Merklancering voor RiskSphere

Kirsten is per november 2022 aan de slag gegaan bij The Hup. The Hup is een organisatie dat bedrijven en ondernemers helpt met hun bedrijfsvoering, waaronder dus ook: marketing. Hiervoor zochten zij extra versterking in hun team, namelijk een kartrekker voor het opzetten van een nieuwe merk: ‘RiskSphere’.

RiskSphere is een consultancybureau gericht op duurzaamheidsrisico’s, met een speciale focus op de financiële sector. Om het simpel te stellen: RiskSphere staat organisaties, zoals banken, bij in het beheer van hun sustainability risks en helpt hen te voldoen aan de strenge eisen op het gebied van Milieu, Sociale aspecten en Bestuur (of in het engels: Environment, Social, Governance: ESG). Dit is vaak een complexe taak, waardoor banken regelmatig externe hulp inschakelen, zoals een consultant van RiskSphere.

Toen Kirsten aan boord kwam, stond er nog niets van het merk, behalve een naam, een opzet van het merkverhaal en een gekozen partij die de website ging bouwen. Het was aan Kirsten om het merk tot leven te brengen, om van RiskSphere meer dan alleen een naam te maken. Ze kreeg de uitdaging om het merk te lanceren en de website succesvol van de grond te krijgen. Een taak die haar passie voor innovatie en merkontwikkeling perfect weerspiegelde.

De resultaten

In haar rol als projectmanager heeft Kirsten de gehele levenscyclus van het project overzien, van concept tot lancering. Ze stuurde hierin de verschillende partijen aan: stakeholders voor input, de websitebouwer voor de website-ontwikkeling, haar creatieve collega en een externe ontwerper voor het logo en het brandbook, evenals een externe copywriter voor het fijnslijpen van de teksten.

Daarnaast deed ze onderzoek naar de buyer personas van RiskSphere en nam ze touwtjes in handen bij het formuleren van de missie van het bedrijf en het merkverhaal. Vragen als ‘Waar staat RiskSphere voor?’ en ‘Hoe willen we overkomen?’ stonden centraal in haar aanpak. Om deze te beantwoorden, implementeerde Kirsten de brand archetypes.

En hard work pays off, want na nog geen 6 maanden leverde het de volgende resultaten op.

Gemiddelde LinkedIn engagement rate
0 %
Oplevering merkpositionering inclusief buyer persona's
%
Inrichten GA4 en Google Tag Manager
0 %
LinkedIn volgers in 6 maanden
+ 0
Succesvolle lancering website + Hubspotkoppeling
0 %

Gebruikte marketingkanalen

Projectmanagement
Kirsten was het centrale aanspreekpunt voor alle zaken rondom de marketing van RiskSphere. Ze fungeerde als de cruciale verbindingspersoon tussen stakeholders, haar marketingcollega’s en externe partijen.
CRM & Leadgeneratie HubSpot
Kirsten nam de taak op zich om het CRM voor RiskSphere te organiseren en de bijbehorende workflows in te richten. Leads worden automatisch doorgestuurd van de website naar HubSpot via een koppeling, waarbij de relevante persoon direct een melding krijgt.
Websitelancering en meetbaarheid
De website, ontworpen in samenwerking met een websitebouwer, is gebouwd in WordPress. Kirsten stuurde de websitebouwer aan, zorgde ervoor dat dit soepel verliep en maakte alles meetbaar via Google Tag Manager en GA4.
Merkpositionering
Kirsten speelde een actieve rol in het bepalen van de branding. Ze hield zich bezig met belangrijke vragen: ‘wie zijn we en wat willen we uitstralen?’ Voor deze taak maakte ze gebruik van brand archetypes. De gekozen combinatie van ‘Sage’ (70%) en ‘Hero’ (30%) werd de basis voor de communicatie van RiskSphere. RiskSphere profileert zich als een kennispartner (Sage) die organisaties bijstaat om de wereld duurzamer te maken (Hero). Dit heeft onder andere de tone-of-voice bepaald en is bepalend geweest voor de ontwerpkeuzes van de website.
Social media & content
Om de social game van RiskSphere een boost te geven, maakte Kirsten in eerste instantie voornamelijk gebruik van het netwerk van de oprichters, wat al snel leidde tot de eerste 200 volgers op LinkedIn. Ze heeft ook al rubrieken en templates opgesteld, waardoor RiskSphere in de nabije toekomst gemakkelijk aan de slag kan gaan met hun social media content! Daarnaast redigeerde ze de eerste paar blogs voor RiskSphere.

Ontdek andere cases

Roos-allround-online-marketeer-team-lead-marketingmanager
Online strategieSEASocial advertising
+339 nieuwe leads binnen 1 maand
Renata-allround-online-marketeer-team-lead
Online strategieSEASocial advertising
276% SEA conversies in 4 maanden
Kirsten-onine-allround-marketeer
ContentmarketingOnline strategieSEO
Succesvolle Hubspot integratie
Roos-allround-online-marketeer-team-lead-marketingmanager
CROOnline strategieSEA
520% meer bezoekers productpagina's
ContentmarketingOnline strategieSocial media marketing
Succesvolle lancering van een nieuwe website
Mitchel-online-marketing-specialist
Online strategieSEASEO
-51% kosten per lead