Martijn Vrencken - Allround online marketeer

Meer weten? Neem contact op.

A/B testen: hoe doe je dat?

A/B testen: hoe doe je dat?
Martijn Vrencken
Martijn Vrencken
- 4 min lezen

A/B testen: hoe doe je dat? A/B testen is een manier die marketeers gebruiken voor conversie optimalisatie. Hier zijn verschillende technieken en toepassingen voor. In deze blog wil ik vooral focussen op het optimaliseren van jouw website door middel van A/B testen. 

Eerst vertel ik wat conversie optimalisatie is en waarom het zo belangrijk is. Later zal ik een praktijkvoorbeeld geven in een situatie waarbij ik met behulp van A/B testen het conversiepercentage bij een klant heb verhoogd. 

Het gaat niet om de techniek maar om de mindset! —> niet denken maar meten!

Wat is conversie optimalisatie en waarom is het belangrijk?

Conversie optimalisatie of Conversion Rate Optimization (CRO) is het proces waarbij je het percentage van jouw bezoekers dat een bepaalde handeling doet verhoogt. Anders gezegd: met conversie optimalisatie probeer je zo veel mogelijk bezoekers een bepaalde actie te laten doen, bijvoorbeeld het kopen van jouw producten of het inschrijven voor een nieuwsbrief. 

Zoals ik eerder schreef zijn er verschillende manieren om dit aan te pakken. In deze blog reeks focus ik alleen op het optimaliseren van een website of webpagina, en in dit deel ga ik verder in op A/B testen. 

A/B-, multivariate- en multi-armed bandit testen, wat zijn de verschillen?

A/B testen
In een A/B test creëer je verschillende variaties van je website, waarbij iedere keer hetzelfde element is aangepast. Bijvoorbeeld de kleur van een knop of de header afbeelding bovenaan de pagina. Het beste is om slechts één element per pagina aan te passen. Als je meerdere aanpassingen in een test propt is het namelijk moeilijk om goede conclusies te trekken waar de verbeteringen vandaan komen. 

Multivariate testen
Deze test is vergelijkbaar met een A/B test, maar waar je bij de bovenstaande techniek slechts één verschil toetst, kijk je bij een multivariate test naar verschillende variabelen. 

Voorbeeld:

Je wilt het aantal verkopen van een bepaald product verhogen op de productpagina. Hier zie je twee elementen die je wilt aanpassen: wel of geen pop-up en 2 verschillende productafbeeldingen. 

Wat er dan gebeurt bij een multivariate test, is dat je 2×2 = 4 versies krijgt die je gaat testen. Dit doe je met één controle groep en 3 experimentele groepen.

  1. De controle groep: geen pop-up en de oude productafbeelding.
  2. Variatie 1: wel een pop-up en de oude productafbeelding.
  3. Variatie 2: geen pop-up en de nieuwe productafbeelding.
  4. Variatie 3: wel een pop-up en de nieuwe productafbeelding.


Multi-armed bandit
Multi-armed bandit is een erg complexe manier van testen die op het moment door maar één software pakket wordt ondersteund. Om deze reden zal ik hier niet verder in duiken. Mocht je dit toch interessant vinden, laat het dan weten in de reacties zodat ik je hier meer over kan vertellen!

Waar moet ik mee beginnen?
Mijn advies zou zijn om te beginnen met A/B testen, en wel om verschillende redenen. Allereerst zijn deze het makkelijkst te implementeren en ook af te lezen. Daarnaast zijn er veel gratis software opties om hiermee te beginnen zoals bijvoorbeeld Google Optimize. 

Praktijkvoorbeeld

Bij de Nederlandse tractordistributeur Mechan Groep had ik de taak om een omni-channel digitale marketingstrategie te schrijven voor het tractormerk Valtra. Een belangrijk onderdeel daarvan is het optimaliseren van de website. Beter gezegd, het optimaliseren van hoe mensen door de website navigeren (en ervoor zorgen dat er zo veel mogelijk goede leads binnen worden gehaald door bijvoorbeeld het downloaden van een brochure of het aanvragen van een proefrit). 

De eerste pagina die ik heb aangepakt was een van de productpagina’s. Het doel hiervan is het verzamelen van leads die zo ver mogelijk in de sales funnel zitten. In ons geval was dat het doen van een aanvraag voor een proefrit. 

Om dit te doen heb ik, met de gratis software Google Optimize, een A/B test opgezet. De A-versie was de controle groep waarbij géén aanpassingen zijn gemaakt. Bij de B-versie heb ik een aantal call to actions weggehaald zoals de vraag of iemand zich wilde inschrijven voor een nieuwsbrief of een contactformulier wilde invullen. In plaats daarvan probeerde ik alles te sturen richting het doen van een aanvraag voor een proefrit. 

Na een maand had de test genoeg bezoekers gehad om een significante conclusie te trekken. Het bleek namelijk dat de B-versie 3% meer conversies opleverde. Het was dus een no brainer om deze dan ook te implementeren in de website. 

Dit was deel 1 van een tweedelige blogreeks over conversie optimalisatie van jouw website. In mijn volgende blog vertel ik meer over multi-variatie testen: wanneer deze nuttig zijn voor jou, en hoe je ze opzet. 

Mocht je nou vragen hebben of advies willen over jouw website, neem dan vooral contact met mij op!

Extra hulp nodig?

Kun jij in 2023 wel wat extra hulp gebruiken in jouw marketing team? Met Endeavour Heroes kun je binnen no-time een online marketeer inhuren voor een aantrekkelijk tarief. Jouw hero komt bij jou op locatie werken en wordt ondersteund door onze senior back-up specialisten. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?