martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

Als spin in het web: werken als online marketeer

Jimmy Koopmans
Jimmy Koopmans
- 4 min lezen

Met marketing agencies meetings hebben over de voortgang van de Google Ads campagnes, met creative agencies meetings hebben over de wervingscampagnes, met je eigen team campagnes bespreken en uitwerken voor de website, social media en e-mail… Het zijn de wekelijkse bezigheden voor een allround online marketeer. Maar hoe ga je daar mee om? In deze blog geef ik je 5 tips om gestructureerd te werk te gaan!

1. Cliché maar waar: een plan is het halve werk

Zodra je aan de slag gaat als in-house online marketeer is het vanzelfsprekend dat je even moet wennen aan de organisatie, de collega’s, de structuur en cultuur. Bij het ene bedrijf kan dit natuurlijk langer duren dan bij het andere, maar een aantal vragen stellen kan al van waarde zijn en tot nieuwe inzichten leiden. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Wat is de doelgroep?
  • Wat is de huidige customer journey?
  • Welke (online) kanalen worden er momenteel ingezet en waarom?
  • Wat is de huidige waardepropositie van de organisatie? 
  • Wat zijn de doelstellingen van de organisatie?

Zorg ervoor dat je deze vragen met het team beantwoord krijgt en ga werken aan een plan, als deze nog niet (compleet) aanwezig is. 

2. Het instellen van alle instrumenten om data te analyseren

Je hebt vast al eens van Google Tag Manager gehoord, Facebook Pixel en cookies. En momenteel erg actueel: Google Analytics 4 – de nieuwe generatie van Google Analytics. 

Weet je bijvoorbeeld al of al het binnenkomende verkeer op de website, e-mail en socials precies op de manier getrackt wordt zoals de organisatie dat wenst, als gekeken wordt naar de doelstellingen? De organisatie kan bijvoorbeeld baat hebben bij het inzien van hoe lang iemand op een pagina is geweest in combinatie met de scroll depth en sessieduur. Denk bijvoorbeeld aan een B2B organisatie dat blogs op de website heeft staan, en waar whitepapers downloaden de gewenste conversie is. Je wilt dan natuurlijk wel dat je deze data kan meten middels de juiste instellingen in Google Tag Manager. 

Nu ook erg belangrijk: vergaar alvast data door een Google Analytics 4 property in te stellen als dit door de organisatie nog niet gebeurd is. Dit wordt namelijk de nieuwe manier van data vergaren via Google Analytics.

3. Houd een planning bij voor jezelf, al dan niet via tools

Je zult niet alleen maar bezig zijn met een online marketingplan en de uitwerking hiervan. Er komen als in-house online marketeer erg veel activiteiten op jouw schoot te liggen die de opdrachtgever of andere collega’s van jou verwachten, of omdat er simpelweg geen ander poppetje voor aanwezig is. Denk dan aan: opstellen van mailchimps, maken van social media posts, optimalisaties doen voor de website, content schrijven. Maar ook zaken zoals meegaan naar een open dag, een e-mail van iemand aanpassen, een collega helpen bij het instellen van zijn/haar computerinstellingen. 

Tools als Trello, Asana, Basecamp maar ook een eigen to do lijstje kunnen jou enorm veel rust en structuur bieden. Kijk wat voor jou werkt!

4. Pluk het laaghangende fruit

Met jouw kennis als online marketeer kun je al heel wat quick wins toepassen op onder andere de website, social media kanalen of e-mail templates van de opdrachtgever. 

Denk bijvoorbeeld aan: het toevoegen van social media sharing buttons op de website of social media pagina’s, het updaten van Google My Business profiel, de laadsnelheid van de website optimaliseren via Page Speed Insights, actueel nieuws in de vorm van tekstuele content plaatsen op de website, en een website audit laten doen door bijvoorbeeld SE Ranking. Dat laatste kan erg gemakkelijk zijn. Er wordt in een overzichtelijke weergave puntsgewijs uitgelegd wat je qua SEO optimalisaties nog allemaal kunt doen aan de website. 

5. Overleggen en communiceren is de sleutel tot succes

Begin goed en zorg dat je bij de opdrachtgever er precies achter komt waar de prioriteiten liggen. Team meetings en een sterke planning per persoon maken het nastreven van de doelstellingen, maar ook het werk zelf, vele malen gemakkelijker en meer bevredigend. 

Elke organisatie hanteert vaak een andere manier van plannen en overleggen via meetings, al dan niet online. Wat kan werken is een tweewekelijkse sprint uitwerken in een Excel- of Google Spreadsheets  bestand, waarin je, per persoon, alle activiteiten die de komende twee weken zullen moeten gebeuren noteert. Na een week komt iedereen weer bij elkaar om te kijken of zijn/haar taken op schema liggen en of er niet wat aangepast dient te worden. Zo houd je elkaar bezig en weet je precies waar je aan toe bent, naast alle ad-hoc zaken natuurlijk…

Er valt dus een hoop te doen als allround online marketeer. Moge deze tips je helpen bij het zo efficiënt en effectief mogelijk werken voor de desbetreffende opdrachtgever. Maar wil je toch nog advies van één van onze Heroes? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder! 

Ook interessant?