plekje in de agenda’s van mijn collega’s. Maar dat zie ik als een leuke uitdaging! De komende maanden kan ik samen met mijn collega’s laten zien hoe we het bedrijf online (en zo ook offline) nog meer kunnen laten groeien.

Wat doe je precies bij je opdrachtgevers?

Bij Zwijsen ben ik verantwoordelijk voor de social media, zowel organisch als advertenties. Dit betekent ook dat ik meedenk over andere marketingplannen zoals e-mailmarketing of de strategie over de website. 

Bij Nétive houd ik mij bezig met e-mailmarketing, social media en communicatie rondom webinars en evenementen. Het werk is hier iets diverser.

Wat hoop je te bereiken?

Wat ik merk is dat ik af en toe meer een rol als projectmanager tot mij moet nemen. Dat heb ik altijd gewild maar nooit gedaan. Hier wil ik meer in groeien, omdat het lastiger is dan ik had verwacht. 

Daarnaast is UX-design een onderdeel waar mijn interesse ligt, dus wie weet ga ik later die kant ook nog meer op!

Wat is jouw specialiteit?

Mijn specialiteit is echt teamwork. Ik geloof er namelijk niet in dat je marketing in je eentje kunt doen. Er komt zo veel bij kijken en er zijn zo veel verschillende onderdelen van marketing waar je op in kan spelen. Ik geloof echt in een team. Waar ik dan vooral goed in ben is strategisch en creatief denken. Daarnaast zorgt mijn enthousiasme er vaak voor dat ik aan de slag wil gaan met nieuwe projecten die een bedrijf eerder niet heeft kunnen oppakken, of waar zij simpelweg niet aan gedacht hebben. 

Heb je een toekomstdroom?

Ik zou mij graag verder willen ontwikkelen in online marketing, zodat ik in de toekomst start-ups kan helpen met het groeien van hun bedrijf. Kleine ondernemers moeten zo veel alleen doen en vooral alles zelf uitzoeken en ontdekken. Daar zou ik ze graag bij willen helpen. 

Wat gaaf, Esther! Succes daarmee, al denken we niet dat je dat nodig gaat hebben. 😉 
Vertel je de volgende keer over die konijnen en de ravage in je huis?

Ook interessant?