martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

De voordelen van direct-to-consumer-retail

direct to consumer strategie blog endeavour heroes
Marijn Kouw
Marijn Kouw
- 3 min lezen
Tags

In het afgelopen decennium heeft digitale marketing zich met een onwaarschijnlijke snelheid ontwikkeld. Innovaties zoals social media, big data en kunstmatige intelligentie hebben de manier waarop bedrijven met hun klanten omgaan fundamenteel veranderd. Hierdoor is ook de direct-to-consumer retail (D2C) sterk gegroeid. Een nieuwe generatie merken schudt de retail industrie op door producten zelf te ontwikkelen, op de markt te brengen, te promoten en te verkopen, met minimale tussenkomst van derden.

In diverse branches zijn start-up’s dankzij deze direct-to-consumer-strategie uitgegroeid tot miljardenbedrijven. Denk hierbij aan bedrijven zoals Casper (verkoop van matrassen), Dollar shave club (verkoop van scheermesjes) en natuurlijk Tesla. Ook in Nederland hebben we veel bedrijven die deze strategie hebben overgenomen en nu in de Benelux toepassen. Denk hierbij aan Boldking en Emma. Het overgrote gedeelte van de omzet van deze bedrijven (en D2C bedrijven in het algemeen) wordt gegenereerd via hun eigen websites. Bestaande merken worden gedwongen om zich aan te passen of lopen het risico ten onder te gaan.  

Ook de grote merken volgen de D2C-trend. Nike, een van de grootste retailers in de wereld heeft sinds 2010 afgelopen jaren extra nadruk gelegd op een direct-to-consumer strategie. De afgelopen jaren is de D2C-omzet van $7,4 miljard in 2016 gegroeid naar $12,4 miljard in 2020. Nike was een van de eerste grote multinationals die op strategisch niveau het roer omgooide. 

De voordelen van een D2C-strategie

Het hanteren van een direct-to-consumer strategie is tegenwoordig dus meer regel dan uitzondering. En dat is niet zo gek, want direct aan de klant verkopen brengt grote voordelen met zich mee. Zo verlaagt het de operationele kosten en vergroot het de reikwijdte van de markt. Daarnaast verlaagt het de toetredingsdrempel en voorziet het bedrijven van veel waardevolle data over hun klanten. 

Door direct aan de consument te verkopen zijn bedrijven geen of minder geld kwijt aan commissies en neemt de potentiële winst per product flink toe. Zo is er meer kapitaal beschikbaar voor andere investeringen, zoals het verlagen van de prijzen, duurzamer produceren of een buitengewoon goede klantenservice. Allemaal manieren om je te onderscheiden van concurrenten.

Het belang van online marketing bij een D2C-strategie

Bedrijven met een sterke D2C-strategie hanteren een ‘online-first’-model. Elke interactie met de klant wordt geperfectioneerd om een positief merksentiment op te wekken en de koopintentie te maximaliseren. Daarnaast worden potentiële klanten met meer precisie dan ooit getarget met perfect aansluitende marketingcampagnes. Het resultaat? Exponentiële groei en indrukwekkende winsten.

Online marketing staat dus centraal bij elk bedrijf dat een D2C-strategie hanteert. Met deze strategie kun je namelijk niet langer meeliften op de naamsbekendheid, locatie of vindbaarheid van andere bedrijven. Dit betekent dat je samen met alle andere bedrijven moet strijden om je boodschap aan de consument over te brengen. Investeren is noodzakelijk om jouw doelgroep te bereiken en te overtuigen om bewust te kiezen voor jouw merk.

Heb je hulp nodig met het opzetten of uitvoeren van je direct-to-consumer strategie? Laat een berichtje achter. We vertellen je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die Endeavour Heroes jou biedt.

Ook interessant?