martijn managing director - Endeavour Heroes

Meer weten? Neem contact op.

Adverteren op Amazon: hoe werkt het?

blog adverteren op amazon
Nando Broeke
Nando Broeke
- 6 min lezen

Amazon is een wereldwijd fenomeen geworden en is inmiddels ook in veel Europese landen het grootste platform. Hoewel Nederland lang met rust is gelaten, heeft Amazon de vernieuwde versie van amazon.nl op 10 maart 2020 gelanceerd. Amazon laat geen verkoopcijfers los over Nederland specifiek, maar is na bol.com is zeer korte tijd gestegen naar de nummer twee webwinkel in Nederland, op basis van bezoekersaantallen. Meer dan genoeg potentieel dus om diverse doelgroepen te bereiken. Naast Nederland is het bovendien relatief eenvoudig om het productaanbod uit te breiden naar zeer grote Amazon markten zoals Duitsland en Frankrijk. Wanneer je actief bent op Amazon en meer omzet wilt realiseren, is adverteren op Amazon een effectief middel.

Adverteren op Amazon kan bijdragen aan verschillende business en marketing doeleinden. Hieronder beschrijf ik de belangrijkste:
Waarom Adverteren op Amazon?

Jouw merk promoten

Amazon biedt diverse mogelijkheden om jouw merk in de spotlight te zetten. Zo is het onder andere mogelijk een Brand Store te maken. Dit is een vereenvoudigde website van jouw merk op Amazon die volledig naar stijl ingericht kan worden. Een andere manier om merkzichtbaarheid te verhogen is door het adverteren met Sponsored Brand ads (hierover lees je verderop in dit artikel meer). Bezoekers op Amazon hebben over het algemeen een hoge koopintentie, waardoor je ook uit brand campagnes in veel gevallen directe sales kunt verwachten.

Producten promoten

Het promoten van producten kan via zoekwoorden (in de Amazon zoekmachine, vergelijkbaar met Google Ads Search) of op (relevante) productpagina’s. Je kunt het hier zo specifiek of juist zo breed mogelijk maken. Denk hierbij aan het adverteren met één specifiek product op een bepaald zoekwoord of juist het adverteren van je hele productcatalogus op een Amazon productcategorie.

Cross- & upsells realiseren

Hierbij gaat het om adverteren met andere producten bij jouw eigen producten zodat je cross- en upsells kunt realiseren. Wees specifiek en zorg voor logische verbindingen, zodat de getoonde promoties relevant zijn voor de bezoeker. Bijkomend voordeel van het adverteren op eigen producten is dat dit ook bijdraagt aan de merkbescherming, aangezien er producten staan van het eigen merk in tegenstelling tot producten die van een concurrent zijn.

Je merk beschermen

Zoals hierboven vermeld biedt Amazon diverse mogelijkheden om te adverteren en is het goed mogelijk om op producten en branded zoekwoorden van concurrenten te adverteren. De kans is groot dat concurrenten dit ook bij jouw merk doen. Afhankelijk van de gekozen doelen en eventuele kwetsbaarheden kan het verstandig zijn om op je eigen productpagina’s en merk-gerelateerde zoekwoorden te adverteren.

Het verbeteren van je organische ranking

Eén van de belangrijkste redenen om te adverteren op Amazon is in bijna alle gevallen om je organische positie op Amazon te verhogen. Naast de content, de prijs en de voorraad hebben ook het aantal verkopen, de verzendsnelheid en productbeoordelingen een grote invloed op de ranking. Adverteren is hierbij een middel om reviews te verzamelen, meer te verkopen en daardoor een verbeterde positie te realiseren in de organische resultaten.

Wat zijn de campagne opties?

Sponsored products

De Sponsored Product ads zijn de meest eenvoudige advertenties om op te zetten. De advertenties bestaan uit losse producten, welke getoond kunnen worden in de zoekresultaten en op productpagina’s. Aan de opmaak van deze advertenties is verder niks aan te passen. De targeting kan op zoekwoorden of producten, dit is helemaal zelf te bepalen.

Sponsored brands

Sponsored brands worden meestal net boven de zoekresultaten getoond en bestaan uit een logo met één tot drie producten. Een voordeel van sponsored brands is dat je kunt kiezen om te linken naar je eigen Amazon Store in plaats van naar jouw specifieke producten. Zo kunnen de bezoekers kennis maken met je ingerichte store. Een uitzondering hierop is de sponsored brands video ad. Dit is een video met logo over één product, die naar een specifieke productpagina linkt. Een video ad is minder laagdrempelig, omdat je zelf een video moet maken. Binnen beide vormen van adverteren kan er zowel gericht worden op zoekwoorden als op producten. 

Sponsored display

Sponsored display ads bevatten altijd één product, waarbij de mogelijkheid bestaat om jouw logo en headline of een custom image toe te voegen. Er zijn dus iets meer mogelijkheden om de ad naar wens aan te passen. Met sponsored display ads kan op producten, categorieën of audiences worden geadverteerd. Bij het adverteren op audiences worden de ads ook buiten Amazon getoond.

Amazon targeting mogelijkheden

Naast de verschillende opties voor de campagnes bestaan er ook vele mogelijkheden voor de targeting en plaatsing van advertenties. Hieronder som ik er een paar voor je op:

Automatisch targeting

De eenvoudigste manier om te beginnen met adverteren is om gebruik te maken van automatische targeting. Op basis van producten die in de ad group toegevoegd zijn, bepaalt Amazon zelf welke zoekwoorden en producten de meeste relevantie hebben voor de bezoeker om op te adverteren. Er zijn vier mogelijkheden: close match (zoektermen die nauw zijn verwant aan het product), loose match (termen losjes verwant aan het product), substitutes (vergelijkbare producten) en complements (producten die elkaar aanvullen). Ondanks dat de targeting automatisch is, is het wel mogelijk producten en zoektermen uit te sluiten waarop het niet gewenst is te adverteren.

Adverteren op zoekwoorden

Het is ook mogelijk om direct op gewenste zoekwoorden te adverteren. Aangezien je helemaal zelf de zoekwoorden bepaalt, is dit op termijn vaak een stuk kostenefficiënter dan automatisch adverteren. Net als op Google kun je zoekwoorden toevoegen in broad match (termen breed gerelateerd aan je zoekwoord), phrase match (zoekwoord moet voorkomen in de zoekterm) en exact match (zoekwoord is gelijk aan de zoekterm). Negatieve zoekwoorden zijn toe te voegen in phrase en exact match.

Adverteren op producten

Met het adverteren op producten kun je kiezen om op specifieke producten te adverteren. Daarbij is het mogelijk om op productcategorieën te adverteren. Bij het adverteren op een categorie is het ook mogelijk om specifieke producten die in een categorie vallen uit te sluiten. 

Adverteren op audiences

Het adverteren op audiences is alleen mogelijk met het campagnetype sponsored display. Een doelgroep kan bijvoorbeeld een retargeting audience zijn, waarbij dus gebruikers worden benaderd die al eerder het geadverteerde product hebben bezocht. Daarnaast zijn er ook interessegebieden welke door Amazon zijn ontwikkeld. Advertenties op audiences kunnen zowel binnen als buiten Amazon worden getoond.

Tips voor adverteren op Amazon

Optimaliseer je content

Het optimaliseren van content is in meerdere opzichten essentieel voor jouw online marketingstrategie. Betere content en afbeeldingen dragen bij aan de verbetering van het conversiepercentage op productpagina’s en maken advertenties dus effectiever. Een goede manier is om zoektermen die het goed doen in advertenties als input te gebruiken en deze te verwerken in jouw content. Op deze manier verbeter jij ook je organische vindbaarheid.

Maak meerdere campagnes

Om te ontdekken welke advertenties en targeting mogelijkheden voor jou het beste werken, is het belangrijk om je ads onder te verdelen in verschillende campagnes en ad groups. Wees consistent en gebruik één of enkele producten per ad group met een duidelijke naam. Op deze manier kan je snel ingrijpen wanneer bepaalde advertenties heel goed of juist slecht presteren.

Start met automatisch adverteren

Begin met het automatisch adverteren door Amazon. Dit soort campagnes zijn in een paar minuten aangemaakt en vanaf dat moment wordt er direct data verzameld welke als input fungeert om campagnes op zoekwoorden en producten te maken. Het zou goed kunnen dat hier zeer effectieve zoektermen of producten uit komen waar je zelf nooit aan had gedacht.

Gebruik negatieve zoekwoorden en sluit producten uit

Wanneer er genoeg data is verzameld, wordt het snel duidelijk dat er grote verschillen zitten tussen de prestaties van specifieke zoektermen en producten. Het uitsluiten van zoektermen en producten is essentieel voor het optimaliseren van campagnes.

Maak gebruik van tools zoals Helium 10 en JungeScout

Het zoeken naar relevante zoekwoorden en producten met het juiste zoekvolume en concurrentie niveau is een tijdrovende klus. Onder andere Helium 10 en Junglescout zijn gerenommeerde tools die hierbij helpen en het adverteren op Amazon makkelijker en effectiever maken.

Laat je ondersteunen of besteed uit

Adverteren op Amazon vergt enig specialisme. Het is pas mogelijk om de volledige potentie eruit te krijgen wanneer je er consistent mee bezig bent en blijft optimaliseren. Het is verstandig om je goed te laten begeleiden bij het verkopen en adverteren via Amazon zodat er zoveel mogelijk uit het beschikbare advertentiebudget kan worden gehaald. 

Kan jij deze begeleiding wel gebruiken? Onze heroes helpen jou graag verder!

Ook interessant?