De kracht van online communities


- april 11, 2023
Het behoren tot een community, oftewel een gemeenschap met hetzelfde doel of probleem, is een fundamentele behoefte van een mens. We leven in een tijd waarin onze telefoon niet weg te denken is. Je zou daarom denken dat in contact komen met jouw klanten makkelijker is dan ooit. Enerzijds klopt dat ook, want de digitale wereld heeft het zeker vergemakkelijkt om meer mensen te bereiken. Maar hoe zit het eigenlijk met de verbinding? In deze blog leg ik jou alles uit over de kracht van communities en waarom dit een onmisbaar element is voor elk bedrijf.
Wat is een online community?
Een online community is een plek waar je mensen bij elkaar brengt die een gemeenschappelijk doel of probleem hebben. In een community kan men vragen stellen, inspiratie delen, elkaar aanmoedigen of op een andere manier verder helpen.
Wat zijn de voordelen van online communities?
Het inzetten van communities als marketingtool zorgt voor een betere verbinding tussen jou als bedrijf en jouw klanten, fans of ambassadeurs. Deze verbinding kan verschillende voordelen bieden:
1. Bron van informatie
Middels jouw online community ben je continu in contact met jouw doelgroep en dat is goud waard! Je ziet namelijk wat er speelt en kan daarmee slim inspelen op hun wensen en behoeften. Bijvoorbeeld door verbeteringen door te voeren of nieuwe producten te ontwikkelen.
2. Vijver aan klanten
Een personal trainer die een community heeft opgezet voor mensen die graag willen afvallen, creëert de kans om zijn expertstatus te verhogen. Bijvoorbeeld door de communityleden te helpen en waardevolle content te delen. In het beste geval stelt iemand een vraag in de community en bevelen andere leden jou, als personal trainer zijnde, aan.
3. Brand loyaliteit
Een community leidt tot grotere merkloyaliteit. Leden van de community voelen zich betrokken bij je bedrijf en komen waarschijnlijk vaker terug voor producten of diensten. Deze brand loyaliteit vergroot je als bedrijf extra door leden van een community te belonen met exclusieve voordelen, winacties of (offline) events.
4. Minder kosten
Een goede manier om jouw doelgroep te bereiken is door advertenties te maken. De kans is aanwezig dat de kosten hiervoor oplopen, maar door jouw doelgroep samen te brengen in een online community dring je die kosten terug. Door focus te leggen op de doelgroep in een community te krijgen, die uiteraard waardevol moet zijn om in te blijven, breng je jouw doelgroep samen. In het beste geval brengen jouw leden weer nieuwe leden met zich mee en genereer je hiermee meer verkeer naar jouw website.
Er zijn naast deze vier nog een heleboel andere voorbeelden. Hopelijk zijn dit er al genoeg om jou te overtuigen van de kracht van communities. Wacht niet langer en ga snel van start!
Hulp nodig?
Heb jij hier hulp bij nodig? Bij Endeavour Heroes heb jij al binnen één dag een hero in huis die jouw bedrijf kan helpen bij het opzetten van communities. Een online marketeer kan al bij jou starten vanaf 2 dagen per week.
Tags
Ook interessant?
Kleurenpsychologie: wat zeggen jouw ‘brand colours’ over je merk?
Kleurenpsychologie: wat zeggen jouw ‘brand colours’ over je merk? Wacht niet en breng wat kleur in...
Met deze 5 stappen zet jij jouw marketingplan in elkaar
Marketingplan opstellen? Voor zowel B2B als B2C vind je waardevolle tips in deze blog van Allround...