Talitha-Management-Online-Marketing-Manager

Meer weten? Neem contact op.

3 Effectieve user generated content voorbeelden

3-Effectieve-user-generated-content-voorbeelden_uitgelicht Endeavour heroes
Renata Islamagic
dec 07, 2020
- 12 min lezen

Vind jij het lastig om week in week uit nieuwe, originele content te verzinnen voor je social media kanalen of website? Of misschien plaats jij zelfs wel dagelijks berichten op social media. Dan is het al helemaal lastig om telkens weer iets nieuws te bedenken. Wij hebben hier het antwoord op gevonden, namelijk user generated content. User generated content heeft ontzettend veel voordelen. Benieuwd wat deze zijn en hoe je dit zelf kunt toepassen? Wij leggen het uit aan de hand van een aantal inspirerende user generated content voorbeelden. Na het lezen van dit artikel bruis jij van de creatieve ideeën en heb je zo weer je contentkalender volgepland. 

User generated content betekenis

Maar allereerst, wat is user generated content? Het is natuurlijk wel handig om te weten wat iets precies is voordat je ermee aan de slag gaat. User generated content is content wat door je (potentiële) klanten, social media volgers, fans en websitebezoekers gemaakt is. Het is dus content wat door andere mensen gemaakt is en wat jij zelf kunt hergebruiken. Bij content kun je denken aan foto’s, video’s en tekst bijvoorbeeld. Je kunt, na toestemming van de maker van de content, het materiaal delen op jouw eigen social media kanalen, website of app. 

Waarom user generated content gebruiken?

We weten nu wat user generated content is, maar waarom zou je het gebruiken? Er is één hele belangrijke reden waarom jij user generated content moet gebruiken, en dat is: vertrouwen winnen bij je doelgroep. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. Alles draait om vertrouwen zodat je van een potentiële klant een echte klant kunt maken. Consumenten gaan namelijk pas over tot aankoop als zij vertrouwen hebben in een bedrijf. Want eerlijk is eerlijk, jij zou ook niet zomaar iets kopen bij een bedrijf die 0 reviews heeft, overduidelijk stock foto’s gebruikt en waarbij niemand het bedrijf aanbeveelt aan anderen. Je hebt dan waarschijnlijk ook geen idee of het bedrijf überhaupt wel bestaat en voldoet aan jouw verwachtingen.

Je kiest dan waarschijnlijk liever voor een bedrijf die honderden reviews heeft, foto’s van blije klanten laat zien en waarbij klanten het bedrijf ook aanbevelen aan anderen. En waarom kies je liever daarvoor? Precies, het geeft je meer vertrouwen dat je waar voor je geld krijgt. Het is tenslotte ook goed gegaan bij andere mensen. Zij zijn tevreden over het bedrijf, anders zouden ze er niks over hebben geschreven, een foto van gemaakt hebben of iets over gepost hebben, dus zal jij dat zeer waarschijnlijk ook zijn. Je weet nu beter wat je kunt verwachten van het bedrijf, waardoor je sneller tot aankoop overgaat.  

Maar hoe zorg je ervoor dat je klanten of social media volgers content voor jouw bedrijf gaan maken? Dit klinkt lastig, maar dat hoeft het niet te zijn. Je moet het namelijk interessant genoeg voor ze maken. We delen daarom 3 inspirerende user generated content voorbeelden en we leggen ook uit hoe jij ze zelf kunt inzetten. 

Voorbeeld 1: Organiseer een winactie

Mensen houden van winacties. Hier hebben zij dan ook vaak veel voor over. Wij kunnen hier gelukkig goed op inspelen. Geef bijvoorbeeld een gratis product of dienst weg in ruil voor content zoals een foto, video of bijvoorbeeld een review. 

Het hangt er maar net vanaf wat voor content je nodig hebt. Beloon degene met de beste, mooiste of leukste content met een mooie prijs. Ons advies is om de winactie op social media te delen zodat je niet alleen content verzamelt voor je eigen social media kanalen, website of app. Maar ook zodat je jouw online bereik en aantal volgers op je eigen social media kanalen kunt vergroten. Je slaat zo twee vliegen in één klap. 

Je kunt als voorwaarde stellen dat ze jouw account moeten volgen en een x aantal personen moeten taggen in het bericht. Of dat ze de winactie in hun verhaal of tijdlijn moeten delen bijvoorbeeld. De volgers van de persoon die de content op zijn/haar social media kanaal deelt, krijgen jouw bedrijfsnaam te zien en kunnen jou ook direct volgen als ze zelf ook geïnteresseerd zijn in de prijs en maken vervolgens ook weer content voor jou.

Win-win situatie

Een winactie is letterlijk een win-win situatie. Jij krijgt betrouwbare content die je vervolgens voor je eigen socials of op je website kunt gebruiken en zij krijgen kans op een fantastische prijs. Je kunt de winactie op je website zetten en op je social media kanalen delen zodat zoveel mogelijk mensen de winactie zien en hier ook aan meedoen. Vergeet niet om toestemming te vragen aan de makers van de foto’s of je ze mag gebruiken voor jouw eigen kanalen en zet erbij wie de maker van de foto is. 

Je kunt natuurlijk ook in de actievoorwaarden zetten dat ze bij deelname automatisch toestemming geven dat jij de foto’s mag gebruiken. Maar door transparant te zijn over de maker van de foto is de content een stuk geloofwaardiger dan wanneer het anoniem is. Mensen zijn er vaak ook erg blij mee als ze credits voor de foto krijgen. 

Voorbeeld 2: Creëer een eigen # op social media

Door een eigen hashtag te creëren, kun je op social media in contact komen met mensen die jouw product of dienst hebben aangeschaft en hier een post over hebben geplaatst. Dit kan een foto of video met jouw product of dienst zijn of een review bijvoorbeeld. Jij kunt dan aan diegene vragen of je zijn/haar gemaakte content mag gebruiken voor jouw website of eigen social media kanalen. Veel mensen geven hier toestemming voor, vooral als je er ook bij zegt dat je diegene zal noemen als maker van de foto. Veel mensen zien het namelijk als compliment dat jij hun foto wilt gebruiken. Je kunt op deze manier heel gemakkelijk gratis user generated content krijgen.

Hoe krijg je gratis user generated content?

Maar hoe zorg je ervoor dat ze jouw hashtag gebruiken? Hier zijn verschillende manieren voor, maar de makkelijkste manier is door dit simpelweg te vragen. Mensen willen namelijk vaak wel dat hun foto gedeeld wordt op jouw social media account, ze zien dit vaak als een (grote) eer. Je kunt bijvoorbeeld een folder bij iemands bestelling toevoegen waarbij je vraagt of ze een foto willen posten van het product en jouw hashtag erbij willen gebruiken. Je kunt dit ook doen door een e-mail te sturen nadat het pakketje afgeleverd is of door een oproep te doen op jouw eigen social media kanalen. Zet er dan bij dat je de leukste, beste of mooiste foto’s zal delen op social media. 

Het voordeel hiervan is dat je geen winactie hoeft te organiseren. Maar het betekent ook dat het lastiger wordt om mensen te motiveren om dit ook daadwerkelijk te doen. Het is dus erg belangrijk dat je jouw oproep op de juiste manier in steekt. Dit kun je doen door het berichtje persoonlijk te maken. Mensen voelen zich sneller aangesproken als ze een persoonlijk berichtje krijgen met een vraag, in plaats van als er een reclame-achtig bericht naar jan en alleman wordt verstuurd. Noem bijvoorbeeld iemands naam in het berichtje, voeg een handgeschreven berichtje toe aan de bestelling of vertel eens wat over het ontstaan van je bedrijf en je doelen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Denk eens na over hoe jij het liefst aangesproken zou willen worden en vergroot de gunfactor.

 UGC Hashtag Voorbeeld: H&M

H&M maakt geregeld gebruik van eigen hashtags op social media. Bij de hashtag #HMxME vragen ze aan hun volgers om hun persoonlijke stijl te delen via de hashtag. De hashtag is razend populair geworden en het heeft niet alleen user generated content opgeleverd, maar het heeft ook voor een mega bereik en naamsbekendheid gezorgd. Nou is naamsbekendheid in het geval van H&M waarschijnlijk niet het belangrijkste doel geweest aangezien iedereen H&M wel kent. Maar als jouw bedrijf minder bekend is dan H&M, dan kan het zeker weten een goede manier zijn om jouw naamsbekendheid te vergroten én user generated content te krijgen.

Voorbeeld 3: Zet influencers in

Het woord ‘influencer’ is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden en het is tegenwoordig zelf een beroep voor veel mensen. Maar wat is het precies? Volgens de Dikke van Dale is het iemand die bijvoorbeeld via social media, invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep. Influencers bestaan echter maar sinds kort. 

Het begon met de eerste lichting bloggers en vloggers toen YouTube net populair aan het worden was en blogs op een website eerder een uitzondering dan regel was. Maar toen werd er eigenlijk nog niet gesproken van influencers, maar van bloggers en vloggers. De term ontstond pas toen Instagram en andere social media kanalen razend populair werden. Jezelf laten zien werd ineens een stuk toegankelijker want je hebt nu helemaal geen eigen website of YouTube kanaal meer nodig. Naast dat het toegankelijker werd, werd het ook nog eens ontzettend populair om jezelf als influencer neer te zetten op social media. Zulke mensen staan er namelijk om bekend om super veel volgers te hebben op social media en worden soms ook echt als rolmodel gezien door hun fans. 

Influencer generated content

Een voorwaarde van een influencer zijn, is dat je heel veel volgers hebt op social media en dat je volgers ook echt fans zijn waarbij ze oprecht geïnteresseerd zijn in wat je meemaakt, doet en denkt. Anders zouden ze je ook niet volgen op social media natuurlijk, want waarom zou je iemand volgen als je niet geïnteresseerd ben in hun leven? Doordat ze zo veel volgers hebben die ook echt fan zijn, hebben ze ontzettend veel invloed op hun volgers. Hier kun jij gebruik van maken en het is dan ook een heel mooi voorbeeld van user generated content. Alhoewel het tegenwoordig zo groot is geworden dat het zelfs een eigen naam heeft gekregen, namelijk influencer generated content. Maar hoe zet je dit in? Wij leggen het uit aan de hand van onderstaande voorbeelden. Er zijn namelijk 2 manieren hoe je dit kunt aanpakken, een betaalde variant en een ‘gratis’ variant. 

UGC Influencer Voorbeeld: NAKD Fashion (betaalde user generated content)

Een goed voorbeeld van user generated content marketing is bijvoorbeeld deze campagne van NAKD Fashion. Zij hebben een succesvolle user generated content campagne opgezet met een hele bekende influencer, Anna Nooshin. De influencer plaatst, tegen een vooraf afgesproken prijs, content over het bedrijf of product op zijn/haar social media kanalen, blog of website. In het geval van NAKD gaat het om een kortingscode die gedeeld wordt door Anna Nooshin. NAKD zal dus wel als doel hebben gehad om meer verkopen te realiseren door mensen gebruik te laten maken van de kortingscode. Zij kunnen een heel groot publiek bereiken dankzij de 1 miljoen volgers van Anna. Maar je betaalt als bedrijf natuurlijk ook voor de content die gemaakt wordt. Je kunt deze content zelf weer hergebruiken op je eigen social media kanalen of website, mits je dat natuurlijk vooraf met elkaar afgesproken hebt.

Vertrouwen, vertrouwen en nog eens vertrouwen

Influencer generated content geeft ontzettend veel vertrouwen aan potentiële klanten. Zij zien tenslotte dat de persoon waar zij fan van zijn, jouw product of dienst gebruikt en dit ook aanprijst. De interesse groeit enorm en voor je het weet heb je er zo nieuwe klanten bij. De content staat natuurlijk ook heel professioneel op jouw eigen social media kanalen en website. 

Maak duidelijke afspraken vooraf

Het is echter wel belangrijk dat je vooraf duidelijke afspraken maakt over de samenwerking. Denk hierbij aan; mag jij de content voor jouw eigen kanalen gebruiken, waar wordt de content überhaupt op geplaatst, hoeveel posts moeten er geplaatst worden, lever jij zelf de tekst aan of doet diegene dat en hoeveel gaat het kosten? Natuurlijk kost het ook wat om zulke mensen in te zetten, al helemaal als het gaat om iemand met 1 miljoen volgers, zoals Anna Nooshin. Maar er zijn ook ontzettend veel mensen die tienduizenden of honderdduizenden volgers hebben. Er is voor elk budget wel iemand te vinden. 

Onze tip is om eens te kijken op LinkPizza. Dit is een online platform waarbij je gemakkelijk in contact kunt komen met verschillende influencers om een samenwerking aan te gaan. Je kunt natuurlijk ook zelf op zoek gaan naar ze en bijvoorbeeld een persoonlijk berichtje sturen via Instagram, Facebook of door simpelweg een mailtje te sturen. 

UGC Influencer Voorbeeld: Tony’s Chocolonely (gratis user generated content)

We hebben net de betaalde variant van user generated content uitgelegd aan de hand van de NAKD campagne, maar er is ook een manier om aan gratis user generated content te komen in combinatie met influencers. We leggen dit uit met een voorbeeld van Tony’s Chocolonely. Zij hebben hun heerlijke chocoladerepen gestuurd naar verschillende mensen met veel volgers op social media, waar hun doelgroep fan van is. In dit geval gaat het om Brenda Kookt. Haar volgers passen perfect bij Tony’s doelgroep, namelijk mensen die van eten houden. 

Daarbij gaat het niet om een betaalde samenwerking. Anders ben je namelijk verplicht om dit erbij te zetten. De influencer is dus ook niet verplicht om content te produceren als jij iets naar ze opstuurt, Maar heel vaak doen ze dit wel, zodat ze zelf ook iets hebben om over te posten en uit dankbaarheid natuurlijk.

Je kunt dus proberen om je producten gratis te versturen naar verschillende mensen met veel volgers op social media. Kies mensen waarvan hun volgers tot jouw doelgroep behoren. Schrijf daarbij ook een persoonlijk kaartje zodat de gunfactor stijgt en de kans groter wordt dat ze iets over je gaan posten.

User generated content tips

We hebben zojuist 3 user generated voorbeelden besproken die jij zelf ook kunt toepassen, maar waar moet je nou ook alweer allemaal op letten als je aan de slag gaat met UGC (user generated content)? Wij geven in één handig overzicht 7 belangrijke user generated content tips. Bekijk ze hieronder en ga direct zelf aan de slag!

1. Wat voor content heb je nodig?

Bepaal wat voor content je graag wilt hebben op dit moment. Zijn dit klantenfoto’s, reviews, video’s, blog artikelen of iets anders?

2. Waar heb je de content voor nodig?

Beslis waar je de content voor gaat gebruiken, zo is het voor jezelf duidelijk waar je precies naar op zoek bent en wat je kunt vragen aan je (potentiële) klanten, volgers, fans etc.

3. Maak duidelijke afspraken met de contentmakers

Maak duidelijke afspraken met de contentmakers. Mag jij de door hen gemaakte content bijvoorbeeld op jouw eigen social media kanalen, website of app plaatsen? Zorg dat je hier toestemming voor hebt. Het is ook niet netjes om zomaar iemands content te gebruiken zonder dit te vragen.

4. Vermeld de maker van de content

Zet erbij wie de foto of video gemaakt heeft of de review of tekst heeft geschreven. Veel mensen vinden het een grote eer als hun naam erbij staat. Daarnaast vergroot dit ook het vertrouwen bij potentiële klanten. Zij zien dan namelijk dat het van een echt persoon afkomt en niet zelf verzonnen is.

5. Vergroot tegelijkertijd je social media bereik

Vraag bij winacties of ze niet alleen een foto willen posten met een hashtag erbij, maar laat ze jouw account ook volgen en/of minimaal 1 persoon taggen in het bericht. Zo vergroot je jouw bereik namelijk.

6. Maak het persoonlijk

Vraag je om content zonder daar zelf iets voor terug te geven? Maak het dan persoonlijk. Stuur een handgeschreven kaartje mee, stel een persoonlijk berichtje op of noem iemand bij zijn/haar naam. Laat ook iets van jezelf zien. Vertel bijvoorbeeld iets over jezelf, jouw bedrijf of over het product.

7. #durftevragen

Als laatste tip: #durftevragen. Veel mensen hebben een hoge gunfactor. Maar je moet het wel eerst aan ze vragen. Natuurlijk zijn er veel mensen die in ruil voor content; geld, een product of kans op een prijs willen. Maar er zijn ook mensen die er niks voor terug willen en dit met alle liefde doen. Vooral bij startende ondernemers is dit vaak zo.

User generated contentmarketing uitbesteden

Ben jij geïnspireerd geraakt door onze user generated content voorbeelden, maar heb je zelf geen tijd om hiermee aan de slag te gaan? Of ben je op zoek naar nog meer user generated content ideeën? Endeavour Heroes kan jou hierbij helpen. Wij hebben betaalbare content marketeers in huis die we detacheren bij verschillende opdrachtgevers. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Geen zorgen, er zitten geen addertjes onder het gras. Het is alleen een kennismakingsgesprek om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.

Ook interessant?