Als marketeer zoek jij constant naar nieuwe manieren om de performance van je campagnes te verbeteren. Met handmatige structurering van zoekwoordtypes, handmatige zoekwoordbiedingen en een oneindig aantal campagnes ben je heer en meester over je advertenties en ga jij over elke klik of conversie.
Het gevolg is dat over de jaren heen de campagnestructuren in Google Ads steeds complexer zijn geworden. Tegelijkertijd zien we de trend dat automatisering steeds belangrijker wordt binnen het Google platform, echter willen we vooral de controle over campagnes, budgetten en daarmee prestaties bij onszelf houden. Is meer automatisering met de Hagakure structuur in Google Ads de toekomst?
Hagakure-structuur voor Google Ads in een notendop
Het zou goed kunnen dat je de term ‘Hagakure’ al eens voorbij hebt zien komen. Het is geen nieuwe, baanbrekende uitvinding. Het wordt wél steeds relevanter. Hagakure is de benaming voor een campagnestructuur waarbij je maximaal profiteert van automatisering tools en het machine learning algoritme van Google. Het doel is een betere performance en een directe tijdsbesparing in het managen van je campagnes.
We kennen de term uit de gelijknamige spirituele gids van Yamamoto Tsunetomo. Het eeuwenoude stuk belicht de levenswijze van de samurai en hun toewijding aan eer en actie. Vertaald vanuit het Japans betekent Hagakure ‘verborgen door de bladeren’.
In de digitale marketingwereld staat Hagakure nu voor een campagnestructuur die gebruikmaakt van automatisering en machine learning van Google. Met deze structuur ‘snoei’ je de ‘bladeren’ in je account weg, met als doel het aantal campagnes te verminderen. Dit doe je door samenvoeging van campagnes van gelijke thema’s, terwijl je het aantal advertentiegroepen verhoogt. Door het simplificeren van je account vang je meer data op campagneniveau en stel je het Google Ads platform in staat om effectiever advertenties te vertonen op basis van deze data, wat resulteert in meer klikken, impressies en conversies. Bovendien wordt analyse hierdoor makkelijker.
De Hagakure-structuur en invulling
Hoe meer data, hoe beter de performance via het Google Ads machine learning algoritme. De standaard Hagakure campagne bevat advertentiegroepen met een responsieve zoekadvertentie en een dynamische zoekadvertentie. Met de RZA geef je Google de mogelijkheid om de beste advertentietekstcombinaties te maken via de input van de vele koppen en beschrijvingen die je toevoegt.
De dynamische zoekadvertentie voedt het algoritme door meer relevante zoekwoorden te ontdekken. Bij dit type advertentie voeg je zelf geen zoekwoorden toe, in plaats daarvan heb je de mogelijkheid om URL’s op te geven die je relevant acht voor je doelgroep. Google serveert vervolgens advertenties uit aan de doelgroep op basis van de zoekopdracht en een relevante opgegeven URL. Het is aan te raden om zoveel mogelijk URL’s toe te voegen, of helemaal geen limiet aan URL’s te kiezen, waarbij je Google een maximaal aantal opties geeft.
In de Hagakure methode sluit je alle zoekwoorden van de responsieve zoekadvertenties uit als negatieven in de dynamische zoekadvertentie. Hiermee voorkom je overlap en zorg je ervoor dat de DZA al het relevante verkeer opvangt dat niet in de RZA is opgevangen. Dit geeft je een stuk controle, want volledige controle aan Google geven is ook niet gewenst.
Om zoveel mogelijk verkeer naar je RZA te gidsen pas je brede zoekwoorden toe. In het verleden waren brede zoekwoorden vaak te algemeen om relevant te zijn. Voor Google is al dit verkeer echter belangrijke data voor het machine learning systeem. De rol en kwaliteit van brede zoekwoorden wordt daarom steeds groter. In combinatie met al deze punten gebruik je automatisch bieden voor zoekwoorden.
Is de Hagakure methode geschikt voor iedereen?
Veel marketeers trekken hun wenkbrauw op bij het idee om extra macht bij Google neer te leggen. Feit is dat veel campagnes met een correcte taxonomie en Hagakure inrichting betere resultaten zullen hebben in vergelijking met handmatige inrichtingen. Het is een enorm voordeel om de machine al het werk te laten doen, zodat je als marketingteam de focus kan verleggen van micro- naar meso- en macrozaken.
Is het dan volledig koek en ei? Zekerheid voor succes is er nooit. Google is intelligent, maar heeft veel tijd nodig om te leren. In deze periode kun je een hogere CPC verwachten. Ook is met het gebruik van DZA’s en brede zoekwoorden continu management nodig door middel van negatieve zoekwoorden om uitserveringen relevant te houden. Voor kleinere accounts kan een handmatige structuur de voorkeur hebben, zeker wanneer er niet genoeg data wordt verzameld om echt de voordelen te plukken van de machine learning. Verder is ieder account uniek, net als de specifieke markt waarin het account actief is.
Automatiseren is de toekomst
Hagakure-structuur voor Google Ads uitbesteden
Wil je dat wij eens kijken naar jouw Google campagnes? Bij Endeavour Heroes huur je een SEA specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie kan komen werken.
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Maandelijkse nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht