Meer weten? Neem contact op.

Tim-content-marketeer

Copywriting tips: Gebruik je koppie bij je copy

Copywriting tips - Endeavour Heroes
Tim Grobben
nov 14, 2022
- 4 min lezen

Wil jij rake teksten schrijven voor jouw website, social media of nieuwsbrief, maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan deze blog vol basis copywriting tips, waarmee je jouw skills een snelle boost kunt geven. 

Goede copywriting is namelijk belangrijk voor jouw vindbaarheid en voor het leesplezier van de bezoeker van je platform. Daarom is het van belang dat je aandacht besteedt aan een goede en unieke tekst. 

3 copywriting tips voor sterke teksten

  1. Werk met een persona.
  2. Werk met een hoofddoel voor de tekst.
  3. Werk met de juiste zoekwoorden.

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van teksten om een bepaald doel te bereiken. Vaak is dat doel het verkopen van een product, informeren van het publiek, of het uitvoeren van een actie. Het hoofddoel is om de lezer te overtuigen, te informeren of te entertainen. 

Voor bedrijven is copywriting cruciaal. Het zorgt namelijk voor:

  • Verhoogde verkoop: Goede teksten kan ervoor zorgen dat klanten sneller een aankoop doen.
  • Merkherkenning: Goede teksten verbeteren de zichtbaarheid en herkenning van jouw merk of bedrijf
  • Klantloyaliteit: Goede copy kan vertrouwen opbouwen en klantenbinding versterken.

De juiste woorden kunnen het verschil maken tussen een geïnteresseerde klant en een afgehaakte lezer. Maar waar begin je? In deze blog zetten wij voor jou de meest gemaakte fouten op een rijtje, zodat je deze kunt voorkomen. Lees snel verder voor belangrijke copywriting tips!

1. Het is onduidelijk voor wie je schrijft

Voordat je begint met copywriting is het van belang dat je weet wie je lezer is. Pas als je weet voor wie je schrijft, kun je jouw tekst daarop aanpassen. Bouw daarom als eerste stap een persona, dat de personificatie is van jouw beoogde doelgroep. Let hierbij op: leeftijd, gender, woonlocatie en inkomen. Houd deze persoon vervolgens in gedachten bij het schrijven van je teksten. Zo weet je altijd voor wie je schrijft. 

Copywriting tip: Geef de bedachte persoon een naam. Zo wordt jouw persona tastbaarder en kun jij er makkelijker voor schrijven. 

2. Jouw boodschap is niet gedefinieerd

Nu je jouw persona in het leven hebt geroepen, kun je beginnen met bedenken wat je over wilt brengen. Stel jezelf de vraag: wat is mijn hoofddoel bij het schrijven van copy? Het antwoord op deze vraag wordt de kern van je tekst. Daaromheen kun je gaan bouwen, waardoor je jouw tekst aantrekkelijker maakt om te lezen. Houd hierbij de winst- en pijnpunten van je lezers in gedachten. Zo kun je jouw doelgroep informeren en inspireren.

Copywriting tip: Inspiratie halen van andere websites is prima, maar neem het niet letterlijk over! Maak jouw copy zo uniek mogelijk. Hierdoor bouw je aan een merkidentiteit en onderscheid je je van concurrenten.

3. De tekst sluit niet aan bij het online gedrag van jouw lezers

Jouw tekst is geschreven met een duidelijke point of view. De copy sluit aan bij jouw doelgroep en het brengt jouw boodschap over. Maar past het ook bij de zoektermen van je lezers? Je wilt natuurlijk dat jouw tekst bij zoveel mogelijk geïnteresseerde personen terecht komt. 

Om dit te doen, heeft de tekst die jij schrijft de juiste termen nodig die worden gegoogeld door jouw doelgroep. Om erachter te komen welke termen dit zijn, gebruik je een ‘keywords tool’. Via deze tool vind je gemakkelijk de populairste zoekwoorden. Door het gebruiken van deze zoekwoorden in jouw tekst gaat jouw online vindbaarheid groeien. 

Copywriting tip: Houd online trends in de gaten. Door aan te sluiten bij populaire thema’s of actuele trends, vergroot je de vindbaarheid van jouw copy.

Copywriting tips - Endeavour Heroes

Conclusie: zo schrijf je sterke copy

Met de juiste basis in copywriting kun je effectieve en meeslepende teksten schrijven. Door te werken met een duidelijk gedefinieerde persona, een vastgesteld hoofddoel voor je tekst, en de juiste zoekwoorden, leg je een sterke basis voor overtuigende teksten die resoneren met jouw lezers en de zichtbaarheid van jouw merk vergroten.

En vergeet niet, het ontwikkelen van jouw copywriting vaardigheden is iets dat je moet bijhouden. Blijf dus experimenteren en aanpassen om te zorgen dat jouw content relevant en effectief blijft in het bereiken en overtuigen van jouw doelgroep.

Hulp nodig, of meer basis copywriting tips?

Hulp nodig met het schrijven van copy of het maken van content? Of heb je eigenlijk sowieso te weinig capaciteit en kun je wel wat extra handen gebruiken op jouw marketingafdeling?

Bij Endeavour Heroes kun je een copywriter inhuren die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?