Wat zijn de voor- en nadelen van Amazon?

6 min lezen
amazon-voordelen-en-nadelen endeavour heroes
6 min lezen
Een tijdje geleden, in 2020, lanceerde Amazon.nl. De grootste e-commerce speler ter wereld werd beschikbaar in Nederland. Maar wat moesten we daarvan vinden? Voor veel Nederlandse consumenten betekende de komst van Amazon goed nieuws. Maar, wat betekende deze komst voor Nederlandse webshops? Is het aanbieden van producten via Amazon een slimme zit, of niet? Hier een aantal voordelen en nadelen!

Lees de voor- en nadelen

  • Profiteer van Amazon
  • Focus op je eigen webshop

Profiteer van Amazon

‘If you can’t beat them, join them’ zal voor sommige webshops zeker opgaan. De trend laat zien dat de e-commerce marktplaatsen steeds groter worden.

Extra verkoopkanaal

Door je producten niet alleen op je eigen website aan te bieden, maar ook op Amazon, krijg je er een extra verkoopkanaal bij. De kans dat iemand jouw product tegenkomt is groter wanneer je op meerdere websites te vinden bent dan wanneer je alleen op je eigen webshop verkoopt. En al helemaal wanneer je dit op Amazon.nl doet. Amazon is namelijk zeer groot en bekend. Jij kunt hier goed gebruik van maken. Lift mee met het bereik en bied je producten aan meer mensen aan.

Vergroot je naamsbekendheid

Voor startende ondernemers met een webshop kan de grote externe broer een helpende hand bieden bij het vergroten van de naamsbekendheid. Als kleine webshop goed zichtbaar zijn tussen alle internetgiganten kan namelijk best lastig zijn. Amazon heeft een groot bereik en jij kunt hier van profiteren. Doordat jouw webshop op Amazon staat komen er heel veel nieuwe potentiële klanten in aanraking met jouw merk die je anders wellicht niet zelf had kunnen bereiken.

Lagere marketingkosten

Zoals net al benoemd, Amazon is ontzettend bekend en heeft een groot bereik. Het voordeel hieraan is dat je weinig marketing inspanningen hoeft te leveren om potentiële klanten te bereiken. Je hoeft niet maanden lang aan SEO te doen of honderden euro’s aan advertenties uit te geven. Amazon doet dit namelijk zelf al en jij kunt hier heel makkelijk van profiteren. Hoe bekender zij worden, hoe meer mensen in aanraking komen met jouw merk.

Verhoog het vertrouwen

Vertrouwen is ontzettend belangrijk voor de consument. Iemand koopt tenslotte liever iets bij een winkel die zij al kennen en waarvan zij weten dat het een goede winkel is dan bij een winkel waar zij nog nooit van gehoord hebben. Door je producten op Amazon aan te bieden verkrijg je automatisch meer vertrouwen en geloofwaardigheid. Heel veel mensen kennen Amazon tenslotte al en weten dat het goed zit als zij daar iets bestellen.

Internationale verkoop

Het kan voor een webshop lastig zijn om uit te breiden naar het buitenland. Het kost ontzettend veel tijd om je webshop op orde te maken zodat dit aansluit op de nieuwe landen waar je wil verkopen. Daarnaast weet je vaak niet eens zeker of het wel aanslaat in een ander land. Door je producten op Amazon aan te bieden heb je internationaal bereik. Je kunt zo testen of je producten het goed doen in een ander land voordat je je hele webshop hebt aangepast.

Minder gedoe

Amazon kan heel veel voor jou regelen. Je hoeft bijvoorbeeld niet zelf een voorraad bij te houden. Je kunt al je producten naar Amazon sturen en zij slaan dit voor jou op, pakken de producten in en verzenden dit zelfs. Ze regelen ook de klantenservice en retouren.
Amazon; wat zijn de voordelen en wat de nadelen

Focus op eigen webshop in plaats van Amazon

Het kan best intensief zijn om op eigen kracht een webshop op te zetten en te onderhouden. Klanten werven, je webshop onderhouden, marketing doen, voorraadbeheer, producten inpakken, producten verzenden en noem maar op. Amazon helpt jou daar heel erg bij. Het klinkt allemaal heel mooi, maar er zitten helaas ook een aantal nadelen aan de internetgigant. Het is belangrijk om ook de minpuntjes te bespreken zodat jij de juiste keuze kan maken of jij hierin meegaat of dat je het juist beter kan overslaan.

Meer dan 40 producten?

Wil je profiteren van de voordelen van Amazon.nl, dan zit er wel een prijskaartje aan vast. Er zijn namelijk 2 pakketten mogelijk. Een gratis pakket en een betaald pakket. Bij het gratis pakket mag je maximaal 40 producten per maand verkopen. Bij het betaalde pakket betaal je € 39 per maand, ongeacht of iemand iets koopt of niet. Je kunt dan wel meer dan 40 producten per maand verkopen.

Commissie betalen

Je betaalt commissie over je verkochte producten. De hoogte van de commissie is afhankelijk van het product. De kosten variëren tussen de 8% en 15% van de bruto verkoopwaarde van je product. Voor goedkopere producten is de commissie vaak een stuk hoger dan voor duurdere producten. Je kunt dit berekenen met de FBA calculator.

De concurrentie is groot

De concurrentie is groot op Amazon. Jij bent namelijk niet de enige die erover na heeft gedacht om hier actief op te zijn. Daardoor zijn er vaak meerdere pagina’s aan producten op de website van Amazon. Het is mooi als je je producten aanbiedt, maar je wilt natuurlijk wel dat ze goed zichtbaar zijn op de website. Het is zonde als ze pas op pagina 40 staan. Hier is gelukkig wel iets aan te doen. Hoe meer jij verkoopt en meer reviews krijgt, hoe beter jouw positie op de website is. Dit kost natuurlijk wel wat tijd en je moet ook wel genoeg verkopen. Anders schiet het niet heel erg op.

Er is gelukkig ook een andere manier om je zichtbaarheid te vergroten, maar dit kost geld. Amazon heeft een soort eigen Google Ads platform, namelijk Sponsored Products. Hierbij betaal je net als op Google Ads om je producten te adverteren. Je producten kunnen zo bovenaan de pagina staan.

Logistiek van Amazon

Je kunt uit 2 opties kiezen. Je regelt je verkopen zelf of je laat Amazon alles doen. Bij de eerste optie zorg jij voor je eigen voorraad, pak jij zelf de producten in en verzend je deze ook zelf. Bij de tweede optie stuur jij je voorraad naar Amazon toe en zij regelen de rest. Jij hoeft dus niks meer te doen. Dat klinkt super, maar het kost natuurlijk wel geld. Je betaalt fulfilmentkosten en opslagkosten. De fulfilmentkosten bestaan uit een vast bedrag per eenheid dat is gebaseerd op producttype, afmetingen en gewicht. Het verschilt ook of je je producten op amazon.nl of amazon.com aanbiedt. Amazon zorgt er dan wel voor dat je producten worden ingepakt, verzonden en zorgt zelfs voor de klantenservice en retourzendingen. Naast de fulfilmentkosten betaal je ook opslagkosten. Dit wordt berekend op basis van het gemiddelde dagelijkse volume in kubieke meters, het seizoen en de productcategorie.

Zware consequenties

Amazon is heel erg gericht op de consument. Maar daardoor zijn ze ook heel streng tegenover de sellers. Je moet bijvoorbeeld heel actief en snel klachten en vragen beantwoorden. Doe je het niet goed? Dan wordt je account geblokkeerd en krijg je een waarschuwing. Je krijgt na de waarschuwing wel de kans om een verbeterplan in te leveren, maar doe je dit niet dan sluiten ze je account en kun je nooit meer verkopen op het platform.

Conclusie

De komst van Amazon naar Nederland heeft zowel voordelen als nadelen voor webshops. Verkopen op Amazon biedt een groter bereik, internationale kansen, minder marketingkosten en logistieke ondersteuning. Echter, het brengt kosten met zich mee, zoals commissies en abonnementskosten, en er is felle concurrentie. Ook vraagt Amazon strikte naleving van regels, met mogelijke zware consequenties bij niet-naleving. Overweeg zorgvuldig de afweging tussen de voordelen en de uitdagingen van verkopen op dit platform.

Ook interesse in een specialist?

Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.