10 Instagram tips voor bedrijven


- maart 12, 2021
Je hebt een eigen bedrijf of je werkt als online marketeer voor een bedrijf of opdrachtgever en je wilt aan de slag met Instagram. Je hebt een Instagram bedrijfsaccount aangemaakt en je post zo nu en dan een leuke foto. Maar helaas krijg je niet zo veel likes en comments op je foto’s als dat je gehoopt had en ook het aantal volgers groeit niet zo hard. Hoe krijgen andere bedrijven op Instagram dit voor elkaar?
Herken jij jezelf hierin? Veel bedrijven en marketeers lopen hier tegenaan. ‘Hoe groei ik op Instagram?’ is een veelgestelde vraag. En terecht, want het platform is ontzettend groot en biedt veel kansen. Hier wil je dan ook zo veel mogelijk gebruik van maken. Maar geen zorgen, het is minder lastig dan je denkt en we gaan je hierbij helpen. Wij hebben 10 Instagram bedrijfstips op een rijtje gezet. In deze blog leren we je o.a. hoe je meer Instagram volgers krijgt, hoe je meer engagement op je posts krijgt en hoe je ideeën voor Instagram posts kunt bedenken.
1. Zet de eerste stap en stel jezelf voor
Het is super belangrijk dat jij de eerste stap zet naar andere Instagrammers toe. Het klinkt redelijk logisch, maar veel bedrijven op Instagram vergeten dit. Ze plaatsen regelmatig foto’s en wachten dan totdat hun volgers aantal groeit. Maar als je aan het wachten bent, kan het nog wel eens lang duren, want veel mensen weten niet eens dat je er bent. Instagram is namelijk een ontzettend groot platform. Wist je dat Instagram op dit moment, in 2021, wereldwijd ongeveer 25 miljoen zakelijke Instagram accounts heeft? Daarnaast zijn er ook miljoenen persoonlijke accounts.
Ga dus op zoek naar jouw doelgroep en zorg voor interactie. Zie het als jezelf voorstellen aan mensen die je nog niet kent. Stap erop af, en stel jezelf voor. Like, reageer op posts, DM en volg mensen die tot jouw doelgroep behoren en geïnteresseerd kunnen zijn in wat jij te bieden hebt. Hoe je deze personen het beste kunt vinden? Kijk eens bij de volgers van soortgelijke zakelijke Instagram account als die van jou, zoek op relevante hashtags of zoek op een bepaalde locatie.
Maak je geen zorgen als je meer accounts volgt dan dat je volgers hebt. Natuurlijk moet dit niet te veel uit verhouding zijn, maar het is echt niet erg als dit wel het geval is. Vooral aan het begin van het opbouwen van een volgers aantal op Instagram kan dit namelijk gebeuren. Je kunt na een tijdje heel gemakkelijk mensen weer ontvolgen die jou niet terug gevolgd hebben. Zo krijg je de aantallen weer een beetje in verhouding.
2. Zorg voor interactie met je zakelijke Instagram account
Instagram is een sociaal platform. Zorg dus voor voldoende interactie tussen jou en andere Instagrammers. Reageer op posts. Zo ziet niet alleen degene waarvan de post is, maar ook alle volgers daarvan dat jouw bedrijf bestaat. Zo bouw je naamsbekendheid op. Daarnaast is de kans dat diegene waar je op gereageerd hebt, jou terug gaat volgen groot. Denk wel goed na over hoe je reageert. Alleen met een emoji reageren is vaak niet voldoende. Probeer het persoonlijk en positief te maken. Wanneer zou jij zelf iemand terug volgen op Instagram?
Vergeet ook niet om zelf te reageren als er reacties zijn op je eigen posts. Mensen hebben vaak de neiging om pas te reageren als er een concrete vraag wordt gesteld, maar dit hoeft helemaal niet. Als iemand in het echte leven een opmerking maakt, reageer je daar toch ook op? Dat maakt de interactie een stuk leuker. Daarnaast zorgt het ook voor meer Instagram volgers. Hoe dat kan? Hoe meer engagement er is op jouw posts, hoe vaker jouw posts vertoond worden, vooral als je een Instagram bedrijfsaccount hebt. Dit heeft met het algoritme van Instagram te maken. Zorg dus dat je engagement on point is, zodat meer mensen in aanraking komen met jouw posts en je volgers aantal stijgt.
3. Maak je Instagram account openbaar

4. Gebruik hashtags en locaties bij je Instagram posts
Je hebt zelf vast wel eens de zoekfunctie op Instagram gebruikt. Misschien was je op zoek naar een specifiek account, wilde je inspiratie opdoen of was je gewoon aan het rondkijken. Veel mensen doen dit. Zorg er dus voor dat je in de zoekfunctie gevonden wordt. Hoe je dit doet?
Gebruik ten eerste hashtags bij je post. In de zoekfunctie is er namelijk een apart tabblad genaamd ‘tags’. Als jij een bepaalde hashtag gebruikt, komt je post hier tussen te staan wanneer mensen op die hashtag zoeken. Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken bij een post, maak hier dan ook gebruik van. Denk goed na over welke hashtags jouw doelgroep gebruikt. Je kunt ook bij andere Instagram bedrijfsaccounts kijken welke hashtags zij gebruiken. Als je op een hashtag zoekt, staat er ook bij hoeveel berichten deze hashtag gebruiken. Hieraan kun je zien of het een populaire hashtag is of niet.
Stel een locatie in bij je Instagram post. Veel mensen zoeken namelijk op locatie en het kan geen kwaad om hier gebruik van te maken. Is de locatie niet zo relevant voor een bepaalde post? Denk dan aan wat bredere locaties, zoals Nederland bijvoorbeeld. Zo verhoog je je zichtbaarheid al aanzienlijk aangezien Instagram een wereldwijd platform is. Probeer de locatie in ieder geval altijd in te vullen. Je laat anders een kans liggen om vertoond te worden waardoor je volgers misloopt.
5. Koppel Instagram aan andere social media platformen

6. Het Instagram algoritme begrijpen
- Wat voor relatie heb je met iemand? Hierbij probeert Instagram een inschatting te maken wat voor relatie jouw Instagrammer volgers met jou hebben. Is er veel interactie tussen jou en iemand in de vorm van comments, likes, dm’s en tags? Dan denkt Instagram dat diegene oprecht geïnteresseerd is in jouw account. Diegene zal jouw posts dus vaker te zien krijgen.
- Wat voor soort posts vindt iemand interessant? Denk hierbij aan waar iemand op reageert, maar ook wat voor hashtags en zoektermen er worden gebruikt en hoe lang iemand naar bepaalde content kijkt. Hoe meer jouw post met iemands interesse overeenkomt, hoe groter de kans dat diegene jouw post te zien krijgt in hun feed, op Instagram explore of in de zoekresultaten.
- Hoe lang geleden is de post geplaatst? Dit spreekt redelijk voor zich. Actualiteit is erg belangrijk. Instagram wil ten slotte liever nieuwe, actuele berichten laten zien in plaats van oude berichten die niet meer actueel zijn.
- Hoe vaak opent iemand Instagram? Instagram kijkt naar hoe vaak iemand actief is op het platform. Kijkt iemand eens in de paar dagen? Dan krijgt diegene de hoogtepunten van de afgelopen periode te zien. Kijkt iemand meerdere keren per dag? Dan krijgt diegene posts te zien die maximaal een paar uur geleden geplaatst zijn. In dit geval zal de feed van diegene ook een stuk chronologischer zijn dan van iemand die minder actief is.
- Hoe lang is iemand online op Instagram? De berichten die het beste presteren volgens het algoritme staan vaak bovenaan. Hoe langer iemand online is op Instagram, hoe meer diegene naar beneden scrollt en dus minder relevante content te zien krijgt. Hoe relevanter jouw content is, hoe hoger je post in iemands feed komt te staan.
7. Zakelijke Instagram posts bedenken

8. Hoe vaak posten op je Instagram bedrijfsaccount?

9. Gebruik je Instagram statistieken

10. Instagram Shopping instellen
Wist je dat je als bedrijf heel gemakkelijk producten kunt taggen in je posts? Instagrammers kunnen op de tag in je post klikken en komen dan in een shopping omgeving terecht. Als ze het product willen aanschaffen, worden ze doorgestuurd naar je website. Verkoop je geen producten maar diensten? Ook in dat geval is het mogelijk om Instagram Shopping te gebruiken. Door Instagram Shopping in te stellen kun je de interactie met je posts verhogen waardoor je engagement stijgt en je meer bereik krijgt. Daarnaast werkt het erg gebruiksvriendelijk en is het een goede manier om je producten en diensten onder de aandacht te brengen bij je volgers.
Benieuwd hoe Instagram Shopping werkt? Lees dan onze blog ‘In 5 stappen Instagram Shopping instellen’.
Social media expert inhuren?
Tags
Ook interessant?
Verhoog Employee Advocacy met Sociuu
Verhoog je Employee Advocacy met Sociuu. Martijn vertelt alles over...