Ruben-Allround-online marketeer

Meer weten? Neem contact op.

10 relevante vaardigheden voor een marketeer

marketingvaardigheden - Endeavour Heroes
Ruben Emmen
jan 27, 2023
- 5 min lezen

De concurrentie op de markt is groter dan ooit. Om deze reden wordt marketing steeds belangrijker. Maar waar begint ‘goede marketing’? Dit begint eigenlijk altijd bij een team met geschikte mensen. Om als organisatie succesvol te zijn in marketing, moeten professionals beschikken over een reeks vaardigheden. Met deze marketingvaardigheden moeten ze onder andere effectief kunnen communiceren met klanten, markttrends kunnen analyseren en effectieve marketingcampagnes kunnen opzetten. Maar welke skills worden tegenwoordig allemaal gevraagd van een online marketeer? Lees hier de 10 relevante marketingvaardigheden (op willekeurige volgorde):

  1. Communicatie
  2. Analytisch vermogen
  3. Creativiteit
  4. Digitale geletterdheid
  5. Strategisch denken
  6. Samenwerken
  7. Leiderschap
  8. Aanpassingsvermogen
  9. Probleem oplossend vermogen
  10. Tijdmanagement 

 

Welke marketingvaardigheden heb ik als marketeer nodig?

1. Communicatie

Het vermogen om duidelijk en effectief te communiceren met klanten, cliënten en collega’s is essentieel voor succes in marketing. Dit omvat het vermogen om overtuigende teksten te schrijven, boeiende presentaties te geven en op een vriendelijke en professionele manier met mensen om te gaan. Daarbij is het ook een grote plus als je marketing lingo naar Jip-en-Janneke-taal kan vertalen voor mensen die hier niet bekend mee zijn.

2. Analytisch vermogen

Marketing professionals moeten in staat zijn om analytisch naar gegevens te kunnen kijken. Als marketeer krijg je namelijk regelmatig te maken met onoverzichtelijke data en het is dan aan jou om hier relevante bevindingen uit te halen. Door hier kritisch naar te kijken kunnen geïnformeerde beslissingen worden genomen op basis van de analyse. Dit omvat het vermogen om gegevens uit marktonderzoek te interpreteren, klantgedrag te begrijpen en die informatie te gebruiken om gerichte marketingstrategieën te ontwikkelen.

3. Creativiteit

Marketing en creativiteit gaan vaak hand in hand. Het bedenken van nieuwe en innovatieve manieren om producten en/of diensten te promoten staat namelijk centraal in het takenpakket van een marketeer. Creativiteit is daarom een belangrijke vaardigheid om te hebben. Dit omvat het vermogen om ideeën voor marketingcampagnes te genereren, unieke en opvallende ontwerpen te bedenken en buiten de gebaande paden te denken.

4. Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid draait om alles wat iemand in een digitale samenleving moet kennen en kunnen. In het huidige digitale tijdperk is het essentieel voor marketing professionals om bedreven te zijn in verschillende digitale tools en platforms zodat deze maximaal kunnen worden benut. Dit omvat onder andere het vermogen om marketingtools en social media platforms te gebruiken, websites te ontwerpen en digitale content te creëren.

5. Strategisch denken

Verder is een belangrijke marketingvaardigheid om kritisch en strategisch te kunnen denken om effectieve marketingplannen te ontwikkelen en uit te voeren. Strategisch denken wordt omschreven als: vandaag iets aanpakken vanuit het perspectief van de toekomst. Het hebben van een langetermijnvisie is daarom heel belangrijk. Dit omvat over het algemeen het vermogen om doelmarkten te identificeren, marketingdoelstellingen te bepalen en marketingstrategieën te ontwikkelen die aansluiten bij de algemene bedrijfsdoelstellingen.

6. Samenwerken

Een marketingafdeling bestaat normaal gesproken uit een team van meerdere mensen. Voor maximale resultaten is het belangrijk om als marketeer met anderen samen te kunnen werken. Dit omvat het vermogen om goed samen te werken met mensen met verschillende achtergronden, effectief te communiceren en bij te dragen aan het succes van het team.

7. Leiderschap

Als marketing professional bestaat de mogelijkheid dat je na enige ervaring, teams en/of bepaalde projecten moet leiden. Om deze reden zijn leiderschapsvaardigheden onmisbaar in dit vakgebied.

Een goede leider motiveert en inspireert anderen, kan taken delegeren en beheert alle middelen effectief om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten.

blog-10-relevante-marketingvaardigheden

8. Aanpassingsvermogen

Het marketinglandschap verandert continu. Om altijd up to date te blijven met de nieuwste technologieën en trends, is het als marketeer belangrijk om over aanpassingsvermogen te beschikken. Door je snel aan te passen kan je een stapje voor zijn op de concurrentie, wat waardevol is voor elke organisatie. Dit omvat het vermogen om snel te leren, open te staan voor verandering en marketingstrategieën aan te passen als dat nodig is.

9. Probleem oplossend vermogen

Als online marketeer zal je regelmatig geconfronteerd worden met (complexe) uitdagingen. Het is aan jou om hierover na te denken om zo tot een gepaste oplossing te komen. Het is daarom belangrijk om als marketeer over een probleemoplossend vermogen te beschikken. Een probleem oplossend vermogen houdt in dat je problemen analyseert en met creatieve oplossingen komt. Ook moet je onder druk beslissingen kunnen nemen.

10. Tijdmanagement

Tot slot komt het voor dat marketeers meerdere balletjes tegelijk in de lucht moeten houden. Zo kunnen er meerdere taken en projecten door elkaar lopen waardoor een sterk tijdmanagement essentieel is om de focus op peil te houden. Goed zijn in tijdmanagement betekent dat je taken de juiste prioriteit geeft, je deadlines haalt en dat je georganiseerd werkt om zo alle verantwoordelijkheden de baas te blijven.

Conclusie

Dit waren de 10 vaardigheden die relevant zijn voor de hedendaagse marketeer. We hebben het gehad over onder meer effectieve communicatie, analytisch denken, creativiteit, digitale geletterdheid, strategisch inzicht, samenwerking, leiderschap, aanpassingsvermogen, probleemoplossing en tijdmanagement.  In een competitieve markt is het voortdurend blijven groeien en leren van groot belang voor marketeers om succesvol te zijn.

Blijf jezelf ontwikkelen in deze marketingvaardigheden

Door de eerder genoemde marketingvaardigheden te blijven ontwikkelen en aan te scherpen, kan jij als marketing professional een verschil maken voor elke organisatie.

Bij Endeavour Heroes worden al onze heroes ondersteund om zich op elk van deze vaardigheden te ontwikkelen terwijl zij werken aan toffe projecten bij onze klanten. Wil jij ook een Hero worden? Bekijk onze vacatures > 

Kan jouw team (tijdelijke) marketing ondersteuning gebruiken?

Heb je plotseling een capaciteitsprobleem in je marketing team? Dat is zo opgelost! Bij Endeavour Heroes huur je een marketeer in die tegen een aantrekkelijk tarief bij jou op locatie komt werken. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ook interessant?