Kirsten-onine-allround-marketeer

Meer weten? Neem contact op.

De archetype methode inzetten voor je merk

Archetype methode - endeavour heroes
Kirsten van der Kraan
feb 10, 2023
- 8 min lezen

Met de archetype methode kies je als merk een heldere richting en manier om jouw boodschap over te brengen. De twaalf archetypes waaruit je kunt kiezen, zijn gebaseerd op verschillende menselijke persoonlijkheden. Je gebruikt deze vervolgens als basis voor alle communicatie rondom jouw merk. Voor elke nieuwe social post, blog, advertentie of andere content beoordeel je of dit past bij het door jou gekozen archetypeDit maakt het voor jouw doelgroep makkelijker om jouw boodschap te ontvangen, te begrijpen en te onthouden!

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Wat een archetype is;
  • Welke twaalf Jung archetypes er zijn;
  • Hoe je de archetype methode toepast in je marketingstrategie.

Wat is een archetype?

Om te beginnen zal ik uitleggen wat een archetype is. De term is ontworpen door de bekende psycholoog Carl Jung uit de 20e eeuw. Volgens Jung bestaan er “identieke psychische structuren die iedereen gemeen heeft”die erfelijk zijn en invloed hebben op de manier waarop alle mensen de wereld ervaren. 

Je kunt de archetypes zien als twaalf soorten menselijke persoonlijkheden. “Deze archetypen zijn ingebed in onze psyche (de menselijke geest)”, aldus Carl Jung. Een archetype is in feite het originele model waaruit alle volgende modellen op zijn gebaseerd. Een andere term voor het woord ‘archetypen’ is dan ook: ‘primary models’. 

De twaalf archetypes zijn: The Innocent, The Sage, The Explorer, The Outlaw, The Magician, The Hero, The Lover, The Jester, The Everyman, The Caregiver, The Ruler en The Creator.

Archetype methode

Bron afbeelding: Iconic Fox

Welke archetypen zijn er?

De twaalf Jung archetypes zijn te verdelen in vier groepen. Dit is op basis van wat deze vier persoonlijkheden belangrijk vinden. Het gaat daarbij om ‘hun hogere doel’. 

1. Spiritualiteit

De eerste groep hecht veel waarde aan de spirituele reis. Hierbij horen de archetypes: The Innocent, The Sage en The Explorer.

  • The Innocent

The Innocent vertoont geluk, goedheid, optimisme, veiligheid, romantiek en jeugd. The Innocent heeft een positieve instelling en een onschuldige kijk op de wereld. Het glas is altijd halfvol bij dit type en er wordt uitgegaan van het beste in de mens en maatschappij. Vaak bieden deze merken een eenvoudige keuze aan hun klanten. Voorbeelden van merken zijn: Coca-Cola, Dove, Chocomel en ASN Bank.

  • The Sage

The Sage, ofwel ‘de wijze’, is toegewijd om de wereld te helpen een dieper inzicht te geven. Kennis en waarheid staan hoog in het vaandel bij The Sage. Dit archetype wil niet blind volgen, maar zelf een weloverwogen keuze maken op basis van informatie. Deze merken nemen vaak de rol aan van een mentor of adviseur. Voorbeelden van merken zijn: Google, Philips en Audi.

  • The Explorer

The Explorer vindt inspiratie in reizen, het nemen van risico’s, het ontdekken van de wereld en de spanning van nieuwe ervaringen. Vrijheid staat voorop bij dit type. De vrijheid om eropuit te trekken, je eigen individualiteit te ontdekken en jezelf te zijn. Voorbeelden van merken zijn: Land Rover, Red Bull, the North Face en GoPro.

2. Indruk maken

De tweede groep staat bekend om het achterlaten van een stempel op de wereld. Deze groep bestaat uit: The Outlaw, The Magician en The Hero. (Ik denk dat het niet moeilijk is om te raden welk archetype Endeavour Heroes is.)

  • The Outlaw

The Outlaw, soms ook wel The Rebel genoemd, twijfelt aan autoriteit, overtreedt de regels en hunkert naar revolutie. The Outlaw voelt zich niet thuis in de maatschappij en daagt daarom de status quo uit. Gedreven door onafhankelijkheid, gerechtigheid of zelfs wraakgevoelens, wil dit type een wereld creëren die bij zichzelf past. Dit zijn merken die absoluut niet bang zijn om de gevoelige snaar te raken, te provoceren of zelfs te shockeren. Voorbeelden van merken zijn: Virgin, Harley-Davidson en Diesel.

  • The Magician

The Magician droomt groot, wil altijd iets speciaals creëren en streeft om het onmogelijke mogelijk te maken. The Magician wordt gezien als echte visionair of innovator en is goed in het transformeren van iets negatiefs naar iets positiefs. Voorbeelden van merken zijn: TED, Disney en de Efteling. 

  • The Hero

The Hero komt in actie om de wereld een betere plek te maken, is moedig, gedurfd, inspirerend, gaat altijd de strijd aan en zet alles op alles om te winnen. Terugkerende thema’s bij dit type zijn: een hoog plichtsgevoel, het verleggen van grenzen en het bouwen op je eigen kracht om het verschil te maken. Voorbeelden van merken zijn: Nike, BMW en Duracell.

3. Verbinding

Bij de derde groep draait het om het streven naar een verbinding. Dit gaat om de archetypes: The Lover, The Jester en The Everyman.

  • The Lover

The lover creëert intieme momenten, inspireert liefde, passie en romantiek. Bij dit type draait het om een emotionele binding. Merken die dit archetype kiezen, worden vaak gezien als een romanticus, verleider, matchmaker of de beste vriend(in). Vaak bieden deze merken producten waarin genot of schoonheid een grote rol speelt. Denk aan luxe chocolade of parfum. Voorbeelden van merken zijn dan ook: Victoria’s Secret, Chanel, Haagen Dazs en Magnum.

  • The Jester

The Jester is iemand die vreugde in de wereld brengt met humor en plezier. The Jester houdt ervan om kattenkwaad uit te halen, maar dit type is ook kritisch en eerlijk. Op een luchtige manier brengt The Jester een serieuze boodschap over naar de doelgroep. Voorbeelden van merken zijn: Old Spice, Ben&Jerry’s, M&M en Young Capital.

  • The Everyman

The Everyman zoekt verbinding en wordt erkend als ondersteunend, trouw en nuchter. The Everyman is de rots in de branding. Dit type is heel betrouwbaar en heeft niet graag de schijnwerpers op zichzelf. Deze merken spelen de rol van de betrouwbare bondgenoot. Voorbeelden van merken zijn: Hornbach, Hema en IKEA.

4. Structuur

De laatste groep wil vooral een structuur bieden. Deze groep bevat: The Caregiver, The Ruler en The Creator.

  • The Caregiver

The Caregiver beschermt en zorgt voor anderen, is meelevend, koesterend en genereus. Deze merken denken echt mee met hun klanten en stellen het belang van klanten voorop. The Caregiver zorgt voor anderen en offert zichzelf op waar nodig. Voorbeelden van merken zijn: Volvo, het Rode Kruis en Pampers.

  • The Ruler

The Ruler schept orde in de chaos. Hij of zij is de heerser en is typisch controlerend en streng, maar toch ook verantwoordelijk en georganiseerd. The Ruler straalt autoriteit uit en is op zoek naar meer controle, macht, status en prestige. Dit archetype bepaalt vaak de standaard in de markt, waardoor consumenten deze merken vertrouwen. Voorbeelden van merken zijn: Mercedes-Benz, Microsoft, Albert Heijn en Rolex.

  • The Creator

The Creator is fantasierijk, inventief en gedreven om dingen van waarde te bouwen. Dit type jaagt een ideaal na, ontwikkelt een visie en wil altijd inspireren. The Creator is eigenwijs, vindingrijk en erg creatief. Hoge kwaliteit, perfectie en het ‘op je eigen manier doen’ is voor dit soort merken belangrijk. Voorbeelden van merken zijn: Apple, Tesla, Lego, Adobe en Canon.

De archetype methode gebruiken

De archetype methode houdt in dat je als merk één of twee archetypes kiest waar jij je als merk mee identificeert. Deze archetypes vormen vervolgens de basis van jouw branding en communicatie. 

Kies je voor bijvoorbeeld voor The Jester, dan zul je wat meer speelse elementen kunnen toevoegen, zoals humor. Maar kies je voor The Ruler, dan zul je een wat serieuzere toon aan willen houden.

Als je dit goed toepast, vorm je dus een merk op basis van al bestaande ervaringen, waardoor het voor iemand een stuk makkelijker is om je boodschap te interpreteren. 

Denk maar eens aan een heel zakelijk of professioneel merk, dat ineens een grappige social media post wil maken om ‘viral’ te gaan. Vaak werkt dit niet en creëert het een ongemakkelijk gevoel. Terwijl een merk als Coolblue of Old Spice hier wel makkelijk mee wegkomt. Waarom? Ze gebruiken dit omdat het goed past bij wie ze zijn en wat hun bedrijf vertegenwoordigt, en ze hebben dit altijd sterk benadrukt in hun communicatie

Archetype methode: een paar tips

1. Stel vragen

Weet je niet welk archetype bij jouw merk past? Of is het onduidelijk? Begin met het stellen van vragen aan je werknemers of (potentiële) klanten. Wat denken zij? Hoe kom je nu precies over als merk? En past dit bij je ambities?

2. Kies het liefst één archetype

Je kunt meerdere types kiezen, maar de archetype methode heeft geen nut als je er te veel kiest. Dan ontstaat er alsnog verwarring voor de doelgroep. Hoe duidelijker de richting die je kiest, hoe duidelijker de boodschap zal zijn. Het beste is dus om er maar eentje te kiezen of maximaal twee. Wanneer je voor twee archetypes gaat, zorg dan dat er een dominant is en voor zo’n 70% je merk representeert. De andere 30% gaat naar je tweede archetype.

3. Houd je archetype in gedachten bij het maken van content

Elke keer als je nieuwe content maakt, een nieuwe campagne bedenkt of een nieuwe advertentie wil plaatsen, denk dan aan de gekozen archetype en beoordeel of je idee hierbij past. Zo voorkom je afdwaling en houd je je boodschap helder!

Ben je net gestart met jouw merk en kun je nog meer advies voor het lanceren gebruiken? Lees dan ook zeker even dit blogartikel: Een merk lanceren in 2023 – een paar tips!

Jung archetypes in marketing

Het toepassen van de archetype methode is méér dan slechts een marketingstrategie. Het is een manier om je merk een menselijk karakter te geven, waardoor je boodschap resonantie vindt bij je doelgroep. 

Het kiezen van het juiste archetype helpt niet alleen in het vaststellen van je merkpersoonlijkheid, maar creëert tevens een consistent, betrouwbaar en herkenbaar beeld in alle communicatie-uitingen. 

Vooral in een markt met hoge concurrentie is het belangrijk om klanten aan je merk te binden. Jouw archetype biedt je die cruciale herkenbaarheid en emotionele connectie die essentieel zijn om je merk succesvol te positioneren en te laten groeien.

Marketing ondersteuning nodig?

Hulp nodig met het verbeteren van je marketing uitingen? Wil je ook de archetype methode inzetten? Of kun je (tijdelijk) extra handen gebruiken in je marketingteam? 

Bij Endeavour Heroes kun je een online marketeer inhuren die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?