Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

6 onmisbare competenties van digital talent

Hero - Endeavour Heroes
Myra Schaaf
sep 09, 2021
- 4 min lezen
Tags

Vandaag de dag kunnen organisaties er niet meer omheen, digitalisering is een noodzaak. Veel organisaties staan nog steeds voor enorme uitdagingen: hoe verplaats ik mijn business naar online? Hoe verhoog ik mijn online omzet? Het huidige team is niet voorbereid op deze enorme versnelling, dus wordt er massaal talent aangetrokken. Maar waar haal je digitaal talent vandaan? En welke eigenschappen moet dat talent bezitten?

De hierboven geschetste situatie zal veel digital teamleiders en bedrijfseigenaren bekend in de oren klinken. Je bent dus niet alleen. Maar dat is een schrale troost, want daarmee is ook direct je concurrentieveld geschetst. Zo ongeveer elke organisatie met groeidoelstellingen heeft digital talent nodig. Of het nu gaat om advertising marketeers, content marketeers of software developers: de vraag is groter dan ooit. 

6 eigenschappen van digital talent

  1. Brede basiskennis
  2. Analytisch vermogen
  3. Communicatieve vaardigheden
  4. Nieuwsgierigheid en durf
  5. Creativiteit
  6. Intrinsieke motivatie

Oeps: een mismatch

De meeste organisaties werven nog via de traditionele weg: een vacature opstellen en verspreiden, gesponsord of niet. Er reageert een handjevol kandidaten waarvan de 2 of 3 meest geschikte op gesprek komen. Daaruit wordt de beste kandidaat gekozen. Dat kan natuurlijk een strategie zijn. Maar wat zeggen een CV en een aantal vlotte gesprekken over het talent van een kandidaat? Hoe vaak valt dit in de praktijk toch tegen?

De digital talent succesformule

Wil je voorkomen dat je de verkeerde persoon aanneemt? Dan is het herkennen van de belangrijkste skills voor digital talent een noodzakelijke eerste stap. Echt talent omvat meer dan software-kennis en programmeertalen. Hoewel vakkennis uiteraard van groot belang is, kan iedereen met een goed stel hersens dit aanleren. Voor softskills geldt dit niet. Die heb je, of je hebt ze niet. Je zoekt dus naar professionals die het allemaal hebben: ze beheersen de meest voorkomende programmeertalen, weten hun weg binnen alle facetten van online advertising of tillen je merk met hun contentstrategie naar het volgende niveau. Toptalent beschikt altijd over de volgende zes eigenschappen:

1. Brede basiskennis

Hoewel specialisten waardevol zijn, is focus op slechts één expertise niet meer voldoende. Een online marketeer moet in het huidige omnichannel-landschap synergie aanbrengen tussen verschillende kanalen. Alleen dan is je merk zichtbaar tussen al die concurrenten die online om de aandacht van je doelgroep vechten. Ook voor developers is een brede basis onmisbaar. De ontwikkelingen gaan snel. Kandidaten met brede kennis benen dit het beste bij.

2. Analytisch vermogen

Analytisch vermogen is voor zowel developers als marketeers een onmisbare eigenschap. Coderen is te vergelijken met het oplossen van een moeilijke puzzel. Het vermogen om verbanden te leggen en probleemoplossend te werk te gaan is hierbij cruciaal. 
 
Voor online marketeers is het analyseren van resultaten een belangrijk onderdeel van hun vak. Aan de hand van deze analyses wordt bepaald wat de vervolgstappen zijn en hoe online campagnes verder geoptimaliseerd worden. Het is dus van groot belang dat een online marketeer de connectie kan leggen tussen resultaten en vervolgstappen. 

3. Communicatieve vaardigheden

Aangezien digital altijd gepaard gaat met doelstellingen en deadlines, moeten resultaten goed gerapporteerd en gecommuniceerd worden. Zijn de beoogde KPI’s behaald? En zo niet, wat is er nodig om deze KPI’s in het vervolg wel te behalen? Proactief resultaten delen, positief of niet, is van groot belang voor de voortgang van processen. Ook omgaan met kritiek is hierbij een belangrijke factor.

4. Nieuwsgierigheid en durf

Ontwikkelingen binnen de online wereld gaan razendsnel. Een succesvol digital medewerker wil altijd op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen en durft ermee te experimenteren. Echte talenten durven te zeggen wat ze denken, kunnen moeilijke beslissingen nemen en geloven in het nemen van (slimme) risico’s. Een digital talent dat durft is een proactieve medewerker die nieuwe manieren bedenkt om jouw doelstellingen te bereiken. 

5. Creativiteit

Creativiteit is een onmisbare eigenschap in het snel veranderende digital landschap. Het is hard nodig om jouw merk op te laten vallen tussen de continue stroom van platforms en content die we elke dag voorgeschoteld krijgen. Essentieel dus bij het creëren van strategieën, campagnes en front-end designs. Creativiteit heeft het zwaar in de wereld van de stijgende meetbaarheid, maar is meestal de doorslaggevende factor voor online succes.

6. Intrinsieke motivatie

Echte vakidioten zijn vaak ook in hun eigen tijd bezig met programmeren, social media of e-commerce. Ze begrijpen hoe sales werkt en welke technische en bedrijfsmatige stappen nodig zijn om jouw doelstellingen te behalen. Deze pragmatische en ondernemende eigenschappen zijn van onschatbare waarde voor elke organisatie.

Conclusie

Dat talent de basis vormt voor het succes van je organisatie spreekt voor zich. Hoe je aan dat talent komt, is een tweede. ‘The war for talent’ is in volle gang en de juiste vissen laten zich niet zomaar vangen. Een uitdagende werkomgeving waar groei gestimuleerd wordt helpt. De juiste vijver kiezen ook. Bij Endeavour Heroes snappen we dit als geen ander. 

Digital talent via Endeavour Heroes

Dat talent de basis vormt voor het succes van je organisatie spreekt voor zich. Hoe je aan dat talent komt is een tweede. ‘The war for talent’ is in volle gang en de juiste vissen laten zich niet zomaar vangen. Een uitdagende werkomgeving waar groei gestimuleerd wordt helpt. De juiste vijver kiezen ook. 

Ben je op zoek naar digital talent op flexibele of vaste basis?  We bespreken met alle plezier vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw personeelsvraag.
 

Ook interessant?