Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

De voordelen van direct-to-consumer retail

direct to consumer strategie blog endeavour heroes
Marijn Kouw
okt 19, 2021
- 3 min lezen

In het afgelopen decennium heeft digitale marketing zich met een onwaarschijnlijke snelheid ontwikkeld. Innovaties zoals social media, big data en kunstmatige intelligentie hebben de manier waarop bedrijven met hun klanten omgaan fundamenteel veranderd. Hierdoor is ook de direct-to-consumer retail (D2C) sterk gegroeid. Een nieuwe generatie merken schudt de retail industrie op door producten zelf te ontwikkelen, op de markt te brengen, te promoten en te verkopen, met minimale tussenkomst van derden.

In deze blog vertellen we je meer over:

Wat is een direct-to-consumer strategie?

In diverse branches zijn start-up’s dankzij een direct-to-consumer strategie uitgegroeid tot miljardenbedrijven. Denk hierbij aan bedrijven zoals Casper (verkoop van matrassen), Dollar shave club (verkoop van scheermesjes) en natuurlijk Tesla. Ook in Nederland hebben we veel bedrijven die deze strategie hebben overgenomen en nu in de Benelux toepassen. Denk hierbij aan Boldking en Emma. Het overgrote gedeelte van de omzet van deze bedrijven (en D2C bedrijven in het algemeen) wordt gegenereerd via hun eigen websites. Bestaande merken worden gedwongen om zich aan te passen of lopen het risico ten onder te gaan.

De D2C-trend

Ook de grote merken volgen de D2C-trend. Nike, een van de grootste retailers in de wereld heeft sinds 2010 afgelopen jaren extra nadruk gelegd op een direct-to-consumer strategie. De afgelopen jaren is de D2C-omzet van $7,4 miljard in 2016 gegroeid naar $12,4 miljard in 2020. Nike was een van de eerste grote multinationals die op strategisch niveau het roer omgooide. 

direct-to-consumer-strategie

De voordelen van een D2C-strategie

Het hanteren van een direct-to-consumer strategie is tegenwoordig dus meer regel dan uitzondering. En dat is niet zo gek, want direct aan de klant verkopen brengt grote voordelen met zich mee. Zo verlaagt het de operationele kosten en vergroot het de reikwijdte van de markt. Daarnaast verlaagt het de toetredingsdrempel en voorziet het bedrijven van veel waardevolle data over hun klanten. 

Door direct aan de consument te verkopen zijn bedrijven geen of minder geld kwijt aan commissies en neemt de potentiële winst per product flink toe. Zo is er meer kapitaal beschikbaar voor andere investeringen, zoals het verlagen van de prijzen, duurzamer produceren of een buitengewoon goede klantenservice. Allemaal manieren om je te onderscheiden van concurrenten.

Het belang van online marketing bij een D2C-strategie

Bedrijven met een sterke D2C-strategie hanteren een ‘online-first’-model. Elke interactie met de klant wordt geperfectioneerd om een positief merksentiment op te wekken en de koopintentie te maximaliseren. Daarnaast worden potentiële klanten met meer precisie dan ooit getarget met perfect aansluitende marketingcampagnes. Het resultaat? Exponentiële groei en indrukwekkende winsten.

Online marketing staat dus centraal bij elk bedrijf dat een D2C-strategie hanteert. Met deze strategie kun je namelijk niet langer meeliften op de naamsbekendheid, locatie of vindbaarheid van andere bedrijven. Dit betekent dat je samen met alle andere bedrijven moet strijden om je boodschap aan de consument over te brengen. Investeren is noodzakelijk om jouw doelgroep te bereiken en te overtuigen om bewust te kiezen voor jouw merk.

Conclusie

In de afgelopen jaren heeft digitale marketing een opmerkelijke groei doorgemaakt, gedreven door innovaties zoals social media, big data, en kunstmatige intelligentie. De direct-to-consumer retail (D2C) heeft daardoor een sterke opkomst beleefd, waarbij merken als Casper, Dollar Shave Club en Tesla zelf producten ontwikkelen, promoten en verkopen met minimale tussenkomst van derden. Zelfs gevestigde merken, zoals Nike, omarmen de D2C-trend met groeiende omzetten. Een D2C-strategie verlaagt operationele kosten, vergroot het marktbereik en levert waardevolle klantdata op. Online marketing is van groot belang in deze benadering, waar bedrijven de strijd aangaan om bewuste consumentenkeuzes te winnen.

Ook een D2C-strategie opzetten?

Wil je ook een direct-to-consumer strategie opzetten of uitvoeren, en kan je hier wel hulp bij gebruiken? Bij Endeavour Heroes huur je een online marketeer in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?