Martijn-managing-director-endeavour-heroes

Meer weten? Neem contact op.

Automation met de Hagakure structuur in Google Ads

Hagakure structuur Google Ads
Tom Dings
Tom Dings
- 5 min lezen

Als marketeer zoek jij constant naar nieuwe manieren om de performance van je campagnes te verbeteren. Met handmatige structurering van zoekwoordtypes, handmatige zoekwoordbiedingen en een oneindig aantal campagnes ben je heer en meester over je advertenties en ga jij over elke klik of conversie. Het gevolg is dat over de jaren heen de campagnestructuren in Google Ads steeds complexer zijn geworden. Tegelijkertijd zien we de trend dat automatisering steeds belangrijker wordt binnen het Google platform, echter willen we vooral de controle over campagnes, budgetten en daarmee prestaties bij onszelf houden. Is meer automatisering met de Hagakure structuur in Google Ads de toekomst? 

Hagakure structuur voor Google Ads in een notendop

Het zou goed kunnen dat je de term ‘Hagakure’ al eens voorbij hebt zien komen. Het is geen nieuwe, baanbrekende uitvinding. Het wordt wél steeds relevanter. Hagakure is de benaming voor een campagnestructuur waarbij je maximaal profiteert van automatisering tools en het machine learning algoritme van Google. Het doel is een betere performance en een directe tijdsbesparing in het managen van je campagnes.

We kennen de term uit de gelijknamige spirituele gids van Yamamoto Tsunetomo. Het eeuwenoude stuk belicht de levenswijze van de samurai en hun toewijding aan eer en actie. Vertaald vanuit het Japans betekent Hagakure ‘verborgen door de bladeren’. 

In de digitale marketingwereld staat Hagakure nu voor een campagnestructuur die gebruikmaakt van automatisering en machine learning van Google. Met deze structuur ‘snoei’ je de ‘bladeren’ in je account weg, met als doel het aantal campagnes te verminderen. Dit doe je door samenvoeging van campagnes van gelijke thema’s, terwijl je het aantal advertentiegroepen verhoogt. Door het simplificeren van je account vang je meer data op campagneniveau en stel je het Google Ads platform in staat om effectiever advertenties te vertonen op basis van deze data, wat resulteert in meer klikken, impressies en conversies. Bovendien wordt analyse hierdoor makkelijker.

Hagakure structuur

De Hagakure structuur en invulling

Hoe meer data, hoe beter de performance via het Google Ads machine learning algoritme. De standaard Hagakure campagne bevat advertentiegroepen met een responsieve zoekadvertentie en een dynamische zoekadvertentie. Met de RZA geef je Google de mogelijkheid om de beste advertentietekstcombinaties te maken via de input van de vele koppen en beschrijvingen die je toevoegt. 

De dynamische zoekadvertentie voedt het algoritme door meer relevante zoekwoorden te ontdekken. Bij dit type advertentie voeg je zelf geen zoekwoorden toe, in plaats daarvan heb je de mogelijkheid om URL’s op te geven die je relevant acht voor je doelgroep. Google serveert vervolgens advertenties uit aan de doelgroep op basis van de zoekopdracht en een relevante opgegeven URL. Het is aan te raden om zoveel mogelijk URL’s toe te voegen, of helemaal geen limiet aan URL’s te kiezen, waarbij je Google een maximaal aantal opties geeft.

In de Hagakure methode sluit je alle zoekwoorden van de responsieve zoekadvertenties uit als negatieven in de dynamische zoekadvertentie. Hiermee voorkom je overlap en zorg je ervoor dat de DZA al het relevante verkeer opvangt dat niet in de RZA is opgevangen. Dit geeft je een stuk controle, want volledige controle aan Google geven is ook niet gewenst.

Om zoveel mogelijk verkeer naar je RZA te gidsen pas je brede zoekwoorden toe. In het verleden waren brede zoekwoorden vaak te algemeen om relevant te zijn. Voor Google is al dit verkeer echter belangrijke data voor het machine learning systeem. De rol en kwaliteit van brede zoekwoorden wordt daarom steeds groter. In combinatie met al deze punten gebruik je automatisch bieden voor zoekwoorden. 

Is de Hagakure methode geschikt voor iedereen?

Veel marketeers trekken hun wenkbrauw op bij het idee om extra macht bij Google neer te leggen. Feit is dat veel campagnes met een correcte taxonomie en Hagakure inrichting betere resultaten zullen hebben in vergelijking met handmatige inrichtingen. Het is een enorm voordeel om de machine al het werk te laten doen, zodat je als marketingteam de focus kan verleggen van micro- naar meso- en macrozaken.

Is het dan volledig koek en ei? Zekerheid voor succes is er nooit. Google is intelligent, maar heeft veel tijd nodig om te leren. In deze periode kun je een hogere CPC verwachten. Ook is met het gebruik van DZA’s en brede zoekwoorden continu management nodig door middel van negatieve zoekwoorden om uitserveringen relevant te houden. Voor kleinere accounts kan een handmatige structuur de voorkeur hebben, zeker wanneer er niet genoeg data wordt verzameld om echt de voordelen te plukken van de machine learning. Verder is ieder account uniek, net als de specifieke markt waarin het account actief is.

Automatiseren is de toekomst

Zoals altijd is data de sleutel tot succes. Hoe meer data, hoe beter het algoritme zoekwoordbiedingen kan bepalen en hoe beter de optimale combinatie aan advertentieteksten uitgeserveerd kan worden aan een specifieke gebruiker op het juiste moment. Dit resulteert in meer vertoningen, klikken, conversies en omzet. 

Google wordt steeds slimmer en effectiever, en hiermee wordt het Hagakure model steeds relevanter voor veel bedrijven. De tijdsbesparing, het praktische management en de verbeterde schaalbaarheid van Hagakure campagnes bieden tevens veel nieuwe mogelijkheden voor marketeers. Als de toekomst om automatiseren draait, is het beter om er op tijd bij te zijn. 

Het is een verstandig idee om een experiment te doen voordat je het hele account omgooit. Pas met een goede inschatting de Hagakure methode toe in een campagne en analyseer na een bepaalde periode de resultaten.

Hagakure structuur voor Google Ads uitbesteden

Wil je dat wij eens kijken naar jouw Google campagnes? Bij Endeavour Heroes huur je een SEA specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie kan komen werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?