martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

Cliché is oké? 10 do’s en don’ts voor webteksten

10 do's en don'ts voor het schrijven van webteksten
Graziella Del-Tin
Graziella Del-Tin
- 8 min lezen

Welkom bij mijn blog over cliché webteksten. Wat leuk dat je op deze pagina bent beland! Om maar met de deur in huis te vallen: zo had ik deze tekst eigenlijk niet moeten beginnen. Toch zijn er genoeg tekstschrijvers geweest die hier anders over dachten. Het is de waarheid, dus waarom niet? Nou, omdat je bij het gebruik van dit soort zinnen direct wordt opgeslokt in het gigantische aanbod van webteksten. Jouw schrijfkunsten moeten er natuurlijk voor zorgen dat je wordt opgemerkt. Dus, is cliché oké? Ik geef je 10 do’s en don’ts voor webteksten schrijven. 

Webteksten schrijven: 5 do’s

Typ je ‘hoe schrijf je een goede webtekst’ in de zoekbalk van Google, dan hoef je eigenlijk maar één van de artikelen te lezen om te weten wat de basisregels van copywriting zijn. Dit onderwerp is namelijk al een cliché an sich, en bijna elke tekst geeft dezelfde informatie. We zijn nog steeds allemaal op zoek naar die magische tip voor het schrijven van de beste tekst, maar als puntje bij paaltje komt moet je toch echt eerst een goede basis hebben.

Ik heb de meest genoemde tips hier voor je op een rijtje gezet. Ze hebben waarschijnlijk allemaal een groot ‘JA, DUH’ gehalte, ook als je nog niet zo veel ervaring hebt met copywriting. Toch zal het je verbazen hoe vaak ook tekstschrijvers hier even aan herinnerd moeten worden.

DO #1 Belangrijkste info bovenaan

Als lezers zin en tijd hebben om een tekst te lezen, hebben ze waarschijnlijk al een boek opgepakt. Op het web leest niemand nog een volledige tekst. Zet daarom de belangrijkste informatie in de eerste alinea. De lezer weet gelijk waar hij aan toe is, en kan direct een beslissing maken of dit een tekst is die hij wil lezen. Als je tekst door een mobiele lezer wordt weggeklikt omdat er bovenin zijn scherm een berichtje van zijn moeder verschijnt, kun je eigenlijk al stellen dat je inleiding niet boeiend genoeg was. 

DO #2 KORTER!
Schrijf korte, simpele zinnen. Je schrijft voor een specifieke doelgroep, maar ook deze groep bestaat uit verschillende soorten mensen. En eigenlijk wordt niemand gelukkig van zinnen met zes komma’s en overmatig gebruik van vakjargon.

DO #3 Schrijf actieve zinnen
Teksten worden duidelijker door korte zinnen, maar ook door actief taalgebruik. Passieve zinnen maken een tekst wolliger en minder persoonlijk, omdat de handelende persoon vaak achteraan wordt geplaatst. Hoe maak je een passieve zin dan actief? Nou, neem de eerste zin van dit stukje:

Passieve zin:
Teksten worden duidelijker door korte zinnen, maar ook door actief taalgebruik.

Actieve zin:
Korte zinnen en actief taalgebruik maken teksten duidelijker.

DO #4 Ken je doelgroep
Mijn oma zal de boodschap van je tekst niet begrijpen als je schrijft dat ‘je wilt gaan viben met je matties omdat je anders FOMO hebt’. Al raad ik het overigens überhaupt af dit soort woorden te gebruiken. Waar het om gaat is dat je rekening moet houden met lezers die wellicht iets minder verstand hebben van het onderwerp waarover je schrijft. Gebruik dus bijvoorbeeld zo min mogelijk vakjargon. Is dit onvermijdelijk? Leg het zo veel mogelijk uit.

DO #5 Wees zuinig met SEO-zoekwoorden
Je wilt dat je tekst door zoekmachines wordt gevonden, dat is duidelijk. Maar je tekst volproppen met SEO zoekwoorden heeft geen zin. Hier wordt Google erg chagrijnig van. De zoekmachine zal het beschouwen als ‘poging tot voordringen’ en je gelijk achteraan in de rij zetten.

Webteksten schrijven: 5 don’ts

Heb je deze basisregels onder controle, dan ben je eigenlijk al op de helft. De meeste webteksten voldoen ook zeker aan deze ‘eisen’. Maar dan…
Je wilt dat jouw teksten uniek zijn, anders dan andere teksten, en daardoor opvallen in het enorme aanbod. Ik zal je vertellen: dat probeert iedereen die bezig is met het schrijven van webteksten. Sterker nog, iedereen probeert het even hard dat het ‘anders willen zijn’ allemaal op elkaar is gaan lijken.

Ga naar jouw eigen website en kijk nog eens goed naar de teksten die je hebt geschreven. Als je dit zo leest, heb je dan…

DON’T #1 … te veel over jezelf, je bedrijf of je producten verteld?
Je kunt heel hard roepen hoe geweldig en professioneel je bent, en wat voor fantastische eigenschappen je product of dienst heeft. Wake up call: opscheppers zijn over het algemeen niet zo geliefd. Mensen zijn eigenlijk voornamelijk bezig met hun eigen leven, en de problemen waar ze op stuiten. Ze zijn waarschijnlijk bij jouw tekst terecht gekomen in de hoop een oplossing te vinden voor één van deze problemen. Zorg dus dat je in jouw tekst duidelijk maakt dat je op de hoogte bent van wat er speelt in de levens van je doelgroep. Vervolgens beschrijf je hoe jij deze levens leuker en gemakkelijker kunt maken. Een lezer zal eerder op je website blijven als hij het gevoel heeft dat jij zijn problemen écht begrijpt. 

Voor een goed voorbeeld gaan we even terug in de tijd, toen de mp3-speler net op de markt kwam (je weet wel, vóór Spotify enzo). Veel fabrikanten benadrukten in reclameteksten voornamelijk de specificaties van de speler.

Deze MP3-speler heeft een harde schijf van wel 1 gigabyte, en is maar 19 cm breed!

Apple dacht: “Joe, dit snapt niemand.” En maakte hiervan:

Met de iPod heb je 1000 nummers in je broekzak.

Als een lezer geen idee heeft wat het nut van de 1 gigabyte is, is dit toch wel een stuk duidelijker.

DON’T #2 … óver de klant gepraat, maar niet mét de klant?
“Wij van bedrijf X stellen klanten op hun gemak.”
Hallo? Ik zit hier hoor, zou je dan waarschijnlijk denken. Benader je teksten alsof het een gesprek is met de klant. Praat mét ze, in plaats van over ze. Schrijf de tekst zoals je zou praten. Een tip is om de tekst hardop voor te lezen, en te bedenken of je dit tijdens een gesprek ook zo zou zeggen. Ook dit zorgt ervoor dat je een persoonlijke connectie creëert.

DON’T #3 … te veel inhoudsloze woorden gebruikt? 
“Hoe was het op werk? Ja, leuk. Hoe gaat het? Ja, goed.”
‘Leuk’ en ‘goed’ zijn van die typische inhoudsloze woorden. Ze geven wel een bepaald oordeel over iets, maar zeggen eigenlijk niet zo veel. Hier komt de uitdrukking ‘specificeren kun je leren’ om de hoek kijken. Wil je benadrukken dat kwaliteit heel belangrijk is voor jouw bedrijf? Dat wil iedereen, dus stel jezelf de vraag wát die kwaliteit voor jou betekent. Specificeer de inhoudsloze woorden. Alleen dan laat je zien daadwerkelijk anders te zijn dan anderen.

DON’T #4 … voorspelbare afbeeldingen gebruikt? 
Afbeeldingen bij een tekst zijn ontzettend belangrijk. Let er wel op dat de afbeelding de tekst ondersteunt, en je niet gewoon een leuk plaatje hebt uitgekozen om de tekst een beetje op te fleuren. Tuurlijk is een schattige kitten leuk om naar te kijken, maar het voegt waarschijnlijk niet veel aan je tekst toe. Tenzij je schrijft voor een dierenkliniek.

Het kan er ook té dik bovenop liggen. Hoeveel teksten heb je al gelezen over copywriting waar een plaatje van een laptop, typemachine of notitieboekje met pen boven stond? Juist, waarschijnlijk bijna allemaal. Kies de afbeeldingen pas ná het schrijven van de tekst. Welke boodschap wil je uitdragen? Op basis daarvan kun je een ondersteunende afbeelding uitzoeken.

DON’T #5 … meerdere clichés gebruikt? 
Mijn persoonlijke favoriet: de cliché uitspraken. Vaak hebben we niet door dat bepaalde uitspraken helemaal niet meer zo origineel zijn als we dachten.

Voorbeeld: ik vergeleek tien websites van kapsalons. Negen van de tien hebben mij welkom geheten, vertellen hun ‘geboortejaar’, bieden mij een rustige sfeer om lekker te relaxen en hebben professionele haarstylistes. Heel fijn allemaal, maar waarom moet ik kiezen als het aanbod hetzelfde is? Het zijn ook allemaal onderdelen die heel vanzelfsprekend zouden moeten zijn voor een bedrijf. Bied je geen kwaliteit, professionaliteit of ben ik niet welkom, dan kun je eigenlijk beter helemaal niet meer meedoen. Ik zei het eerder ook al even, specificeer wat jou daadwerkelijk anders maakt.

Denk je nou, oei, bestaat mijn website ook uit clichés? Of wil je je ook gewoon even verbazen hoe vaak dit soort uitspraken voorkomen? De clichés die je ECHT ECHT ECHT niet meer mag gebruiken heb ik voor je verzameld. 

1. Klik hier. (Google-score: 42.300.000)
Mensen die het internet gebruiken zijn inmiddels bekend met het feit dat linkjes vaak zijn onderstreept, of een andere kleur hebben dan de hoofdtekst. Je kunt dus beter een link hangen aan een woord dat daadwerkelijk iets met je onderwerp te maken heeft.

2. Aan het juiste adres. (Google-score: 21.700.000)
Als ik dit hardop voorlees zie ik alleen TellSell reclames afspelen, en dat is geen positieve vergelijking.

Dus liever niet: Bij Endeavour Heroes ben je aan het juiste adres voor het snel inhuren van een online marketeer.

Liever wel: Snel een online marketeer nodig? Via Endeavour Heroes zit een marketeer al bij jou op kantoor voordat de gasprijzen weer zijn gestegen.

Dit is natuurlijk flauw. Maar je begrijpt wat ik bedoel.

3. Alles voor uw… (Google-score: 2.960.000)
Alles voor je kat! Alles voor je keuken! Really? Alles? Alles is best veel…

4. Welkom op onze website. (Google-score: 1.210.000)
“Wij willen jou liever niet op deze website hebben.” Het zou wat zijn zeg. ‘Welkom’ op de homepagina van je website zetten is eigenlijk hetzelfde als een spreekbeurt beginnen met: “Hallo, ik ben Jantje en ik houd mijn spreekbeurt over cavia’s.” Doe maar niet.

5. Hét bedrijf, dé oplossing. (Google-score: 63.800 & 1.030.000)
Dat ene streepje doet mij geloven dat er per dienst maar één bedrijf en één oplossing is voor mijn probleem. Maar na zo’n 36 websites te hebben bezocht ben ik er wel achtergekomen dat ik flink in de maling ben genomen.

6. Vraag een geheel vrijblijvende offerte aan. (Google-score: 544.000)
Kan een offerte ook half vrijblijvend aangevraagd worden? Just checking…

7. Uw partner voor… (Google-score: 406.000)
Ik wist niet dat ik ook aandelen had in dit bedrijf? Samenwerken met een klant om hetzelfde doel te bereiken maakt hem nog geen partner.

8. Oplossingen op maat. (Google-score: 255.000)
“Wij hebben oplossingen, maar jouw probleem mag dan alleen binnen ons template passen.” Ja, zo werkt het niet. Geen oplossingen op maat aanbieden staat gelijk aan faillissement.

9. De oplossing van de toekomst. (Google-score: 217.000)
De toekomst? Ik was eigenlijk op zoek naar een oplossing voor nu meteen. Ik zou nu nog niet weten hoe mijn problemen er in de toekomst uit gaan zien, dus het lijkt mij sterk dat een bedrijf daar nu al een oplossing voor kan bieden.

10. Klantvriendelijke service (Google-score: 173.000)
Zou je eigenlijk kunnen beschouwen als een pleonasme: denk aan de ronde cirkel. Service hoort altijd klantvriendelijk te zijn. Je zou maar iemand aan de telefoon hebben die je direct de huid vol scheldt.

11. De klant is koning. (Google-score: 109.000)
Is een goede mantra om je medewerkers te leren hoe ze met klanten om moeten gaan, maar een goochelaar vertelt zijn publiek ook niet hoe hij een truc heeft uitgevoerd.

12. Een stapje extra. (Google-score: 95.200)
Aangezien bijna een miljoen bedrijven een stapje extra zetten, zou ik een stapje terug doen en dit uit je tekst halen.

13. Wij staan altijd voor u klaar. (Google-score: 77.100)
Echt altijd? Als jouw bedrijf daadwerkelijk 24/7 bereikbaar is, is dat natuurlijk hartstikke top. Maar als je dit op je website hebt staan terwijl je eigenlijk in het weekend liever geen berichtjes van klanten ontvangt, zou ik het weghalen.

Heb je hulp nodig bij het (her)schrijven van jouw webteksten of wil jij een kick-ass contentstrategie? Bij Endeavour Heroes huur je een content specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie kan komen werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?