Meer weten? Neem contact op.

Renata-allround-online-marketeer-team-lead

6 tips om reviews in te zetten

tips om reviews in te zetten
Renata Islamagic
okt 11, 2022
- 8 min lezen

Iedereen weet dat positieve reviews ontzettend waardevol zijn. Bedrijven verzamelen daarom graag zo veel mogelijk reviews. De reden is logisch: goede reviews geven een stukje vertrouwen. Dit betekent dat mensen blij zijn met jouw product of dienst én het kan potentiële klanten over de streep trekken om klant te worden.

Ga maar eens bij jezelf na: hoe vaak check jij reviews voor je tot aankoop overgaat? Hoe belangrijk vind jij de ervaring van andere mensen met het bedrijf, product of dienst? Reviews hebben vaak hetzelfde effect als mond-tot-mondreclame. Je gelooft het sneller wanneer dit bevestigd wordt door iemand die spreekt vanuit eigen overtuiging en er verder niks mee te winnen heeft. Benieuwd hoe je dit in kunt zetten voor jouw bedrijf? Hier zijn 6 tips om reviews in te zetten!

Heb jij al aardig wat reviews verzameld via Google, Trustpilot, KiyOh, Webwinkelkeur, TripAdvisor, Klantenvertellen of een andere beoordelingssite? Goed bezig! Dat reviews belangrijk zijn, begrijpen we ondertussen wel. Maar wat kun je nog meer doen met al die positieve reviews? Er zijn meer manieren dan je denkt hoe je reviews kunt inzetten om meer klanten te trekken. We zetten ze op een rij.

Reviews inzetten: 6 tips

  1. Geef reviews een prominente plek op je website.
  2. Plaats reviews in je e-mailuitingen.
  3. Maak reviews onderdeel van je social strategie.
  4. Zet influencer reviews in.
  5. Gebruik reviews als inspiratie voor nieuwe content.
  6. Verbeter je propositie.

Tips om reviews in te zetten: welke plekken kies je?

Als je goede reviews van jouw klanten krijgt, is dat natuurlijk een mooi compliment. Het straat vertrouwen uit, wat andere potentiële klanten weer over de streep kunnen trekken. Maar: dan is het natuurlijk wel belangrijk dat die potentiële klanten de positieve reviews te zien krijgen. Kies daarom zorgvuldig de plekken uit waar je de reviews tentoon stelt!

1. Geef reviews een prominente plek op je website

Een review kan het verschil maken of iemand overgaat tot conversie of niet. Een review haalt namelijk voor veel mensen de laatste drempel weg om tot aankoop over te gaan. Je wilt dat de weg naar een conversie zo kort mogelijk is. Waarom? Simpel. Hoe minder stappen er zijn, hoe minder momenten er zijn waarbij iemand de funnel kan verlaten. 

Het kost een bezoeker extra stappen om te Googelen naar reviews. De kans dat de bezoeker tussendoor afgeleid raakt en jouw website verlaat is dus groot. Gebruik reviews daarom in je voordeel en plaats ze op de juiste plekken op je website. Hiermee verlaag je onbewust al de drempel. Denk hierbij aan: product- of servicepagina’s, landingspagina’s bij specifieke campagnes of andere belangrijke pagina’s die bijdragen aan een plek in de funnel. 

Breng in kaart hoe de klantreis eruit ziet en op welke pagina’s er een hoog uitvalpercentage is; je wilt tenslotte dat bezoekers verder de funnel in gaan. Test vervolgens wat de juiste plek is op de pagina om de reviews te tonen. Usability tools zoals Hotjar en VWO kunnen je hier veel inzicht over geven. 

2. Plaats reviews in je e-mailuitingen 

Bij e-mailmarketing beschik je over een lijst met e-mailadressen van mensen die hun gegevens met jou hebben gedeeld. Het is dus duidelijk dat de interesse er is en er al eerder interactie met jouw bedrijf is geweest. Er zijn meerdere manieren om reviews in e-mailmarketing te implementeren. Een aantal voorbeelden:

Verlaten winkelwagen e-mail

Iemand kan je webshop hebben bezocht, een product hebben aangeklikt, in het winkelwagentje hebben gedaan, maar is uiteindelijk niet tot aankoop overgegaan. Je stuurt dan een e-mail met een herinnering dat er nog wat in zijn/haar winkelwagentje ligt. Dit is een goed moment om reviews te implementeren en zo de drempel te verlagen. 

Van lead naar klant

Een lead is iemand die interesse heeft in jouw bedrijf, maar nog niet heeft geconverteerd. Je hebt hun e-mailadres gekregen via bijvoorbeeld een aanmelding op een nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper, of het aanvragen van een demo- of proefaccount. De interesse ligt er dus al. Wanneer je deze potentiële klanten benadert via e-mail, kun je goed gebruik maken van reviews. Een positieve review tonen kan een geweldige manier zijn om vertrouwen te winnen, de drempel te verlagen en iemand over de streep te trekken.

3. Maak reviews onderdeel van je social strategie 

Naast een website en e-mail, is er nog een ander belangrijk kanaal dat niet mag missen in de customer journey: social media. Dit komt waarschijnlijk niet als een verrassing, maar toch wordt vaak onderschat hoe belangrijk social media is in de klantreis. Veel mensen checken namelijk eerst de socialmedia-accounts van bedrijven voor ze tot aankoop over gaan. We geven een aantal voorbeelden van hoe je reviews in je social strategie kunt implementeren.

Reviews van klanten posten

Plaats berichten met positieve reviews van klanten. Je kunt hier een standaard template voor maken en iedere keer vervangen met een nieuwe review. Dit kan net hetgeen zijn wat iemand over de streep trekt om tot aankoop over te gaan. Het geeft daarnaast ook vertrouwen zodat klanten zeker weten dat het om een echt bedrijf gaat en geen scam is. Check wel eerst bij de klant of je de review mag gebruiken. 

User generated content

Vraag klanten om een review te posten op social media. Dit doen ze vaak sneller wanneer ze er iets voor terugkrijgen, zoals een korting op de volgende bestelling of als deelname aan een winactie. Een ander bijkomend voordeel is dat een review vaak oprechter voelt wanneer het aan een socialmedia-account gekoppeld is. Je ziet namelijk direct dat de review van een echt persoon komt en niet in scène is gezet. User generated content in combinatie met social media is vaak erg effectief. 

Tips om reviews in te zetten - Endeavour Heroes

4. Influencer reviews inzetten

Ga samenwerkingen aan met (micro) influencers op Instagram, TikTok, Facebook, YouTube of een ander kanaal. Kies influencers die dezelfde doelgroep hebben als jij. Stuur vervolgens een product op of laat ze gratis gebruik maken van jouw dienst. Vraag er een review voor terug, dit kan zowel in de vorm van social media zijn, als een review op een beoordelingssite of op een andere manier. 

Het gaat uiteindelijk om het creëren van een Unity gevoel. Zoals het 7e principe van Cialdini beschrijft is dit het gevoel dat iemand bij een groep hoort waar hij/zij zich mee kan identificeren. Het is namelijk bewezen dat we sneller ‘ja’ tegen mensen zeggen waarmee we een identiteit delen. 

Samenwerken met (micro)influencers

Een voorbeeld: als jij van een influencer die jij volgt, hoort dat een bepaalde webshop leuk is, dan is de kans groot dat jij een kijkje neemt op de webshop. Je volgt namelijk niet voor niets die influencer en de kans is groot dat jij het gevoel van Unity bij die influencer hebt. 

Influencers maken hier veel gebruik van. Zij creëren heel gemakkelijk een gevoel van Unity. Jij kunt hier goed gebruik van maken door een samenwerking aan te gaan met een (micro)influencer. Stuur je producten op of laat diegene je dienst uitproberen en laat de influencer een review schrijven. Je krijgt zo een hele groep potentiële klanten erbij die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. 

5. Gebruik reviews als inspiratie voor nieuwe content

Er zijn dus meerdere momenten in de customer journey waar je reviews onder de aandacht kunt brengen om drempels te verlagen en potentiële klanten te verleiden om te converteren. Maar je kan nog veel meer uit je reviews halen. 

Neem eens een momentje om je reviews te analyseren. Waar zijn mensen enthousiast over, hoe gebruiken ze je producten, voor wie kopen ze het product? Reviews zijn in principe gedachten die mensen bij jouw bedrijf hebben. Het mooie hieraan is dat iedereen zijn eigen gedachten heeft. Misschien bedenkt iemand iets waar jij nog niet aan gedacht hebt. Of misschien heeft een bepaald productkenmerk meer waarde dan jij oorspronkelijk dacht. Je kunt deze informatie gebruiken om te bepalen wat voor content je gaat maken. 

Het lezen van reviews kan dus voor een nieuwe dosis inspiratie zorgen. Gebruik dit vervolgens om je contentkalender op te vullen. Heb jij bijvoorbeeld een bootverhuur en lees je vaker in de reviews terug dat mensen zo enthousiast zijn over de speurtocht die ze erbij kunnen boeken? Goed idee dus om dit wat meer naar voren te brengen in de content op je website, e-mails en socialmediakanalen.

6. Verbeter je propositie

We hebben het net gehad over hoeveel inspiratie je uit reviews kunt halen voor content. Maar naast inspiratie opdoen, is er nog veel meer belangrijke informatie die je uit reviews kunt halen. 

Reviews zijn namelijk een soort tevredenheidsonderzoek en klantenservice in één. Als iemand niet tevreden is, krijg je dat vaak te horen via een review. Het is nou eenmaal zo dat mensen eerder een review plaatsen als ze niet tevreden zijn, dan als ze wel tevreden zijn. Het is natuurlijk balen als je een negatieve review krijgt, maar gebruik het in je voordeel. Als een bepaald aspect in meerdere negatieve reviews naar voren komt, dan is het misschien een goed idee om je propositie aan te passen zodat klanten wél tevreden zijn. 

Het kan natuurlijk ook omgekeerd bekeken worden. Zijn mensen superenthousiast over iets? Maak dit onderdeel dan groter! Worden producten anders gebruikt dan gedacht of wordt iets vaak als cadeau gegeven? Superinteressante informatie waar je iets mee kunt. Blijf flexibel als bedrijf en luister naar de behoeftes van je klanten, want daar gaat het uiteindelijk om. Zonder tevreden klanten is er ook geen succesvol bedrijf. 

Reviews inzetten voor een betere klantreis

Positieve beoordelingen zijn voor uitermate belangrijk voor bedrijven, en ze kunnen helpen bij het opbouwen van vertrouwen en het aantrekken van nieuwe klanten. Door reviews op strategische wijzen in te zetten, zoals op websites, in e-mails, op sociale media, en via influencers, kun je de klantreis verbeteren en conversies stimuleren. Bovendien kunnen reviews dienen als een bron van feedback en inspiratie voor verbetering en nieuwe content. Kortom, het inzetten van positieve recensies is een effectieve strategie voor bedrijfsontwikkeling en klanttevredenheid.

Online marketing specialist inhuren

Ben jij op zoek naar een allround online marketing specialist die jou hierbij kan helpen? Bij Endeavour Heroes heb jij al binnen één dag een hero in huis die jouw bedrijf een boost kan geven. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op. 

Ook interessant?