Boost je e-commerce resultaten met deze essentiële e-mailflows

Daimi Gouweleeuw
okt 24, 2024
5 min lezen
e-mailmarketing-flows-voor-e-commerce
Daimi Gouweleeuw
okt 24, 2024
5 min lezen

“E-mailmarketing is dood.” Dit is een misvatting die we vaak voorbij horen komen. Maar niets is minder waar. E-mailmarketing blijft een belangrijke tool om leads te nurturen en klanten te binden. Zeker in de wereld van e-commerce, waar de concurrentie moordend is en de klantreis vaak complex, is e-mailmarketing van onschatbare waarde. Wanneer je e-mailmarketing op de juiste manier inzet, kun je jouw e-commerce resultaten enorm boosten.

In deze blog nemen we je mee door vijf essentiële e-mailmarketingflows. Deze flows zijn ontworpen om klanten te betrekken, hun loyaliteit te vergroten en je omzet te verhogen. Of je nu net begint met e-mailmarketing of je bestaande strategie wilt optimaliseren, na het lezen van deze blog weet je precies welke flows je moet implementeren om je e-commerce succes naar het volgende niveau te tillen.

Inhoud

  1. E-mailstrategie voor eerste aankoop 
  2. Verlaten winkelmandje terugwinnen
  3. Herinneringsmail bij website verlaten
  4. Jubileum e-mailflow voor loyaliteit
  5. Klanten heractiveren met e-mails
  6. Conclusie

E-mailstrategie voor eerste aankoop

Een goed begin is het halve werk. Dit geldt ook zeker bij de onboarding van nieuwe klanten. Klanten zijn eerder geneigd een herhaalaankoop te doen wanneer de klanttevredenheid hoog is. Daarom is het van belang om hier goed op in te zetten na het doen van een eerste aankoop.

Het is belangrijk dat de klant na de eerste aankoop het gevoel krijgt de juiste beslissing te hebben genomen. Dit doe je door hen enthousiast te bedanken en te verwelkomen namens de oprichter van het bedrijf. In een tweede mail kun je vragen of het product bevalt en bied je een kortingscode aan voor hun tweede aankoop. De combinatie van persoonlijke benadering en korting kan het aantal herhaalaankopen enorm stimuleren.

Stimuleer merkloyaliteit met e-mailmarketing

In het algemeen geldt: hoe meer herhaalaankopen iemand doet, hoe groter de kans op merkloyaliteit. Wanneer je hierop wilt inzetten, raden we aan om deze aanpak door te trekken tot en met de derde aankoop. Dit kun je doen door je klanten te bedanken voor het vertrouwen en ze nogmaals korting of gratis verzending aan te bieden. Hierna heb je hopelijk zo’n loyaliteit opgebouwd dat ze in het vervolg ook zonder aanvullende korting voor jouw bedrijf kiezen.

Verlaten winkelmandje terugwinnen

Een avondje online shoppen zonder uiteindelijk iets te kopen? Dit overkomt veel mensen wel eens. Of het nu komt doordat ze worden afgeleid of omdat ze er nog een nachtje over willen slapen, de interesse is er wel degelijk wanneer een product in het winkelmandje belandt. Maar vaak is er een extra duwtje in de rug nodig om de aankoop te voltooien.

Hier komt de verlaten winkelmand-flow om de hoek kijken. Met deze flow herinner je de klant aan de producten die nog in het winkelmandje zitten. Dit is een effectieve manier om bezoekers terug te leiden naar je website en hen alsnog tot aankoop te laten overgaan.

Herinneringsmail bij website verlaten

Het komt ook vaak voor dat bezoekers je website verlaten zonder een aankoop te doen of zelfs zonder een product aan hun winkelmandje toe te voegen. Dit hoeft niet te betekenen dat ze niet geïnteresseerd zijn; misschien hadden ze op dat moment gewoonweg geen tijd of waren ze nog niet klaar om een beslissing te nemen.

Om deze bezoekers alsnog te laten converteren, kun je hier een website verlaten e-mailflow voor inzetten. Met deze flow stuur je enkele uren na het websitebezoek een e-mail waarbij je ze herinnert aan de producten die ze recent hebben bekeken.

Geef een unieke korting

Het is ook een goed moment om speciale aanbiedingen of kortingen te delen die hen kunnen overhalen om alsnog een aankoop te doen. Door dit subtiele duwtje in de rug geef je hen een extra reden om terug te keren naar je website en een bestelling te plaatsen. We adviseren om te experimenteren met verschillende e-mails en activaties om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

Jubileum e-mailflow voor loyaliteit

Op je verjaardag ontvang je waarschijnlijk tientallen mailtjes van bedrijven die je feliciteren met je verjaardag en je als cadeau een unieke kortingscode aanbieden. Dit is een populaire strategie binnen de e-commerce. Zelfs zo populair dat het zijn kracht een beetje heeft verloren. Doordat veel van je concurrenten exact hetzelfde doen, is het nog moeilijker om op te vallen.

Daarom zeggen wij: onderscheid jezelf door het op een andere dag te doen. Kies een andere betekenisvolle datum, zoals de dag waarop iemand klant is geworden. Bijvoorbeeld, ben je op 6 april klant geworden? Dan wordt dat elk jaar op die datum gevierd met een speciale kortingscode om waardering te tonen. Dit is een effectieve manier om traffic naar je website te leiden en door de korting ook te laten converteren.

Hand die een smartphone vasthoudt met een inbox vol verjaardagsmails van verschillende e-commerce merken

Klanten heractiveren met e-mails

Zelfs de meest loyale klanten kunnen na verloop van tijd inactief worden. Misschien hebben ze een tijdje geen aankoop gedaan of openen ze jouw e-mails niet meer. Het heractiveren van deze klanten is cruciaal voor het behouden van hun waarde voor je bedrijf. Hier komt de heractivatieflow van pas.

Deze flow is gericht op het opnieuw betrekken van inactieve klanten door hen een speciale aanbieding te doen, zoals een gepersonaliseerde korting of een exclusieve promotie. Je kunt ook inspelen op hun eerdere aankopen door producten aan te bevelen die complementair zijn aan wat ze eerder hebben gekocht. Door hen het gevoel te geven dat ze gemist worden en dat je hun loyaliteit waardeert, kun je hen weer activeren en opnieuw bij je merk betrekken.

Conclusie

E-mailmarketing blijft een krachtige tool in de wereld van e-commerce, mits het goed wordt ingezet. De vijf e-mailflows die we in deze blog hebben besproken vormen de ruggengraat van een succesvolle e-commercestrategie. Door deze flows op de juiste manier te implementeren, kun je niet alleen je omzet verhogen, maar ook sterkere relaties opbouwen met je klanten, wat kan leiden tot merkloyaliteit.

Heb je ondersteuning nodig bij het opzetten van je e-mailmarketingstrategie? Bij Endeavour Heroes heb jij al binnen één dag een e-mailmarketing specialist in huis die jouw bedrijf kan helpen bij het opzetten van een online strategie. Of je nou werkt met Hubspot, MailChimp, Klaviyo of een andere tool, wij helpen je zowel strategisch als operationeel om jouw e-mailmarketing resulaten te verbeteren.

Ook interesse in een specialist?

Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.