Deze 5 tips moet je gelezen hebben als jij een website hebt
mei 06, 2020
Jouw website wordt gemiddeld vaker mobiel bezocht dan via de desktop. Ook neemt het aantal conversies op mobiel steeds meer toe. Dit betekent dat je je website niet alleen via desktop moet testen. Doe jij dit wel? Dan ben jij in één van de vele online valkuilen getrapt. Je website alleen beoordelen via een desktop is dus een echte NO-GO. In dit artikel zal ik er voor zorgen dat jij niet dezelfde beginnersfouten maakt aan de hand van 5 handige website tips.
5 tips voor een goede website
- Wees Mobile first
- Maak gebruik van SEO
- Weest bewust van UX
- Zorg voor focus
- Onderscheid jezelf
1. Wees Mobile first
Het aantal mobiele website bezoekers neemt steeds meer toe. Dit betekent dat je de website hierop moet aanpassen. Bezoekers op telefoon schermen met touchscreen moeten goed kunnen navigeren door de website. Ook als jouw website niet binnen 2 seconden is geladen, zullen de meeste bezoekers afhaken. Dit wil je voorkomen. Zorg dus dat de website juist functioneert op de telefoon. Kleinere buttons en responsieve elementen zijn belangrijk. Zorg dat je dit bespreekt met een specialist in het bouwen van websites en voorkom dat potentiële klanten afhaken.
2. Maak gebruik van SEO
Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Dit betekent de website zodanig verbeteren dat deze beter gevonden kan worden in zoekmachines. Het hebben van een mooie website is één, maar jouw potentiële klanten moeten wel op de website terecht komen. De vindbaarheid van jouw website kan jij verbeteren door SEO werkzaamheden uit te voeren. Hieronder een aantal tips om jouw website te verbeteren met behulp van SEO.
Zoekwoorden analyse
Onderzoek met welke zoekwoorden jouw website momenteel gevonden wordt en hoe jij gevonden wilt worden. Deze zoekwoorden moet jij verwerken in je website. Kies bijvoorbeeld het zoekwoord “online marketing”. Verwerk dit zoekwoord in jouw tekst en voeg hier verwante zoekwoorden (LSI Keywords) aan toe. Deze kan je vinden door jouw zoekwoord in Google in te voeren.
Metadata toevoegen
Voeg de juiste metadata toe aan jouw pagina. Zoals bijvoorbeeld de titel en onderschrift. Dit wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Deze data is aan te passen via jouw CMS of een platform zoals WordPress. Verwerk de zoekwoorden in de data en zorg voor een verleidelijke tekst.
Kwalitatieve content
Zorg ervoor dat jouw website goede content bevat met de belangrijkste zoekwoorden. Schrijf per pagina minimaal 200 woorden om een goede SEO-score te ontvangen en daarmee hoger in de Google zoekresultaten te komen. Gebruik ook lijstjes in jouw tekst. Uit onderzoek van Suzuki is gebleken dat dit tot 78% meer kliks oplevert. Hoe ziet zo’n lijstje eruit? Je leest er nu één.
Google My Business
Wie wilt er nou geen gratis zichtbaarheid in de Google zoekresultaten? Met het aanvullen van jouw Google My Business domein, heb je controle over de informatie die op Google staat. Hierin kan je jouw locatie, openingstijden en telefoonnummer bijvoorbeeld tonen.
3. Wees bewust van UX
UX staat ook wel voor User Experience. Dit is gericht op het verhogen van het gebruiksgemak. Want, wat is er nu belangrijker dan de ervaring van jouw bezoekers? Probeer je te verplaatsen in de bezoeker en test het gebruiksgemak in veelvoud. Vraag jouw vriendenkring de website eens op hun telefoon en desktop door te nemen. De pagina die jij zo duidelijk vindt, kan voor de bezoeker het tegenovergestelde zijn. De user experience kan jij laagdrempelig testen met Google Optimize. Hiermee kun je A/B testen uitvoeren. Bijvoorbeeld door simpelweg content te verschuiven op jouw pagina of een buttonkleur te veranderen voor 50% van jouw websitebezoekers.
4. Zorg voor focus
Heel leuk al die plaatjes en animaties op jouw website en dat artikel over jouw favoriete bloem. Maar draagt dit bij aan het verhogen van de conversies? Als dit niet het geval is, raad ik aan om het weg te laten. Uit onderzoek is gebleken dat de carrousel, die veel websites op hun homepage gebruiken, in veel gevallen conversie verlagend werkt. Het zorgt ervoor dat de gebruiker een heel stuk moet scrollen voordat zij pas de gewenste informatie gevonden hebben. Probeer deze eens weg te laten en voorzie de bezoeker direct van duidelijke informatie over jouw product of dienst.
5. Onderscheid jezelf
Anno 2024 bekijkt jouw potentiële klant ook de concurrentie en vergelijkt deze met elkaar. Zoek dus eens op bepaalde zoekwoorden en bekijk de concurrentie. Wat onderscheidt jouw website en boodschap van de concurrentie? Dit antwoord zal prominent op de homepage verwerkt moeten worden om de groeiende concurrentie in de online markt te verslaan. Ook is het inspelen op een bepaalde situatie een goede manier om je te onderscheiden. Wees hierin ook flexibel. Is het bijna Koningsdag? Dan zal een landingspagina waarin je de koppeling maakt met jouw product of dienst, de website zeker goed doen!
Conclusie
In een tijd waarin mobiel websiteverkeer de overhand heeft en mobiele conversies toenemen, is het belangrijk om niet alleen op desktop te testen. Deze no-go kan vermeden worden met onze 5 waardevolle website-tips: wees mobile-first, benut SEO voor betere vindbaarheid, wees bewust van UX met gebruiksvriendelijkheidstests, houd de focus op conversie-verhogende elementen en onderscheid jezelf in een competitieve markt. Voorkom beginnersfouten en optimaliseer jouw website voor het groeiende aantal mobiele bezoekers en stijgende conversies.
Website verbeteren uitbesteden?
De online marketing specialisten van Endeavour Heroes hebben al veel klanten mogen helpen met het verbeteren van hun website. Wij detacheren online marketing specialisten bij diverse bedrijven. Wil jij een Hero in huis? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Tags
Ook interessant?
Sociale verantwoordelijkheid en merkimago: Hoe je positieve verandering kunt promoten
In de huidige maatschappij draait het niet alleen om winst maken. Het gaat ook om het...
Hoe AI slim te benutten in online marketing
Door AI te omarmen en te gebruiken in marketingstrategieën, kunnen bedrijven succes en groei in de...
Op zoek naar een hero?
Wil je meer informatie over het inhuren van een online marketeer? Bel ons of laat je contactgegevens achter. We informeren je graag en vrijblijvend over alle mogelijkheden die de Heroes jou bieden.
Blijf op de hoogte
Maandelijkse nieuwsbrief met updates, blogs en achtergrondartikelen.
Ontdek Heroes
Hoofdkantoor Haarlem
Phoenixstraat 4, Haarlem
Coming soon:
Utrecht