Adverteren op Pinterest: Dé guide voor een succesvolle campagne
- Social media marketing
Adverteren op Pinterest in Nederland is al een tijdje mogelijk. De fase waarin door adverteerders werd getest of Pinterest wel een goed advertentieplatform zou zijn, is voorbij. Wat blijkt, de resultaten zijn enorm positief! Feit is dat Pinterest naast Facebook, Instagram en LinkedIn vandaag de dag door vele adverteerders wordt ingezet in hun online marketingstrategie. Het is namelijk een goede manier om bekendheid voor je producten of merk te creëren bij je doelgroep. Het instellen van een advertentie op Pinterest is echt niet moeilijk. Wij leggen het je uit. Ready, set, go!
Dit lees je in de Pinterest-guide
- Waarom adverteren op Pinterest?
- Soorten advertenties op Pinterest
- Opbouw Pinterest campagnes
- Voorbereiding Pinterest campagne maken
- Website Pinterest proof maken
- Pinterest campagne instellingen
- Pinterest advertentiegroep opzetten
- Optimalisatie van je Pinterest advertenties
- Onze 5 tips voor adverteren op Pinterest
Waarom adverteren op Pinterest?
Maar eerst, waarom zou je adverteren op Pinterest? Pinterest is ontzettend populair. In 2020 telde het inspiratieplatform 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan zo’n 717.000 dagelijkse gebruikers. Pinterest wordt voornamelijk gebruikt door vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Het platform leent zich voor merken die zich bezighouden met lifestyle, interieur, fashion, beauty, (gezonde) voeding, sporten en reizen.
Nog altijd zijn Facebook, Instagram en Google Ads de meest populaire kanalen om te adverteren. Maar er is op deze kanalen veel concurrentie en de advertentie-uitgaven zijn hoog. Pinterest advertising is daarom een goede manier om je concurrentie voor te blijven. Het koop- en biedingsmodel van Pinterest is op basis van CPM, ofwel kosten per duizend vertoningen of kosten-per-klik (CPC). Pinterest werkt met minimale biedingen per advertentiesoort. Per klik betaal je minstens €0,50 en per 1000 vertoningen betaal je ongeveer €3 tot €4,50. Wat je Pinterest advertentie uiteindelijk kost, bepaalt Pinterest aan de hand van meerdere aspecten. Het hangt af van je doelgroep, het soort advertentie dat je inzet en het totaal budget van je campagne.
Soorten advertenties op Pinterest
Gesponsorde app-pins
Heb je een app en wil je die promoten? Dat kan met de gesponsorde app-pins. De pin bevat een knop waarmee gebruikers direct worden doorverwezen naar de App Store. Dit type advertenties worden alleen weergegeven in de Pinterest-app.
Gesponsorde carrousels
De carrousel advertentie is ons inmiddels wel bekend door Facebook en Instagram. De gesponsorde carrousel bestaat uit 2 tot 5 foto’s waar gebruikers doorheen kunnen ‘swipen’. De bolletjes onderaan de foto maken duidelijk dat je kunt swipen naar andere foto’s. Aan iedere foto in de carrousel kun je een aparte titel, beschrijving en landingspagina toevoegen. Ideaal als je verschillende producten wilt promoten!
Gesponsorde video’s
Gesponsorde video’s tonen een video in de home feed. Video’s vind je nog maar weinig op Pinterest. Met een gesponsorde video trek je dus direct de aandacht van de gebruiker! Er zijn twee soorten gesponsorde video’s. Er zijn gesponsorde video’s op standaardbreedte, deze zijn net zo groot als een normale pin. En er zijn gesponsorde video’s op maximale breedte. Deze video’s zijn dubbel zo breed als een normale pin. Je video ad valt dus meer op. De video op maximale breedte kost wel meer doordat het ook meer ruimte inneemt.
Opbouw Pinterest campagnes
1. Voorbereiding Pinterest campagne maken
Zakelijk account aanmaken
Pinterest Tag installeren
Website claimen
2. Website Pinterest proof maken
3. Pinterest campagne instellingen
Tijd voor het echte werk, de campagne opzetten. Gaat je campagne nog niet direct live? Kies dan voor ‘Campagne pauzeren’ zodat je eerst alles goed kunt instellen. Zodra alles klaar staat en gecheckt is, kun je de campagne live zetten.
Campagnedoel instellen
Zet je een nieuwe campagne op in Pinterest? Denk dan goed na over het doel van je campagne. Het campagnedoel bepaalt hoe je meebiedt op de veiling en welke advertentietypen je kunt sponsoren. Pinterest heeft 5 verschillende campagnedoelen:
Merkbekendheid
Wanneer bekendheid over je merk, producten of diensten creëren het doel is van je campagne, raden we aan om dit campagnedoel te kiezen. Je stelt een maximum-CPC-bod in of een maximaal bedrag dat je wilt betalen per 1.000 impressies van je advertentie.
Videoweergave
Webverkeer
Conversie
Productencatalogi
4. Pinterest advertentiegroep opzetten
Nadat je een campagne hebt aangemaakt, moet je een advertentiegroep aanmaken. Onder de campagne kunnen meerdere advertentiegroepen vallen. In de advertentiegroep(en) stel je de targetingopties, looptijd, biedingen en het budget in voor alle advertenties binnen deze advertentiegroep. Je kunt de advertentiegroepen zien als een groep advertenties met dezelfde instellingen. Door gebruik te maken van meerdere advertentiegroepen kun je bepaalde advertenties bijvoorbeeld aan verschillende doelgroepen tonen. We leggen hieronder in 6 stappen uit hoe je een advertentiegroep opzet.
Stap 1: targeting
Trefwoorden
Targeting door middel van trefwoorden is een zeer effectieve vorm van targeting. Door op trefwoorden te targeten, kun je mensen bereiken die naar concrete ideeën op zoek zijn. Je kunt zowel specifieke trefwoorden of zinnen toevoegen als uitsluiten om gebruikers te targeten. Pinterest raadt aan om minstens 25 zoekwoorden toe te voegen om het beste resultaat te behalen. Daarnaast raden we aan om trefwoorden toe te voegen die gerelateerd zijn aan het product of de dienst die je sponsort. Stel dat je een advertentie instelt op tuinmeubelinterieur. Richt je trefwoorden dan bijvoorbeeld ook op ‘tuininrichting’, ‘meubels voor in de tuin’, ‘ideëen tuin inrichten’ en ‘tuin inrichten’.
Net als in Google Ads kun je verschillende varianten van zoekwoorden op te geven, namelijk: breed zoeken, “woordgroep”, [exact zoekwoord], -“uitsluitingszoekwoordgroep” en –[uitsluitingszoekwoord]. Bekijk de uitleg van Pinterest over trefwoord targeting.
Interesses
Pinterest beschikt op basis van (zoek)gedrag van gebruikers over een schat aan informatie als het gaat om hun interesses. Als adverteerder kun je hier je vruchten van plukken door een doelgroep samen te stellen die perfect aansluit bij jouw product of dienst. Er zijn een tal van interesses die je kan selecteren; van Halloween decoratie tot tuingereedschap. Probeer de interesses zo goed mogelijk te laten aansluiten bij jouw product of dienst. Op die manier wordt jouw promoted pin ontzettend relevant voor de gebruikers en is de kans dat ze op jouw advertentie klikken groter
Stel dat je een bakker bent die gespecialiseerd is in het maken van chocolade bruidstaarten. Door het selecteren van de interesse ‘Chocolade Bruidstaart’ bereik jij een groot aantal Pinterest gebruikers die 1 op 1 aansluit bij jouw doelgroep.
Demografie
Vanzelfsprekend kun je je doelgroep verfijnen op basis van leeftijd, geslacht, locatie, taal of apparaat.
De retargetingoptie wordt door Pinterest ook wel ‘Doelgroep’ genoemd. Je kunt doelgroepen aanmaken op basis van data uit je CRM, websitebezoekers of mensen die eerder interactie hebben gehad met de content op je Pinterest-account. Wanneer je websitebezoekers wilt retargeten, vergeet dan niet de Pinterest-tag (zie hierboven in het artikel) te installeren op je website. Ook bestaat de mogelijkheid om een ‘Actalike-doelgroep’ te maken. Dit zijn mensen die zich vergelijkbaar gedragen als een van de reeds aangemaakte doelgroepen.
Stap 2: Plaatsing
Stap 3: Budget en planning
Stap 4: Optimalisatie en weergave
Stap 5: Een pin maken
Voor de creatieve online marketeers onder ons is dit wellicht wel het leukste onderdeel: de pins maken! Een advertentie op Pinterest bestaat uit een titel, beschrijving en een beeld. Voor meer informatie waar een Pinterest-advertentie aan moet voldoen, bekijk de product specs van Pinterest.
- Titel: De titel mag maximaal 100 tekens zijn. Laat in de titel je belangrijkste zoekterm terugkomen
- Beschrijving: De beschrijving mag uit maximaal 500 tekens bestaan. De eerste 50-60 tekens zijn zichtbaar in de feed. Vermeld in de beschrijving als eerste wat jouw product of dienst uniek maakt
- Beeld: Kies een beeld die van hoge kwaliteit is. Bestandstypes png of jpeg zijn toegestaan. Video bestandstype die zijn toegestaan zijn mp4, mov of m4v. Gebruik voor een afbeelding een verhouding van 2:3 (1000 x 1500 pixels) en voor video een verhouding van 1:1 (vierkant) of 2:3 (verticaal).
Stap 6: Landingspagina toevoegen
Stap 7: Check check, dubbel check
5. Optimalisatie van je Pinterest advertenties
Onder ‘Statistieken’ in je Pinterest Business account vind je informatie over de performance van je content. Je kunt eenvoudig filteren op betaalde content. We raden je aan om minimaal 1 tot 2 weken te wachten voordat je aanpassingen gaat doen in de campagne. Advertenties op Pinterest hebben namelijk tijd nodig om aan te slaan. Wat je kunt daarna doen om je campagne optimaal te laten presteren is: een bod-, of budgetaanpassing, beeldmateriaal vervangen, omschrijvingen veranderen en de targeting binnen de advertentiegroepen uitbreiden of juist verkleinen.
Het nadeel van targeting op basis van zoekwoorden is dat Pinterest geen zoekvolume per zoekwoord weergeeft. Aan de hand van de berekende omvang van de potentiële doelgroep kun je bepalen of de doelgroep van voldoende grootte is. Wanneer je merkt dat je advertentiegroep niet optimaal presteert, bijvoorbeeld omdat de advertentie nauwelijks wordt weergegeven of de CTR erg laag is, dan kun je experimenteren door nieuwe zoekwoorden toe te voegen.
KPI’s vaststellen
Onze 5 tips voor adverteren op Pinterest
We sluiten dit artikel graag af met 5 tips om te zorgen dat jouw Pinterest advertenties het hoogst mogelijk resultaat behalen!
- Vermijd in pins call-to-actions zoals ‘klik verder’ of ‘bekijk meer’. Deze worden door namelijk afgekeurd.
- Wil je een actalike doelgroep instellen op basis van je huidige websitebezoekers of je klantenbestand? Houd er rekening mee dat het een paar dagen kan duren voordat de import is afgerond
- Maak gebruik van kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal. De term Pinterest perfect bestaat niet voor niets. De doelgroep van Pinterest hecht enorm veel waarde aan goede en creatieve foto’s.
- Gebruik, net als in Google Ads en Facebook advertising meerdere advertenties (pins) per advertentiegroep. Je kunt zo A/B testen wat de performance is van je pin. Dit geeft je waardevolle informatie om je lopende campagnes te optimaliseren
- Voeg een klein logo toe aan al je pins. Dit is goed voor je branding! Vermijd de hoek rechtsonder, want daar komen product pictogrammen te staan.
Conclusie
Hulp nodig bij adverteren via Pinterest?
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Pinterest Ads voor jouw bedrijf? We denken graag met je mee over jouw advertising strategie op Pinterest en helpen je met het opzetten van de campagnes. Na het instellen van de campagnes zorgen we dat ze optimaal presteren! Bij Endeavour Heroes huur je een social media expert in tegen een heel aantrekkelijk tarief. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan brainstormen we samen over de mogelijkheden.
Wil je meer lezen over Pinterest adverteren? Lees dan ook onze blog over de voordelen van adverteren op Pinterest.
Ook interesse in een specialist?
Ontmoet en vergelijk beschikbare marketeers.
Online marketeer nodig?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de marketeers jou bieden.
Barbara Braak
9:00 – 17:00
Laat ons contact met je opnemen
Onze specialisaties
Ontdek Endeavour Heroes
Blijf op de hoogte
Nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Volg ons
© 2024 Endeavour Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht