Hoe kom je bovenaan in Google? 5 SEO-trends voor 2025

Valerie Vrij
mei 08, 2025
3 min lezen
Zoekbalk met muiscursor op het woord 'search'. Suggererend naar de Search Engine Optimization technieken in de blogpost.
Valerie Vrij
mei 08, 2025
3 min lezen

SEO evolueert met de jaren mee, dus ook in 2025 zijn er weer nieuwe SEO-trends die je in de gaten wilt houden voor jouw bedrijf. Want, hoe kom je bovenaan in Google? Door in te spelen op deze trends blijf je relevant, up-to-date en zorg je ervoor dat je gevonden wordt in de zee aan concurrenten, met als grote doel: bovenaan in Google.

Inhoudsopgave

In 2025 draait het allang niet meer alleen om zoekwoorden en backlinks. Zoekmachines zoals Google worden steeds slimmer en leggen de nadruk op gebruikerservaring, relevantie en betrouwbaarheid. In dit artikel ontdek je vijf belangrijke SEO-trends die je niet mag missen om jouw online zichtbaarheid te vergroten:

1. Video in SEO

2. E-E-A-T content

3. Lokale SEO

4. AI in SEO

5. Featured snippets

1. Video in SEO

Video is onmisbaar voor SEO. Naast YouTube wordt ook TikTok steeds vaker gebruikt als zoekmachine, vooral door de jongere doelgroep. Dit maakt video een krachtig middel om je zichtbaarheid te vergroten. Optimaliseer je video’s met structured data, zodat Google ze beter kan indexeren en vaker toont in de zoekresultaten. Goed geoptimaliseerde video’s bieden namelijk een sterke kans om op te vallen.

Meer weten? Check onze 13 onmisbare tips voor YouTube SEO.

2. E-E-A-T content

Google geeft meer prioriteit aan content die autoriteit uitstraalt. Dit wordt bepaald aan de hand van E-E-A-T, wat staat voor Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Het draait hierbij om kwaliteit boven kwantiteit: zoekmachines waarderen waardevolle content die écht iets toevoegt. Websites die hoogwaardige, betrouwbare en deskundige content bieden, worden beloond met hogere posities in de zoekresultaten. Dit versterkt niet alleen de geloofwaardigheid van je website, maar verbetert ook de gebruikerservaring, wat resulteert in een hogere SEO-score en grotere kans op conversies.

Lokale SEO google maps

3. Lokale SEO

Lokale SEO wordt steeds belangrijker door de toename van “near me”-zoekopdrachten. Google geeft daarbij steeds vaker voorrang aan lokale resultaten, om gebruikers snel en gericht relevante informatie te bieden. Daarom is het voor bedrijven cruciaal om hun Google Mijn Bedrijf-vermelding te optimaliseren en lokale zoekwoorden op te nemen, denk aan ‘schoenmaker Haarlem’. Wie lokale SEO slim inzet, vergroot de kans om bovenaan te staan bij zoekopdrachten in de buurt.

4. AI in SEO

De invloed van kunstmatige intelligentie op SEO blijft in 2025 toenemen. Google gebruikt modellen als BERT en MUM om zoekopdrachten en de bijbehorende context beter te begrijpen. Hierdoor kunnen zoekmachines relevantere resultaten leveren en de zoekintentie nauwkeuriger inschatten, wat voordelig kan zijn voor je vindbaarheid. Daarnaast wordt AI steeds vaker ingezet voor het genereren en optimaliseren van content. Toch blijft menselijke controle essentieel om de kwaliteit en relevantie te waarborgen, zoals ook blijkt uit trend 2.

Ontdek ook: hoe AI kan helpen bij het SEO-proof maken van je webpagina’s

SEO trend featured snippets

5. Featured snippets

Featured snippets zijn korte antwoorden die bovenaan de zoekresultaten verschijnen en direct antwoord geven op zoekvragen. In 2025 zijn ze essentieel voor SEO, aangezien Google deze functie uitbreidt om gebruikers snel van antwoorden te voorzien. Door je content duidelijk te structureren en schema markup te gebruiken, vergroot je de kans om in deze prominente positie te verschijnen. Hoewel doorkliks kunnen afnemen, verhogen featured snippets je zichtbaarheid en merkautoriteit in de zoekresultaten.

Conclusie

SEO in 2025 is veel meer dan alleen zoekwoorden. Door trends zoals video, E-E-A-T, AI, lokale SEO en featured snippets te omarmen, blijf je voorlopen op de concurrentie en vergroot je je online zichtbaarheid. Blijf je strategie continu aanpassen aan de nieuwste ontwikkelingen en focus op het bieden van kwalitatieve en relevante content die de gebruiker centraal stelt. Dus, wat willen we bereiken? Hoger in Google! Wanneer willen we het? Nu! En hoe gaan we dat doen? Door deze vijf SEO-trends te implementeren!

Hulp nodig?

Heb jij hulp nodig met deze SEO-trends implementeren of zoekmachineoptimalisatie zelf? Wij hebben fantastische SEO-specialisten in huis die graag bij jou inhouse komen werken. Benieuwd naar wat onze SEO-experts voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op of ontdek onze cases.

Ook interesse in een specialist?

Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.