Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

Meta beperkt targeting mogelijkheden, wat nu?

Beperkingen in targeting op Meta zorgt voor frustratie
Yvonne Menks
Yvonne Menks
- 3 min lezen

Het betreft voornamelijk targetingopties die verwijzen naar goede doelen, organisaties of bekende personen die te maken hebben met gezondheid, ras of etniciteit, politieke voorkeur, religie of seksuele geaardheid.” – Meta

3 belangrijke vragen

  1. Waarom heeft Meta deze update doorgevoerd?​
  2. Wat betekenen deze targeting beperkingen voor adverteerders?​
  3. Wat kun je nu doen om je advertentiesets goed te laten draaien?​

Het ontstaan

Sinds januari 2022 zijn er enkele opties voor gedetailleerde targeting verwijderd op Meta. Dit is een drama voor adverteerders. Meta heeft verschillende redenen aangegeven waarom ze de targeting hebben aangepast:

  • Diverse opties worden niet vaak gebruikt;
  • Opties worden overbodig gemaakt;
  • Ze zijn té gedetailleerd;
  • Het kan zijn dat de opties gerelateerd zijn aan kwesties die mensen als gevoelig kunnen beschouwen.


Een drama voor advertising marketeers zoals wij dus. Om meer duidelijkheid te krijgen over deze beslissingen van Meta beantwoord ik drie vragen. 

Waarom heeft Meta deze update doorgevoerd?

Je hebt het vast wel eens eerder gehoord dat (toendertijd) Facebook te kampen heeft met kritiek als het gaat om privacyschending. Zij hebben hiervoor meerdere boetes gekregen. Denk bijvoorbeeld aan een boete van 4,5 miljard euro vanwege privacyschendingen die aan het licht kwamen na onderzoek naar het dataschandaal rondom een marketingbedrijf. Daar werd data van 8 miljoen gebruikers gebruikt voor politieke reclames rondom de verkiezingen in de VS. Na deze boete heeft Mark Zuckerberg verschillende hervormingen aangekondigd op het gebied van privacy. En daar is dit er één van.

Wat betekenen deze targeting beperkingen voor adverteerders?

De beperkingen op de targetingopties hebben voornamelijk betrekking op de interactie die de doelgroep heeft met de inhoud op Meta. Dat betekent dat de advertenties minder gepersonaliseerd zullen zijn waardoor de advertenties minder relevant zijn. 

Targeting en de beperkingen

Wat kun je nu doen om je advertentiesets goed te laten draaien?

Hieronder lees je 5 dingen die je nu wél kunt doen om je advertentiesets goed te laten draaien: 

  1. Kijk eens naar mensen die bijvoorbeeld al eens interactie hebben gehad met je pagina of video (aangepaste doelgroepen). Dit betekent namelijk dat dergelijke doelgroepen al eerder eens interesse hebben getoond in je merk en betrokken zijn. Dus een grote kans dat jouw advertentie iets losmaakt bij hen.
  2. Brede targeting instellen. Meta geeft aan dat wanneer je een brede targeting toepast je moet vertrouwen op hun weergavesysteem. Wanneer je daarna doelgroepenstatistieken inschakelt, krijg je informatie over de doelgroep die wordt bereikt. Het algoritme doet dus zijn werk. Zo zorg je ervoor dat er potentiële klanten worden bereikt die je in een specifieke targeting misschien nooit zou hebben bereikt.
  3. Locatietargeting kan ook een hele goede optie zijn. Heb je een fysieke winkel? Dan kun je eventueel targeten op de winkel.
  4. Vergelijkbare doelgroepen gebruiken. Deze worden gemaakt op basis van bestaande doelgroepen waardoor je het doelgroepbereik optimaliseert. Er komen dan andere doelgroepen aan het licht die eventueel ook geïnteresseerd zijn in jouw merk.
  5. Richt je op first party cookies in plaats van third party cookies. Houd hier wel rekening met de privacyregels van nu: bezoekers moeten namelijk wel eerst toestemming geven zodat een merk hun gegevens mag gebruiken voor targeting. 

Conclusie

Meta heeft in 2022 belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de targetingopties voor adverteerders, wat uitdagingen met zich meebrengt. De veranderingen zijn ingegeven door privacy-overwegingen en de behoefte aan meer controle na eerdere privacyschendingen en boetes. Deze beperkingen zullen leiden tot minder gepersonaliseerde advertenties, waardoor adverteerders creatiever moeten zijn in hun aanpak. Voor succesvolle advertentiesets kunnen adverteerders nu overwegen om zich te richten op aangepaste doelgroepen, brede targeting, locatietargeting, vergelijkbare doelgroepen en het gebruik van first-party cookies met inachtneming van privacyregels. Dit is een reactie op de veranderende advertentiemogelijkheden op het Meta-platform.

Meer weten over social media?

Wil je meer weten over dit onderwerp en advies krijgen van één van onze social media specialist? Neem vrijblijvend contact met ons op en wie start er wel snel een social media expert bij jou!

Ook interessant?