Youtube kanaal voor bedrijven – 11 tips

Jesse Booij
dec 12, 2023
5 min lezen
Youtube kanaal voor bedrijven - 11 tips
Jesse Booij
dec 12, 2023
5 min lezen

Ondanks het besef van bedrijven en merken dat online aanwezigheid van vitaal belang is, wordt YouTube vaak vergeten. Hoe kun je YouTube actief opnemen in de digitale identiteit en het waardevol maken voor bestaande en toekomstige klanten?

Ik zet een aantal tips voor je op een rijtje voor een YouTube-bedrijfskanaal.

11 tips om het YouTube-kanaal van jouw bedrijf of merk te optimaliseren

  1. Zorg voor eenheid
  2. Ken je doelgroep
  3. Zorg voor een planning en maak playlists aan
  4. Kwaliteit boven kwantiteit 
  5. Optimaliseer je videotitels en beschrijvingen
  6. Gebruik opvallende thumbnails
  7. Betrek je kijkers
  8. Optimalisatie voor zoekmachines 
  9. Deel nieuwe video’s op social media
  10. Maak gebruik van YouTube Shorts
  11. Eindig je video met een CTA

1. Zorg voor eenheid

Zodra je een YouTube-kanaal opent, verlangt een gebruiker meteen naar duidelijkheid over het bedrijf of merk en de kernactiviteiten ervan. Je zorgt onmiddellijk voor een gevoel van eenheid met het volgende:

  • Een herkenbaar logo in het juiste formaat als profielafbeelding
  • Een banner afbeelding die iets vertelt over jouw bedrijf of merk
  • Het juiste kleurenschema 
  • Een stukje pakkende copy voor het YouTube-kanaal
  • Een link naar je website
  • Een video trailer voor je kanaal. 

2. Ken je doelgroep

Wie zijn je klanten? Wat willen ze? Welke problemen kunnen jouw producten of diensten voor hen oplossen? Onderzoek je doelmarkt grondig. Maak klantprofielen en stem je content af op hun behoeften en voorkeuren. Op deze manier zorg je ervoor dat de video’s ook echt waarde creëren voor huidige en potentiële nieuwe klanten.

Misschien overweeg je wel samen te werken met een influencer om jouw bereik sneller te vergroten. Zorg er dan wel voor dat de influencer bij je merk past. Weten hoe je effectief met influencer marketing aan de slag kunt? Ook daar hebben we tips voor!

3. Zorg voor een planning en maak playlists aan

Een doordachte planning bevordert de consistentie bij het publiceren van nieuwe content. Afhankelijk van je product of dienst, kun je besluiten om verschillende vaste video-categorieën te introduceren. Denk aan: ’Product van de Maand’, ‘Instructievideo’s’, ‘Achter de Schermen’ en ‘Podcasts’. Door regelmatig, bijvoorbeeld wekelijks of tweewekelijks, nieuwe video’s in deze categorieën te uploaden, behoud je variatie in je content terwijl je toch consistent blijft bij het publiceren van nieuw materiaal. Zorg actief voor het aanmaken van verschillende afspeellijsten voor al je categorieën, waardoor de video’s gemakkelijk terug te vinden zijn op het kanaal.

4. Kwaliteit boven kwantiteit

Mijn ervaring benadrukt het belang van consistentie, maar dit mag nooit ten koste gaan van kwaliteit en inhoud. Concentreer je op het creëren van video’s die daadwerkelijk waardevol zijn voor je doelgroep en die het verhaal van je bedrijf of merk helder overbrengen terwijl ze informeren over je producten of diensten.

Hoogwaardige content is essentieel om je kijkers geboeid te houden. Het is van belang dat je video’s de aandacht van je publiek vasthouden. Vermijd daarom onnodig lange video’s, maar zorg ervoor dat de boodschap behouden blijft. Stel jezelf altijd de vraag: kan ik dezelfde boodschap overbrengen in een kortere video? Gevalletje ‘kill your darlings’.

Daarnaast is de kwaliteit van de video’s zelf van groot belang. Als je handig bent in het filmen en bewerken, kun je met het gebruik van de juiste camera en software al een eind komen. Twijfel je? Wellicht kun je overwegen om een professionele videomaker in te schakelen.

Bekijk hier onze video over de dienst(en) van Endeavour Heroes.

5. Optimaliseer je videotitels en -beschrijvingen

Maak boeiende videotitels en -beschrijvingen die niet alleen de inhoud weerspiegelen, maar ook de voordelen van je producten of diensten benadrukken. Gebruik relevante zoekwoorden om de zichtbaarheid in de zoekresultaten te verbeteren en zorg ervoor dat je een beknopte, aantrekkelijke samenvatting van je video in de beschrijving opneemt.

6. Gebruik opvallende thumbnails

Je thumbnail is het eerste dat potentiële kijkers zien, dus zorg dat deze opvalt en binnen de huisstijl blijft. Maak daarom visueel aantrekkelijke en informatieve thumbnails die de inhoud van je video nauwkeurig weergeven. Een goede thumbnail kan je doorklikratio aanzienlijk verhogen. Op de afbeelding hieronder zie je een aantal thumbnails van het YouTube-kanaal van KPN waarvan ik persoonlijk de thumbnails erg sterk vind.
Voorbeeld van goede thumbnails KPN
Sinds afgelopen zomer biedt YouTube de mogelijkheid om verschillende thumbnails te vergelijken via een A/B-test. Hiermee kun je bepalen welke thumbnails de meeste klikken genereren.

7. Betrek je kijkers

Moedig interactie aan met je publiek. Vraag feedback, reageer op vragen en opmerkingen, en vraag kijkers om zich te abonneren op je kanaal voor updates. Actief betrokken kijkers zijn eerder geneigd om loyale klanten te worden.

8. Optimalisatie voor zoekmachines

Optimaliseer je video voor zoekmachines door relevante zoekwoorden in je titel, beschrijving en tags te gebruiken. Overweeg long-tail zoekwoorden om specifieke zakelijke niches te targeten en doe altijd onderzoek naar welke zoekwoorden momenteel populair zijn in jouw branche.

9. Deel nieuwe video's op social media

Promoot het YouTube-kanaal van jouw bedrijf op andere sociale mediaplatforms. Deel video’s en updates op platforms zoals LinkedIn, X (voormalig Twitter) en Facebook om meer kijkers aan te trekken en je zakelijke merkbekendheid te vergroten. Je kunt er ook voor kiezen om verkorte versies van jouw video’s te uploaden op Instagram Reels en Tiktok.

10. Maak gebruik van YouTube Shorts

YouTube Shorts zijn korte video’s, vergelijkbaar met TikTok en Instagram Reels. Voor YouTube vormen deze video’s een uitstekende manier om jouw kanaal te promoten. Je kunt bijvoorbeeld fragmenten uit podcasts of video’s gebruiken om de nieuwsgierigheid van gebruikers te wekken over jouw content. Zorg daarom voor relevante hashtags die jouw doelgroep aanspreken. Hierdoor verschijnen de video’s daadwerkelijk in de feeds van potentiële klanten. Het gebruik van cliffhangers in de Shorts kan zeker bijdragen aan meer klikken naar jouw YouTube-kanaal.

11. Hoe eindig je een video?

Sluit de video zelf actief af met een duidelijke oproep tot actie (CTA). Spoor kijkers aan om contact op te nemen, zich te abonneren op je nieuwsbrief of je website te bezoeken voor meer informatie. Een strategisch geplaatste CTA kan de betrokkenheid van potentiële klanten aanzienlijk vergroten.

Daarnaast is het van belang om aan het einde van elke video een eindscherm in te stellen met een subscribe button en andere video’s van jouw kanaal. Op deze manier zorg je ervoor dat gebruikers minder snel geneigd zijn om een video van een ander kanaal te bekijken.

Dus...

Dus, even resumé. Om voor jouw merk of bedrijf een sterke online aanwezigheid op te bouwen met een YouTube-kanaal is het belangrijk dat er herkenbare logo’s, banners en kleuren worden gebruikt. Zorg dat je jouw doelgroep begrijpt en maak content die aan hun behoeften voldoet. Kwaliteit gaat boven kwantiteit; maak waardevolle video’s die het verhaal van je bedrijf vertellen. Optimaliseer titels, beschrijvingen en thumbnails. Betrek je kijkers en moedig interactie aan. Gebruik SEO-strategieën om vindbaarheid te verbeteren. Deel je content op andere sociale mediaplatforms. Verken YouTube Shorts voor extra promotie. Sluit je video’s af met een duidelijke oproep tot actie. Met deze aanpak bouw je een succesvol YouTube-kanaal voor je bedrijf op.

Hulp nodig bij je YouTube-account?

Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.