RiskSphere

Merklancering voor RiskSphere

Kirsten is per november 2022 aan de slag gegaan bij The Hup. The Hup is een organisatie dat bedrijven en ondernemers helpt met hun bedrijfsvoering, waaronder dus ook: marketing. Hiervoor zochten zij extra versterking in hun team, namelijk een kartrekker voor het opzetten van een nieuwe merk: ‘RiskSphere’.

RiskSphere is een consultancybureau gericht op duurzaamheidsrisico’s, met een speciale focus op de financiële sector. Om het simpel te stellen: RiskSphere staat organisaties, zoals banken, bij in het beheer van hun sustainability risks en helpt hen te voldoen aan de strenge eisen op het gebied van Milieu, Sociale aspecten en Bestuur (of in het engels: Environment, Social, Governance: ESG). Dit is vaak een complexe taak, waardoor banken regelmatig externe hulp inschakelen, zoals een consultant van RiskSphere.

Toen Kirsten aan boord kwam, stond er nog niets van het merk, behalve een naam, een opzet van het merkverhaal en een gekozen partij die de website ging bouwen. Het was aan Kirsten om het merk tot leven te brengen, om van RiskSphere meer dan alleen een naam te maken. Ze kreeg de uitdaging om het merk te lanceren en de website succesvol van de grond te krijgen. Een taak die haar passie voor innovatie en merkontwikkeling perfect weerspiegelde.

Kirsten was van enorm belang voor ons bedrijf. Ze beheerde het ontwerp en de implementatie van onze eerste website, maar niet alleen dat - ze hield toezicht op de opbouw van onze online aanwezigheid en ons merk in het algemeen. Los van de geweldige resultaten, heb ik enorm genoten van het proces. Samenwerken met Kirsten is een plezier: ze behoudt controle, is constructief en creatief. Ze is een parel en ik beveel haar zonder aarzeling aan voor marketingprojecten en interim posities.

Hero
Kirsten
van der Kraan
Tools
Content marketing
Online strategie
SEO
Social media marketing
Webanalytics

Resultaten

In haar rol als projectmanager heeft Kirsten de gehele levenscyclus van het project overzien, van concept tot lancering. Ze stuurde hierin de verschillende partijen aan: stakeholders voor input, de websitebouwer voor de website-ontwikkeling, haar creatieve collega en een externe ontwerper voor het logo en het brandbook, evenals een externe copywriter voor het fijnslijpen van de teksten.

Daarnaast deed ze onderzoek naar de buyer personas van RiskSphere en nam ze touwtjes in handen bij het formuleren van de missie van het bedrijf en het merkverhaal. Vragen als ‘Waar staat RiskSphere voor?’ en ‘Hoe willen we overkomen?’ stonden centraal in haar aanpak. Om deze te beantwoorden, implementeerde Kirsten de brand archetypes.

En hard work pays off, want na nog geen 6 maanden leverde het de volgende resultaten op.

0 %
Gemiddelde engagement rate op LinkedIn

Oplevering van merk-positionering, inclusief buyer persona’s

Inrichten van Google Analytics (GA4) en Google Tag Manager

0
Volgers op LinkedIn in 6 maanden (sinds oprichting bedrijf)

Succesvolle lancering van website + koppeling met HubSpot

Gebruikte marketing kanalen

Projectmanagement

Kirsten was het centrale aanspreekpunt voor alle zaken rondom de marketing van RiskSphere. Ze fungeerde als de cruciale verbindingspersoon tussen stakeholders, haar marketingcollega’s en externe partijen.

CRM & lead generatie via HubSpot

Kirsten nam de taak op zich om het CRM voor RiskSphere te organiseren en de bijbehorende workflows in te richten. Leads worden automatisch doorgestuurd van de website naar HubSpot via een koppeling, waarbij de relevante persoon direct een melding krijgt.

Website lancering en meetbaarheid

De website, ontworpen in samenwerking met een websitebouwer, is gebouwd in WordPress. Kirsten stuurde de websitebouwer aan, zorgde ervoor dat dit soepel verliep en maakte alles meetbaar via Google Tag Manager en GA4.

Merkpositionering

Kirsten speelde een actieve rol in het bepalen van de branding. Ze hield zich bezig met belangrijke vragen: ‘wie zijn we en wat willen we uitstralen?’ Voor deze taak maakte ze gebruik van brand archetypes. De gekozen combinatie van ‘Sage’ (70%) en ‘Hero’ (30%) werd de basis voor de communicatie van RiskSphere. RiskSphere profileert zich als een kennispartner (Sage) die organisaties bijstaat om de wereld duurzamer te maken (Hero). Dit heeft onder andere de tone-of-voice bepaald en is bepalend geweest voor de ontwerpkeuzes van de website.

Social media en content

Om de social game van RiskSphere een boost te geven, maakte Kirsten in eerste instantie voornamelijk gebruik van het netwerk van de oprichters, wat al snel leidde tot de eerste 200 volgers op LinkedIn. Ze heeft ook al rubrieken en templates opgesteld, waardoor RiskSphere in de nabije toekomst gemakkelijk aan de slag kan gaan met hun social media content! Daarnaast redigeerde ze de eerste paar blogs voor RiskSphere. 

Ik hou er altijd wel van om iets nieuws van te grond te krijgen. Het opzetten van RiskSphere vond ik een toffe uitdaging, omdat je met een nieuw merk nog alle kanten op kan gaan. Ik heb, samen met de oprichters en met mijn collega’s binnen het Hup marketing team, het merk en de website succesvol gelanceerd! Daar ben ik heel trots op!

c. Endeavour Heroes

Ontdek onze cases

Mr. Fillet

Mr. Fillet zocht een beheerder voor social-mediakanalen en e-mailmarketing om de merkbekendheid te vergroten. Bob was the man for the job!

Twinckels

Renata was bij Twinckels verantwoordelijk voor het beheren van data, e-mailmarketing, SEO, SEA, en CRO. Haar werk zorgde voor meer naamsbekendheid, online zichtbaarheid, organisch verkeer en conversies.

Mechan Groep

Jimmy zette de Mechan Groep online op de kaart door een online marketingplan te schrijven, de websites te optimaliseren, en succesvolle social media campagnes op te zetten. Mechan Groep heeft nu meer volgers dan ooit.

Magnus Black

Janneke en Frederique hebben voor Magnus Black een marketingstrategie ontwikkeld, inclusief een rebrand en een volledig nieuwe website. Hun inzet van SEO en SEA zorgde voor meer zichtbaarheid en nieuwe klanten.

Forbo

Jesse coördineerde verschillende projecten bij Forbo Flooring. Hij werkte aan een nieuwe internationale sustainability campagne, het optimaliseren van de UK Residential webshop en het up to date houden van de website en CMS systemen.

Kooduu

Kim hielp Kooduu met technische online marketing vraagstukken en het optimaliseren van hun social media accounts. Met behulp van content marketing, webanalytics en social advertising heeft ze het bedrijf online sterker neergezet.

Dopper

Dion heeft het bereik van Dopper vergroot door slim gebruik te maken van social advertising en paid ad campagnes. Hij heeft bestaande campagnes geoptimaliseerd en een passende strategie ontwikkeld voor nieuwe markten.

Frendly

Puck vergrootte als contentmarketeer het bereik en de naamsbekendheid van Frendly. Dit deed ze door middel van social advertising, SEO-werkzaamheden en verschillende designopdrachten om de customer journey te verbeteren.

Emerce

Janneke wist bij Emerce vastgelopen campagnes op te lossen door nieuwe content of strategieën te implementeren. Door een soepele opstart en strakke aanpak voor nieuwe campagnes loopt alles nu gestroomlijnd.

Eco Boats Amsterdam

Renata vergrootte de naamsbekendheid en online zichtbaarheid van Eco Boats Amsterdam door hun website te optimaliseren, advertentiecampagnes uit te voeren, en de social media kanalen bij te houden.