Youtube kanaal voor bedrijven – 11 tips
- Content marketing, Online marketing, Social media marketing
dec 12, 2023
dec 12, 2023
Ondanks het besef van bedrijven en merken dat online aanwezigheid van vitaal belang is, wordt YouTube vaak vergeten. Hoe kun je YouTube actief opnemen in de digitale identiteit en het waardevol maken voor bestaande en toekomstige klanten?
Ik zet een aantal tips voor je op een rijtje voor een YouTube-bedrijfskanaal.
11 tips om het YouTube-kanaal van jouw bedrijf of merk te optimaliseren
- Zorg voor eenheid
- Ken je doelgroep
- Zorg voor een planning en maak playlists aan
- Kwaliteit boven kwantiteit
- Optimaliseer je videotitels en beschrijvingen
- Gebruik opvallende thumbnails
- Betrek je kijkers
- Optimalisatie voor zoekmachines
- Deel nieuwe video’s op social media
- Maak gebruik van YouTube Shorts
- Eindig je video met een CTA
1. Zorg voor eenheid
Zodra je een YouTube-kanaal opent, verlangt een gebruiker meteen naar duidelijkheid over het bedrijf of merk en de kernactiviteiten ervan. Je zorgt onmiddellijk voor een gevoel van eenheid met het volgende:
- Een herkenbaar logo in het juiste formaat als profielafbeelding
- Een banner afbeelding die iets vertelt over jouw bedrijf of merk
- Het juiste kleurenschema
- Een stukje pakkende copy voor het YouTube-kanaal
- Een link naar je website
- Een video trailer voor je kanaal.
2. Ken je doelgroep
Wie zijn je klanten? Wat willen ze? Welke problemen kunnen jouw producten of diensten voor hen oplossen? Onderzoek je doelmarkt grondig. Maak klantprofielen en stem je content af op hun behoeften en voorkeuren. Op deze manier zorg je ervoor dat de video’s ook echt waarde creëren voor huidige en potentiële nieuwe klanten.
Misschien overweeg je wel samen te werken met een influencer om jouw bereik sneller te vergroten. Zorg er dan wel voor dat de influencer bij je merk past. Weten hoe je effectief met influencer marketing aan de slag kunt? Ook daar hebben we tips voor!
3. Zorg voor een planning en maak playlists aan
4. Kwaliteit boven kwantiteit
Hoogwaardige content is essentieel om je kijkers geboeid te houden. Het is van belang dat je video’s de aandacht van je publiek vasthouden. Vermijd daarom onnodig lange video’s, maar zorg ervoor dat de boodschap behouden blijft. Stel jezelf altijd de vraag: kan ik dezelfde boodschap overbrengen in een kortere video? Gevalletje ‘kill your darlings’.
Daarnaast is de kwaliteit van de video’s zelf van groot belang. Als je handig bent in het filmen en bewerken, kun je met het gebruik van de juiste camera en software al een eind komen. Twijfel je? Wellicht kun je overwegen om een professionele videomaker in te schakelen.
Bekijk hier onze video over de dienst(en) van Endeavour Heroes.
5. Optimaliseer je videotitels en -beschrijvingen
6. Gebruik opvallende thumbnails
7. Betrek je kijkers
8. Optimalisatie voor zoekmachines
9. Deel nieuwe video's op social media
10. Maak gebruik van YouTube Shorts
11. Hoe eindig je een video?
Daarnaast is het van belang om aan het einde van elke video een eindscherm in te stellen met een subscribe button en andere video’s van jouw kanaal. Op deze manier zorg je ervoor dat gebruikers minder snel geneigd zijn om een video van een ander kanaal te bekijken.
Dus...
Hulp nodig bij je YouTube-account?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht