Graziella-copywriter

Meer weten? Neem contact op.

15 gratis tools voor copywriters

gratis copywriting tools - Endeavour Heroes
Graziella Del-Tin
jan 06, 2023
- 9 min lezen

Copywriting is meer dan alleen correcte teksten kunnen schrijven. Zelfs na een studie Nederlands of minstens 10 jaar ervaring, ziet elke copywriter een extra steuntje in de rug niet als overbodige luxe. Beter nog: 15 extra steuntjes in de rug. En laat ik in deze blog nou net 15 gratis tools voor copywriters met je willen bespreken.

  1. Onze Taal 
  2. Synoniemenboek
  3. Online Karakter Teller
  4. Speech Calculator
  5. Gezellige collega’s
  6. Ubersuggest
  7. Yoast
  8. Answer the public
  9. Google Trends
  10. Google Alert
  11. Canva
  12. Unsplash
  13. Pixabay
  14. Photofunia
  15. Lekker zelf doen

 

Deze tools zijn bedoeld als extra hulp bij het schrijven van correcte teksten, SEO-gerichte teksten en bij het net iets mooier maken van deze teksten. En het leukste is: ze zijn allemaal gratis en super eenvoudig in gebruik! Daar houden we van. 

Copywriting tools voor het schrijven van goede teksten

Goede copywriting begint met het schrijven van een goede tekst. Dit houdt in dat de tekst leesbaar is, met correcte spelling en dat de boodschap van je tekst duidelijk overkomt. Veel mensen denken dat je de tekst gelijk vol moet proppen met zoekwoorden zodat deze SEO-waardig is. Maar slecht geschreven teksten zonder nuttige boodschap zullen nooit SEO-waardig worden. Schrijf daarom eerst gewoon de tekst die je wilt schrijven, en ga er daarna overheen met allerlei SEO-trucjes. De volgende tools kunnen je daar wellicht bij helpen. 

1. Onze Taal

Je zou het niet denken, maar Nederland heeft de grootste taalvereniging ter wereld: Onze Taal. Mocht je willen weten hoe je een bepaald woord moet spellen kun je dat natuurlijk heel eenvoudig even googelen, of lekker ouderwets opzoeken in het woordenboek. Dat hoef ik je hier niet uit te leggen. Het wil alleen wel eens voorkomen dat je een zin hebt geschreven, maar twijfelt of deze correct is. Op de website van Onze Taal staan artikelen over alle soorten taalverschijnselen uit de Nederlandse taal. Je vindt bijvoorbeeld uitleg wanneer je ‘dat’ of ‘wat’ gebruikt, of Kerst mét hoofdletter wordt geschreven of juist zonder. Ook moet het toch echt ‘zij zijn’ zijn, en niet ‘hun zijn’ (het wordt geaccepteerd omdat veel mensen het tegenwoordig gebruiken, wil niet zeggen dat het geen lelijk taalgebruik is…). Ik heb een bachelor in Nederlandse taal, maar heb de website regelmatig open staan om even een dubbelcheck uit te voeren. Niets om je voor te schamen. 

2. Synoniemenboek

Als het je zoekwoord is, is het misschien geen schande als een bepaald woord meerdere keren in je tekst voorkomt. Toch leest het nét iets gezelliger als je niet 36 keer het woord ‘leuk’ of ‘goed’ voorbij ziet komen (gratis extra tip: ‘leuk’ is sowieso een inhoudsloos woord en goed om te vermijden!). Als jouw persoonlijke woordenschat net iets tekort komt, kun je daarom een synoniemenboek gebruiken. Deze is er daadwerkelijk in boekvorm, maar ook digitaal. Via synoniemen.net tover je jouw ‘leuk’ eenvoudig om in ‘dolletjes’, ‘enig’ of ‘mieters’. 

3. Online Karakter Teller

Misschien lijkt dit een wat overbodige tool, aangezien je vaak ook onderaan een Word- of Pages-bestand kunt zien hoeveel woorden je hebt geschreven. Toch kan de Online Karakter Teller handig zijn voor een snelle analyse. Plak je tekst in het daarvoor bestemde tekstvak, en je ziet in één oogopslag hoeveel karakters, woorden, zinnen, paragrafen en spaties je hebt gebruikt. Deze tool is vooral handig als je bezig bent met het schrijven van teksten die een bepaalde limiet hebben, zoals bijvoorbeeld social posts of metateksten. Een leuk extraatje van deze tool is, dat naast de eerder genoemde gegevens, ook wordt aangegeven wat de woorddichtheid is van je tekst. Zo hoef je niet nog eens handmatig je focus keyword te gaan tellen. 

4. Speech Calculator

Teksten kunnen een bepaalde woordlimiet hebben, maar ook een tijdslimiet. Denk bijvoorbeeld aan een elevator pitch van 1 minuut. Plak je tekst in het tekstvak, geef jouw spreektempo aan en tadaa! De Speech Calculator geeft aan hoeveel woorden jouw tekst bevat en hoe lang het ongeveer duurt als je het zou moeten voordragen. Meerdere tests wijzen uit dat het ook echt klopt. 

5. Gezellige collega's

Enorm gezellig en hartstikke gratis. Collega’s zijn de beste hulpdienst bij het schrijven van teksten. Je werkt niet voor niets in teamverband. Ze kunnen je helpen met het bedenken van onderwerpen, het controleren van spelling of het checken of jouw tekst niet slaapverwekkend is. Je directe collega’s weten ook gelijk of de tekst aansluit bij jullie doelgroep, en of het geschreven is volgens de richtlijnen van het bedrijf waar jullie werken. 

Gratis tools voor copywriters voor een goede SEO-score

Als jouw tekst op papier staat wil je ook dat deze wordt gelezen. Dit gaat dan ook het snelst als jouw tekst bovenaan staat in de zoekresultaten van Google. Zoals ik al eerder zei is het wel belangrijk dat je gewoon een goede tekst schrijft, en niet alleen maar SEO-trucjes aan elkaar plakt. Google prikt daar gewoon doorheen, en jij zou ook beter moeten weten. Toch blijft het belangrijk om rekening te houden met al deze ‘trucs’, en daar zouden deze tools je mee kunnen helpen. 

15-gratis-tools-voor-copywriters-seo

6. Ubersuggest

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, deze tool is niet helemaal gratis. Wel voor een aantal keer per dag, dan kun je al best wat interessante gegevens opvragen. Maar voor een goede analyse kun je het beste de betaalde versie gebruiken. Dan heb je wel gelijk wat! Zo haal je uit Ubersuggest bijvoorbeeld keyword en content ideeën, maar ook jouw top SEO-pagina’s en backlink data. Zeker de moeite waard om eens te bekijken. 

7. Yoast

Yoast is echt het ultieme starterspakket voor elke copywriter. En niet eens alleen voor starters; het staat vol met ontzettend interessante en nuttige artikelen over SEO. Van basic tips, tot sneaky hacks voor jouw website. Ook is Yoast te linken aan jouw WordPress pagina. Zo kun je bijvoorbeeld bij het plaatsen van een nieuw bericht direct zien aan welke SEO-punten je wel en niet voldoet. Als je dat wilt doen moet je uiteraard betalen, maar ik zou alleen al voor de artikelen zeker eens gaan kijken. 

8. Answer the Public

Answer the Public is ook gewoon leuk om eens mee te spelen. Je typt een zoekterm in de balk en je krijgt direct een hele waaier aan data. Hier staan vragen die mensen hebben gesteld aan Google met jouw zoekterm. Zo weet je niet alleen welke keywords je vooral wél moet gebruiken in je tekst, maar het kan ook interessante nieuwe invalshoeken opleveren. 

9. Google Trends

Dit is ook een manier om snel inzicht te krijgen in hoe trendy jouw onderwerp is. In Google Trends zie je wat de populariteit was van jouw onderwerp in een bepaalde periode, wáár dit het meest populair was, en gerelateerde zoektermen. Ook handig om vergelijkingen te maken met synoniemen van jouw onderwerp. Kun je beter ‘patat’ of ‘friet’ gebruiken in jouw regio? 😉 

10. Google Alert

Als je wat eerder begint aan het brainstorm proces kun je een Google Alert instellen. Je stelt een onderwerp in waar je graag over wilt schrijven, en je krijgt een melding wanneer er nieuwe content verschijnt over dat specifieke thema. Zo weet je precies hoe jouw onderwerp ervoor staat op het internet en kun je aanhaken, of juist een hele andere kant opgaan. 

Copywriting tools om je teksten nét iets mooier te maken

Wij copywriters houden van goede teksten, maar niet als ze in één blok pats-boem op een website zijn geknald. Het oog wil ook wat. Een mooi lettertype of een leuk plaatje, dat is al wat aantrekkelijker. Het hoeft geen basisschool werkstuk te worden waar WordArt je beste vriend was, en je het stuk zo vol propte met plaatjes dat je ook wel aan die 5 pagina’s kwam. Beeld trekt eerder de aandacht van een bezoeker dan een grote lap tekst. Dit beeld moet dan wel een toevoeging zijn aan je tekst, en niet een letterlijke vertaling. Een stuk over copywriting met een plaatje van een typemachine of een schriftje met een pen kennen we inmiddels wel. Met deze tools creëer je toch een iets spannender beeld. 

11. Canva

Waarschijnlijk voor velen wel bekend. Canva is een online design tool waar je heel makkelijk visuals kunt maken voor jouw blog of website. Zelfs de gratis versie biedt al oneindig veel opties. Het is eenvoudig in gebruik en ziet er ook nog eens goed uit. Foto’s, filmpjes of tekst, het kan allemaal. Ook heeft de tool een heleboel hulpmiddelen zodat je bijvoorbeeld gelijk het juiste formaat hebt voor een reel op Instagram of een vierkante foto voor op LinkedIn. 

12. Unsplash

Voor een leuke foto voor bij jouw blog kun je niet zomaar een foto van Google plukken. Deze foto’s staan al op een andere website, én je hebt er hoogstwaarschijnlijk niet de rechten van. Hierdoor werden websites met stockfoto’s in het leven geroepen. De foto’s die op Unsplash staan zijn vrij van rechten, en dus voor iedereen te gebruiken. Ze zijn van zeer hoge kwaliteit en vaak diverser dan de foto’s van Google Images. Ook hier zijn meer mogelijkheden bij de betaalde versie, maar geloof mij, die heb je niet nodig. 

13. Pixabay

Eigenlijk is Pixabay ongeveer hetzelfde als Unsplash, het heeft alleen een ander ‘assortiment’. Als je op de ene website niet kunt vinden wat je zoekt, kun je dezelfde zoekterm op deze website gebruiken. 

14. Photofunia

Deze online tool heeft een gigantisch aanbod aan leuke filters e.d. voor jouw foto’s. Zelf nog niet helemaal bedacht wat voor soort design je bij jouw artikel wilt hebben? Dan is deze tool ideaal. Plak je hoofd in een filmposter of op de voorkant van een tijdschrift, of geef je titel een winters effect voor een artikel over de feestdagen. Je hoeft alleen een foto te uploaden of een tekst in te vullen, en Photofunia doet de rest. Ook deze tool is gewoon leuk om af en toe mee te spelen in je lunchpauze. 

15. Lekker zelf doen

Het allerbeste is natuurlijk om je eigen beeldmateriaal te creëren. Neem je camera mee tijdens je dagelijkse wandeltochtje, of loop er een rondje mee door je huis. Heb je geen fancy dure camera? Geen probleem! Wist je dat camera’s van mobiele telefoons tegenwoordig zo’n hoge kwaliteit leveren dat ze zelfs gebruikt kunnen worden voor foto’s in de krant? Je hoeft dus helemaal geen professionele apparatuur te hebben om mooi beeld te schieten. Je kunt ze ook nog eens bewerken met alle standaard functies op je telefoon op laptop. Zo heb je altijd precies het beeld dat je wilt hebben, en hoef je er niemand voor te betalen. Tip van Flip: geen idee wat je allemaal kunt doen met de camera op je mobiel? YouTube is je beste vriend. Er bestaan ontzettend veel vette filmpjes met kleine trucs die je kunt doen om een super origineel beeld te maken. Dus laat dat dure Photoshop abonnement alsjeblieft achterwege. 

Conclusie

Al met al blijkt dat goede copywriting begint met het schrijven van duidelijke en leesbare teksten, waarbij de boodschap voorop staat. Het gebruik van handige tools, zoals Onze Taal en Synoniemenboek, helpen bij het verbeteren van taal en tekst. Speech Calculator helpt bij de juiste lengte van presentaties en Online Karakter Teller biedt overzicht. Als het gaat om SEO zijn Ubersuggest en Yoast handig voor de zoekwoordoptimalisatie. Daarnaast kan beeldmateriaal je teksten verrijken; hiervoor zijn Canva, Unsplash en Pixabay handige tools. Maar naast al deze tools zijn je collega’s en je eigen beeldmateriaal van grote waarde binnen het schrijfproces. Kwalitatieve content blijft de basis.

Hulp nodig bij het schrijven van copy of het maken van content?

Leuk al deze gratis hulptools voor copywriters, maar denk je nu nog steeds ‘dit kan ik beter aan iemand anders overlaten’? Bij Endeavour Heroes huur je een content specialist in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. 

Wil jij je complete online marketing uitbesteden? Dat is ook mogelijk bij Endeavour Heroes! Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?