Cliché is oké? 10 do’s en don’ts bij webteksten schrijven
- Content marketing, SEO

jul 07, 2022


jul 07, 2022
Welkom bij mijn blog over cliché webteksten. Wat leuk dat je op deze pagina bent beland! Om maar met de deur in huis te vallen: zo had ik deze tekst eigenlijk niet moeten beginnen. Toch zijn er genoeg tekstschrijvers geweest die hier anders over dachten. Het is de waarheid, dus waarom niet?
Nou, omdat je bij het gebruik van dit soort zinnen direct wordt opgeslokt in het gigantische aanbod van webteksten. Jouw schrijfkunsten moeten er natuurlijk voor zorgen dat je wordt opgemerkt. Dus, is cliché oké? Ik geef je 10 do’s en don’ts voor webteksten schrijven.
Webteksten schrijven: 5 do’s
- Zet de belangrijkste informatie bovenaan
- Schrijf korte, simpele zinnen
- Schrijf actieve zinnen
- Ken je doelgroep
- Wees zuinig met SEO-zoekwoorden
DO #1: Belangrijkste info bovenaan
DO #2: KORTER!
DO #3: Schrijf actieve zinnen
Teksten worden duidelijker door korte zinnen, maar ook door actief taalgebruik. Passieve zinnen maken een tekst wolliger en minder persoonlijk, omdat de handelende persoon vaak achteraan wordt geplaatst. Hoe maak je een passieve zin dan actief? Nou, neem de eerste zin van dit stukje:
Passieve zin:
Teksten worden duidelijker door korte zinnen, maar ook door actief taalgebruik.
Actieve zin:
Korte zinnen en actief taalgebruik maken teksten duidelijker.
DO #4: Ken je doelgroep
DO #5: Wees zuinig met SEO-zoekwoorden
Je wilt dat je tekst door zoekmachines wordt gevonden, dat is duidelijk. Maar je tekst volproppen met SEO zoekwoorden heeft geen zin. Dit fenomeen wordt ook wel ‘keyword stuffing‘ genoemd. Hier wordt Google erg chagrijnig van. De zoekmachine zal het beschouwen als ‘poging tot voordringen’ en je gelijk achteraan in de rij zetten.

Webteksten schrijven: 5 don’ts
DON’T #1: Te veel over jezelf, je bedrijf of je producten verteld?
Je kunt heel hard roepen hoe geweldig en professioneel je bent, en wat voor fantastische eigenschappen je product of dienst heeft. Wake up call: opscheppers zijn over het algemeen niet zo geliefd. Mensen zijn eigenlijk voornamelijk bezig met hun eigen leven, en de problemen waar ze op stuiten. Ze zijn waarschijnlijk bij jouw tekst terecht gekomen in de hoop een oplossing te vinden voor één van deze problemen.
Zorg dus dat je in jouw tekst duidelijk maakt dat je op de hoogte bent van wat er speelt in de levens van je doelgroep. Vervolgens beschrijf je hoe jij deze levens leuker en gemakkelijker kunt maken. Een lezer zal eerder op je website blijven als hij het gevoel heeft dat jij zijn problemen écht begrijpt.
Webteksten schrijven in begrijpelijke taal
Voor een goed voorbeeld gaan we even terug in de tijd, toen de mp3-speler net op de markt kwam (je weet wel, vóór Spotify enzo). Veel fabrikanten benadrukten in reclameteksten voornamelijk de specificaties van de speler.
Deze MP3-speler heeft een harde schijf van wel 1 gigabyte, en is maar 19 cm breed!
Apple dacht: “Joe, dit snapt niemand.” En maakte hiervan:
Met de iPod heb je 1000 nummers in je broekzak.
Als een lezer geen idee heeft wat het nut van de 1 gigabyte is, is dit toch wel een stuk duidelijker.
DON’T #2: Óver de klant gepraat, maar niet mét de klant?
“Wij van bedrijf X stellen klanten op hun gemak.”
Hallo? Ik zit hier hoor, zou je dan waarschijnlijk denken. Benader je teksten alsof het een gesprek is met de klant. Praat mét ze, in plaats van over ze. Schrijf de tekst zoals je zou praten. Een tip is om de tekst hardop voor te lezen, en te bedenken of je dit tijdens een gesprek ook zo zou zeggen. Ook dit zorgt ervoor dat je een persoonlijke connectie creëert.
DON’T #3: Te veel inhoudsloze woorden gebruikt?
“Hoe was het op werk? Ja, leuk. Hoe gaat het? Ja, goed.”
‘Leuk’ en ‘goed’ zijn van die typische inhoudsloze woorden. Ze geven wel een bepaald oordeel over iets, maar zeggen eigenlijk niet zo veel. Hier komt de uitdrukking ‘specificeren kun je leren’ om de hoek kijken.
Wil je benadrukken dat kwaliteit heel belangrijk is voor jouw bedrijf? Dat wil iedereen, dus stel jezelf de vraag wát die kwaliteit voor jou betekent. Specificeer de inhoudsloze woorden. Alleen dan laat je zien daadwerkelijk anders te zijn dan anderen.
DON’T #4: Voorspelbare afbeeldingen gebruikt?
Afbeeldingen bij een tekst zijn ontzettend belangrijk. Let er wel op dat de afbeelding de tekst ondersteunt, en je niet gewoon een leuk plaatje hebt uitgekozen om de tekst een beetje op te fleuren. Tuurlijk is een schattige kitten leuk om naar te kijken, maar het voegt waarschijnlijk niet veel aan je tekst toe. Tenzij je schrijft voor een dierenkliniek.
Het kan er ook té dik bovenop liggen. Hoeveel teksten heb je al gelezen over copywriting waar een plaatje van een laptop, typemachine of notitieboekje met pen boven stond? Juist, waarschijnlijk bijna allemaal. Kies de afbeeldingen pas ná het schrijven van de tekst. Welke boodschap wil je uitdragen? Op basis daarvan kun je een ondersteunende afbeelding uitzoeken.
DON’T #5: Meerdere clichés gebruikt?
Mijn persoonlijke favoriet: de cliché uitspraken. Vaak hebben we niet door dat bepaalde uitspraken helemaal niet meer zo origineel zijn als we dachten.
Voorbeeld: ik vergeleek tien websites van kapsalons. Negen van de tien hebben mij welkom geheten, vertellen hun ‘geboortejaar’, bieden mij een rustige sfeer om lekker te relaxen en hebben professionele haarstylistes. Heel fijn allemaal, maar waarom moet ik kiezen als het aanbod hetzelfde is? Het zijn ook allemaal onderdelen die heel vanzelfsprekend zouden moeten zijn voor een bedrijf. Bied je geen kwaliteit, professionaliteit of ben ik niet welkom, dan kun je eigenlijk beter helemaal niet meer meedoen. Ik zei het eerder ook al even, specificeer wat jou daadwerkelijk anders maakt.

Clichés die je nooit meer mag gebruiken bij webteksten schrijven
Denk je nou, oei, bestaat mijn website ook uit clichés? Of wil je je ook gewoon even verbazen hoe vaak dit soort uitspraken voorkomen? De clichés die je ECHT ECHT ECHT niet meer mag gebruiken heb ik voor je verzameld.
1. Klik hier. (Google-score: 42.300.000)
2. Aan het juiste adres. (Google-score: 21.700.000)
Als ik dit hardop voorlees zie ik alleen TellSell reclames afspelen, en dat is geen positieve vergelijking.
Dus liever niet: Bij Endeavour Heroes ben je aan het juiste adres voor het snel inhuren van een online marketeer.
Liever wel: Snel een online marketeer nodig? Via Endeavour Heroes zit een marketeer al bij jou op kantoor voordat de gasprijzen weer zijn gestegen.
Dit is natuurlijk flauw. Maar je begrijpt wat ik bedoel.
3. Alles voor uw… (Google-score: 2.960.000)
Alles voor je kat! Alles voor je keuken! Really? Alles? Alles is best veel…
4. Welkom op onze website. (Google-score: 1.210.000)
5. Hét bedrijf, dé oplossing. (Google-score: 63.800 & 1.030.000)
6. Vraag een geheel vrijblijvende offerte aan. (Google-score: 544.000)
Kan een offerte ook half vrijblijvend aangevraagd worden? Just checking…
7. Uw partner voor… (Google-score: 406.000)
Ik wist niet dat ik ook aandelen had in dit bedrijf? Samenwerken met een klant om hetzelfde doel te bereiken maakt hem nog geen partner.
8. Oplossingen op maat. (Google-score: 255.000)
9. De oplossing van de toekomst. (Google-score: 217.000)
10. Klantvriendelijke service (Google-score: 173.000)
11. De klant is koning. (Google-score: 109.000)
Is een goede mantra om je medewerkers te leren hoe ze met klanten om moeten gaan, maar een goochelaar vertelt zijn publiek ook niet hoe hij een truc heeft uitgevoerd.
12. Een stapje extra. (Google-score: 95.200)
Aangezien bijna een miljoen bedrijven een stapje extra zetten, zou ik een stapje terug doen en dit uit je tekst halen.
13. Wij staan altijd voor u klaar. (Google-score: 77.100)
Echt altijd? Als jouw bedrijf daadwerkelijk 24/7 bereikbaar is, is dat natuurlijk hartstikke top. Maar als je dit op je website hebt staan, terwijl je eigenlijk in het weekend liever geen berichtjes van klanten ontvangt, zou ik het weghalen.
Webteksten schrijven die raken
Daar heb je het: de kunst van webteksten ontbloot. Weg met de clichés, zwaai afgezaagde zinnen vaarwel. Het draait allemaal om verbinding maken, rechtstreeks uit het hart, recht in de roos. Onthoud de tips, schrijf met pit en zorg dat jouw woorden niet alleen gezien, maar gevoeld worden. Sla die brug tussen jouw scherm en hun ogen; maak het persoonlijk, maak het echt. Tijd om te schitteren met teksten die blijven plakken als kauwgom onder een schoen!
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.

Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.

Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons




© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht