Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

De klant van de toekomst: online wereld in 2021

De klant van de toekomst: online wereld in 2021
Renata Islamagic
okt 26, 2021
- 6 min lezen
Tags

We gaan niet online, we leven al online. Iedere consument, jong of oud, en elke beslisser van stagiair tot CEO is online actief. Zelfs de kantoorhond heeft een eigen Instagram. Met onze online activiteiten vormen we de basis voor een gigantische online markt waarin bedrijven veel geld verdienen. Structureel potentiële klanten bereiken tegen lage investeringen met hoge opbrengsten klinkt natuurlijk als een ideale situatie. Maar online is aan het veranderen. Het is voller en duurder dan vroeger. Kansen voor online groei zijn er nog altijd, maar fundamentele verandering is noodzakelijk om het verschil te maken en de klant van de toekomst te bereiken. 

De online wereld is aan het veranderen

Door digitalisering van de economie groeien nieuwe generaties op met alle gemakken van online. Voor generatie Z (geboren tussen 2001-2015) bestaat er geen leven zonder online. Generatie Y (geboren tussen 1980-2000), beter bekend als millennials, was al vroeg actief op het internet en leeft voor een groot deel online. Maar zelfs de generaties die niet zijn opgegroeid in de online wereld, zoals de Babyboomers bijvoorbeeld (geboren tussen 1941-1955), zijn vandaag de dag ook online te vinden.

De online wereld verrijkt ons leven op veel manieren en dit gaat voorlopig nog wel even door. Bedrijven spelen een bijzondere rol in de online wereld. Aan de ene kant voorzien bedrijven in onze online behoeftes. Door bijvoorbeeld platformen te bieden waarop we samen komen of oplossingen te realiseren om online producten te bestellen. 

Aan de andere kant zijn bedrijven ook de kern van de veeleisendheid van de klant van de toekomst. Snel, goedkoop en massaal kopen of geholpen worden was de afgelopen jaren de trend. Klanten zijn echter verwend geraakt en beginnen snel, goedkoop en veel zat te worden. Dit betekent dat bedrijven het fundament van de online activiteiten anders moeten gaan inrichten. De klant van de toekomst heeft namelijk andere verwachtingen dan voorheen.

Welke online verdienmodellen bestaan er?

Actief zijn op online platformen en apps heeft een dusdanig belangrijk onderdeel in ons leven en economie ingenomen dat we niet meer zonder kunnen. Het voel als ‘normaal’. Doordat de nieuwigheid eraf is ligt onze online attentiespanne een stuk lager dan vroeger. We zijn niet snel meer geboeid of geïnspireerd. In sommige gevallen zijn we zelfs bepaalde online elementen zat. De online aanbieders die de klant van de toekomst moeten overtuigen zijn onder te verdelen in drie verdienmodellen;
  •  Gebruikers als verdienmodel
Dit zijn bedrijven die een online platform bieden waar veel gebruikers bij elkaar komen. Denk aan zoekmachines, social media, online marktplaatsen, nieuws platformen, apps etc. Dit type bedrijven zijn de voornaamste reden dat we online gaan. Ze voorzien (veelal gratis) in onze online behoeftes. Het verdienmodel van deze bedrijven bestaat grotendeels uit een advertentiemodel. De gebruikers zijn de inkomstenbron, en de adverteerders (andere bedrijven) zijn de geldschieters. Facebook verdient bijvoorbeeld 2,55 euro per gebruiker. Dit lijkt misschien weinig maar met bijna 1,5 miljard actieve gebruikers wereldwijd hoeft Facebook niet te klagen. 
  •  Online verkopen als verdienmodel
De groep bedrijven die online platformen gebruiken om potentiële klanten te bereiken noemen we adverteerders. Deze bedrijven voeden de grote platformen uit punt 1 door geld in deze platformen te pompen om vervolgens gebruikers te bereiken met content. In de B2C sector is de intentie van bedrijven om gebruikers zo snel mogelijk naar een klant te converteren. In de B2B sector wordt online gebruikt om nieuwe klanten te zoeken die vervolgens het sales proces doorlopen. 
  •  Online dienstverlening als verdienmodel
Tot slot zijn er nog bedrijven die andere bedrijven helpen om online succes te verwezenlijken. Voor het gemak noemen we deze groep bedrijven ‘digitale dienstverleners’. Digitale dienstverleners bieden advies over online inzet maar ook software, systemen en tooling om meer omzet uit online te realiseren. Een groot deel van deze bedrijven zijn online bureaus. De markt van online dienstverlening is de afgelopen 10 jaar exponentieel gegroeid. Logisch, want meer consumenten online betekent meer bedrijven online die consumenten willen bereiken en daar bieden digitale dienstverleners oplossingen voor. Aan de basis van online verdienmodellen staat de exponentiële groei van online internetgebruikers. Meer internetgebruikers betekent meer kansen voor bedrijven om geld te verdienen. De verdienmodellen zijn een interessant zelfvoorzienend mechanisme wat in stand wordt gehouden door internetgebruikers. Vallen internetgebruikers weg dan stort alles in elkaar.

De online uitdaging in 2021: het bereiken van de klant van de toekomst

Nu we de jaren twintig van de 21e eeuw ingegaan zijn staan we aan het begin van een nieuw digitaal decennium. Waar de afgelopen 10 jaar vooral in het teken stond van snel en veel online verkopen en aanwezig zijn, gaan de komende 10 jaar hele andere uitdagingen centraal staan. De verwachtingen van de klant van de toekomst zijn veranderd, maar hoe speel je hierop in en hoe kom je erachter wat de nieuwe verwachtingen van de klant van de toekomst zijn? Online succesvol zijn wordt structureel lastiger. Doordat er zoveel gouden bergen lijken te liggen is de internetgebruiker het slachtoffer geworden van online geweld tussen bedrijven. Internetgebruikers beginnen moe te worden. De ene na de andere advertentie met korting komt voorbij. Vanuit alle hoeken worden internetgebruikers bestookt. Het mechanisme wat werkt tussen de drie verdienmodellen die hierboven staan beschreven zorgt ervoor dat er altijd nieuwe manieren gevonden worden om geld te verdienen van internetgebruikers. Natuurlijk is dit niet altijd negatief, maar er is een grens. De focus ligt op zoveel mogelijk bereik en het doordrukken van zoveel mogelijk producten zo goedkoop mogelijk. Als een buitenstaander naar de online wereld zou kijken, zou deze persoon denken dat bedrijven het spoor bijster zijn. Bijna nergens wordt echt waarde toegevoegd en bijna iedereen volgt de digitale kudde van trends en ontwikkelingen. De klant van de toekomst heeft dit door en is op zoek naar iets nieuws. De grootste online uitdaging van het komende digitale decennium heeft niets te maken met trends, tools, technieken, software, platformen of systemen. Het gaat om structurele verandering van gedrag en klantbenadering. De grootste uitdaging is de veeleisende en verwende toekomstige internetgebruiker boeien aan jouw bedrijf door meerwaarde te leveren op gebieden die ze nog niet kennen. Probeer erachter de komen wat de klant van de toekomst precies wil en zorg ervoor dat jij dit kunt aanbieden.

Online het verschil maken in 2021: alles draait om vertrouwen

De klant van de toekomst beschouwt het uitstekend leveren van producten of diensten als niks anders dan normaal. Klantgericht zijn, 100% tevredenheidsgarantie bieden, gratis bezorging, duurzaamheid en nog meer van dit soort ‘prestaties’ worden als randvoorwaardelijk gezien. De klant van de toekomst wilt uitgedaagd worden op elementen die ze nog niet kennen. En niet op het niveau van ‘u heeft deze koelkast gekocht misschien vindt u deze toiletborstel ook leuk’. Wanneer ben je voor het laatst oprecht verrast online? Bedrijven moeten zich extreem gaan verdiepen in de klant en slimme vragen stellen om achter de ultieme wensen van de klant van de toekomst te komen. Lukt dat, dan word je gezien als vertrouwd partner in plaats van leverancier en verdwijn je uit de prijsvechters markt. Mensen zijn bereid meer te betalen voor vertrouwde adviezen van een vertrouwd bedrijf. Alleen bedrijven die de omslag weten te maken van leverancier naar vertrouwd partner kunnen het verschil gaan maken. Vertrouwd partner word je door goed te weten wat de wensen, thema’s en uitdagingen zijn waar de klant mee zit. Hier moet jij vervolgens op inspelen. Zo bereik jij de klant van de toekomst.

Hulp nodig bij het bereiken van de klant van de toekomst?

Bedrijven hebben een toekomstbestendig online strategie nodig. Hoe ga jij het verschil maken en hoe kom je erachter wat de klant van de toekomst van jou verwacht? Hier kunnen wij bij helpen. Wij hebben talentvolle online marketeers in huis die we detacheren bij diverse opdrachtgevers. Wij gaan voor jouw bedrijf onderzoeken wie jouw doelgroep precies is en wat hun verwachtingen zijn. Daarnaast kijken wij ook naar hoe jij je kunt onderscheiden van de concurrentie en gaan we aan de slag met jouw online strategie. Benieuwd naar meer? Neem vrijblijvend contact met ons op. We gaan graag in gesprek met je om te kijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Ook interessant?