Contenttrends van morgen: wat je nú moet weten om voorop te blijven

Nicandro Visser
mrt 11, 2025
5 min lezen
Een verbaasde man met een bril kijkt omhoog terwijl een hand in een gele trui een gloeiende gloeilamp boven zijn hoofd houdt, tegen een blauwe achtergrond. De afbeelding symboliseert een plotseling idee of een creatieve ingeving.
Nicandro Visser
mrt 11, 2025
5 min lezen

De wereld van content verandert snel en soms kan het moeilijk zijn om bij de tijd te blijven. Maar tegenwoordig is het belangrijker dan ooit om je content creatie up to date te houden. Want in een wereld waarin de consument non-stop wordt doodgegooid met Meta Ads, Google Ads, TikTok ads en influencers die ‘influencen’  is het essentieel om je content te laten opvallen. Hoe zorg je ervoor dat je wordt gehoord tussen het bonzende gedreun in de club van content? Hier 7 tips die jou gaan helpen om gehoord te worden:

Inhoudsopgave

  1. Wees niet bang voor AI; omarm het
  2. Verdiep je in het maken van videocontent
  3. Zet in op zero-click content
  4. Get real en wees authentiek
  5. Tijd voor interactiviteit
  6. Maak een Onlyfans pagina voor exclusieve content
  7. Kies voor Niche
Illustratie van een menselijk hoofd gevuld met digitale ogen, begeleid door de tekst 'AI', die de invloed van kunstmatige intelligentie op contentmarketing symboliseert.

1. Wees niet bang voor AI; omarm het.

Nee, geen zorgen, AI gaat niet je werk innemen en zal ook niet een bedreiging voor de mensheid zijn (vooralsnog). Integendeel, AI zal langzaam je meest behulpzame collega worden en daarom is het ook niet gek dat we het steeds meer zullen gaan zien in contentcreatie en -analyse. Met behulp van AI kun je makkelijker dan ooit tevoren gigantische hoeveelheden data analyseren en informatie inwinnen waar je jouw content op kan baseren. Daarnaast kan AI advertenties real time aanpassen waardoor je hyper gepersonaliseerde content kan creëren die zeker resoneert met je doelgroep. 

Close-up van een laptop met een open videobewerkingsprogramma, inclusief tijdlijnen en geluidsinstellingen, wat de kracht en veelzijdigheid van videocontent benadrukt.

2. Verdiep je in het maken van videocontent.

Het zal je niet ontgaan zijn dat videocontent de absolute winnaar is als het gaat om social media. Vrijwel elk platform richt zich op het delen en maken van videocontent. En dat is niet zo gek want videocontent brengt veel voordelen met zich mee. Videocontent wordt namelijk maar liefst 1200% vaker gedeeld dan losse links of tekst. Bovendien vergroot video de kans op interactie met je doelgroep met 60% vergeleken met geschreven content. Dat is niet alles: doordat video mensen langer op je pagina houdt, vergroot je ook de kans dat je website hoger scoort in Google. Kortom, video is niet alleen krachtig, maar ook essentieel voor je contentstrategie.

3. Zet in op zero-click content.

Een contenttrend die je zeker in de gaten moet houden, is zero-click content. Zero-click content is ontworpen om gebruikers direct antwoord te geven op hun vragen, zonder dat ze hoeven door te klikken naar een website. Denk aan rich snippets in Google, interactieve FAQ’s of posts op sociale media die direct antwoord geven op de zoekvragen van je doelgroep. Door slim in te spelen op wat je doelgroep zoekt, bijvoorbeeld met tools zoals Google Trends en door je content te optimaliseren met duidelijke koppen, keywords en visuals, maak je je merk zichtbaarder en betrouwbaarder. Ondanks dat zero-click content ervoor kan zorgen dat je minder websiteverkeer ontvangt, bouwt je merk autoriteit op en blijf je top-of-mind bij je publiek.

Twee mensen achter de schermen bij een filmset, wat de authenticiteit van het maken van content symboliseert

4. GET REAL en wees authentiek!

Consumenten prikken steeds beter door oppervlakkige marketing heen, de behoefte aan empathische en authentieke content is daarom groter dan ooit. Mensen willen zich gehoord en begrepen voelen en zich niet voelen als potentiële koper. Tijdens deze zogeheten 

‘Content Shock’ is het dan ook logisch dat je doelgroep verlangt naar wie jouw merk echt is. Authentieke content raakt de kern van wie jouw merk is en sluit aan bij de emoties en waarden van je doelgroep. Laat echte verhalen zien: deel klantervaringen, geef een kijkje achter de schermen, of toon de menselijke kant van je bedrijf. Door je in te leven in de behoeften en gevoelens van je publiek en content te maken die oprecht en relevant is, bouw je niet alleen vertrouwen op, maar ook een duurzame band die verder gaat dan een simpele transactie.

5. Tijd voor interactiviteit

En als je dan toch bezig bent met je ware aard tonen, neem je doelgroep daar dan ook in mee. Interactiviteit is dé manier om een echte connectie te creëren. Laat je publiek niet alleen toekijken, maar betrek ze actief bij je content. Denk aan polls, quizzes, live Q&A’s of interactieve video’s waarin kijkers keuzes kunnen maken. Dit soort content geeft je niet alleen waardevolle inzichten in wat je doelgroep echt belangrijk vindt, maar zorgt er ook voor dat ze zich onderdeel voelen van jouw merk. Door je publiek actief te betrekken, geef je ze niet alleen een stem, maar versterk je ook hun emotionele betrokkenheid bij je merk. Want laten we eerlijk zijn: iedereen wil gehoord worden. Interactiviteit is niet alleen leuk, maar ook strategisch goud.

6. Maak een Onlyfans pagina voor exclusieve content

Oke, misschien niet direct dé perfecte oplossing voor jou, maar in dit grapje zit een interessante kern van waarheid. Onlyfans behaalde binnen 17 maanden meer dan 100 miljoen gebruikers en schrijft dagelijks een kleine vijfhonderd duizend abonnees bij. Daarbovenop zijn er meer dan 2 miljoen creators actief op het platform. Trendwatchers zien een groei in de behoefte naar exclusieve content en in tijden waarin alles met AI is na te maken is die groei misschien zo gek nog niet. Deze zogeheten ‘gated communities’ creëren een gevoel van betrokkenheid en exclusiviteit die bij de doelgroep wordt herkend alsof het speciaal voor hen is gemaakt. Deze persoonlijke benadering lijkt steeds populairder te worden en biedt mogelijkheden voor bedrijven om gebruik van te maken. Misschien biedt je een educatieve podcast aan waar mensen zich op kunnen abonneren of geef je je doelgroep een kijkje in je maakproces wanneer zij deel uitmaken van jouw community.

7. Maak een Onlyfans pagina voor exclusieve content

Als reactie op de eerder genoemde ‘Content Shock’  zien we dat mensen steeds minder betrokken raken met de content die op social media wordt gedeeld. Doordat er zo veel beschikbaar is, is wat je ziet het vaak niet waard om te kijken. Hierdoor wordt steeds meer gezocht naar persoonlijke en oprechte content, content die je vaak terugziet binnen niches. Kleinere bedrijven kunnen hierop inspelen door hun doelgroep te betrekken in hun community. Wanneer gelijkgestemden elkaar ontmoeten en ontdekken van hun gedeelde interesses groeit de loyaliteit naar deze gemeenschappen. Waardoor hun vertrouwen in jouw bedrijf ook zal toenemen.

Conclusie: Authentieke content is de sleutel tot succes in 2025

Er is duidelijk een terugkerend thema te zien binnen de content trends van 2025. Het is tijd om te laten zien wat je echt maakt. In een wereld van fake-news en deep fakes, AI die alles namaakt en social media creators die elkaar kopiëren is het belangrijker dan ooit om je ware jij te laten zien. Wat maakt jou écht uniek? En hoe zorg je ervoor dat je dit met behulp van je content op een authentieke en empathische manier de wereld in brengt? Dat zijn de vragen die je moet stellen wanneer je je buigt over jouw contentstrategie. 

Wil je weten hoe je jouw merk authentieker, empathischer en strategischer kunt positioneren? Of hoe je exclusieve en interactieve content inzet om een loyale community op te bouwen? Wij helpen je graag om jouw unieke verhaal te vertellen en je contentstrategie future-proof te maken. Neem vandaag nog contact met ons op!

Ook interesse in een specialist?

Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.